جشنواره فیلم اصفهان رویای کودکان سیل زده را می سازد!

جشنواره فیلم اصفهان رویای کودکان سیل زده را می سازد!

تهمینه حدادی

درحالی‌که به نظر می‌رسد سینمای کودک و نوجوان طی سال‌های اخیر فراز و نشیب زیادی را سپری کرده است، جشنواره‌ی فیلم کودک و نوجوان اصفهان تا چندی دیگر سی و دو سالگی خود را با حضور شرکت‌کنندگانی از ۲۷ کشور دنیا جشن می‌گیرد. هم‌چون دوره‌های گذشته، سینماهای میزبان در سطح شهر اصفهان آماده‌‌ی پذیرایی از مخاطبان عمومی هستند. اهالی هنر هم این روزها خود را آماده می‌کنند تا در بزرگ‌داشت «مریم سعادت»؛ بازیگر و عروسک‌گردان، «مهین جواهریان»؛ کارگردان و «علیرضا رضاداد»؛ دبیر چند دوره از جشنواره، که طی روزهای ۲۸ مرداد تا ۴ شهریور ۱۳۹۸ برگزار می‌شود، حضور پیدا کنند.

«در برابر آینده» با نسل جدید فیلمسازان

شهر اصفهان برنامه‌های فرهنگی سی و دومین جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان اصفهان را دو روز پیش از شروع رسمی این رویداد آغاز می‌کند. این سومین دوره‌ای است که نوجوانان فیلم‌ساز از سرتاسر ایران دور هم جمع می‌شوند تا به عنوان برگزیدگان سومین المپیاد فیلم‌سازی، روزهای متفاوتی را در پرونده‌ی حرفه‌ای خود ثبت کنند. قرار است از ۲۶ تا ۳۰ مرداد مرضیه برومند، پوران درخشنده، رسول صدرعاملی، وحید نیکخواه‌آزاد، علی‌اکبر قاضی‌نظام، کامبوزیا پرتوی، ایرج طهماسب، ابوالفضل جلیلی و عبدالله علی‌مراد به عنوان مربی طی ۹ کارگاه، آموزش ۶۵ هنرجو را برعهده داشته باشند. این در حالی است که در هفته‌های گذشته بهرام عظیمی کارگردان شناخته شده‌ی کشور گفته است: «سینمای کودک و نوجوان با توجه به تغییر جهان، ثابت مانده است و کودکان و نوجوانان امروز به فیلم‌های تخیلی، ماورائی و فانتزی نیاز دارند.»

به نظر می‌رسد مدیران و برنامه‌ریزان پس از سال‌ها رکود سینمای کودک، راه‌کار متفاوتی را پیش گرفته‌اند: «برنامه‌ریزی برای آینده‌ی نه چندان دور.»

حال قرار است نوجوان‌هایی که در دو بخش ایده و فیلم‌سازی آثارشان را به دبیرخانه‌ی این المپیاد فرستاده‌اند تحت آموزش شناخته شده‌ترین فعالان سینمای کودک و نوجوان قرار بگیرند.

رویکردهای جشنواره‌ی فیلم اصفهان تغییر کرده است

علیرضا تابش دبیر سی‌و‌دومین جشنواره‌ی فیلم کودک و نوجوان است. مدیر عامل «بنیاد سینمایی فارابی» برای نخستین بار این مسوولیت را برعهده گرفته و درگام نخست در رویکردهای جشنواره تغییراتی ایجاد کرده است. او در گفتگویی با «صبا» که چندی قبل منتشر شد «گذار از سینما به صنعت تصویر»، «گذار از اثر به منظومه‌ محتوایی» و «نگرش به سینما از زاویه کارآفرینی و خلق مجموعه‌های کسب‌و‌کاری محتوامحور» را کلیدواژه‌های مهمی دانسته که ضرورت سینمای امروز است و در جشنواره شاهد اعمال این دیدگاه‌ها خواهیم بود.

او هم‌چنین از تغییراتی در «بنیاد فارابی» جهت تولیدات سینمای حوزه کودک و نوجوان هم خبر داده است.

پوستر سی‌ و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اثری است از «حمیدرضا بیدقی»
پوستر سی‌ و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اثری است از «حمیدرضا بیدقی»

 امسال در جشنواره چه‌خبر است؟

پوستر سی‌ و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اثری است از «حمیدرضا بیدقی» و پوستر سومین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان کشور با هنرمندی «فرشید مثقالی» خلق شده است. و «رویای کودکان سیل زده را بسازیم» شعاری است که برای این دوره از جشنواره انتخاب شده است.

قرار است ۳۶ عنوان فیلم در بخش ملی  این جشنواره به نمایش درآیند:

۷ فیلم سینمایی بلند، ۱۰ فیلم کوتاه داستانی، ۷ فیلم بلند داستانی و ۱۲ فیلم پویانمایی کوتاه در این جشنواره رقابت خواهند کرد.

اما تعداد آثاری که در بخش بین‌الملل به نمایش در می‌آیند بیش‌تر است:

 ۱۲ عنوان فیلم بلند سینمایی، ۱۱۰ فیلم بلند پویانمایی، ۱۱ عنوان فیلم کوتاه پویانمایی و ۹ فیلم کوتاه داستانی راه‌یافتگان به این بخش هستند.

مجموعه آثار «وب سری» هم ۳۹ عنوان است. این آثار در  ۱۱سالن سینما در شهر اصفهان و در ۳ نوبت اکران خواهند شد.

 

این جشنواره بین‌المللی است

قرار است مهمان‌هایی از سرتاسر دنیا در مهم‌ترین رویداد سینمای کودک و نوجوان ایران دور هم جمع شوند. اما این مهمانان شبیه مهمانان سال‌های گذشته نیستند. قرار است علاوه بر سازندگان و هنرمندان این عرصه، توزیع‏‌کنندگان منطقه‌ای و بین‏‌المللی در این روزها مهمان جشنواره باشند تا رویکرد رونق تولید ملی عملی شود.

در این بین تغییراتی در بخش کارگاهی جشنواره به چشم می‌خورد: کارگاه «کودکان طرفدار چه نوع سینمایی هستند؟» با تدریس «لوته سوِندسن» از کشور دانمارک، کارگاه «سینمای کودک معاصر ایران» با تأکید بر سینمای «عباس کیارستمی» و «مجید مجیدی» با تدریس «آنوش بابایان» از کشور ارمنستان، کارگاه «بازار فیلم کن»، «بازار فیلم برلیناله»، «چگونه فیلم خود را در بازارهای جهانی عرضه کنیم؟» با تدریس «مود آمسون» از کشور فرانسه و با حضور مدیر بازار کن، «یانا وُلف»، کارگاه«چگونه می‌توانید یک انیمیشن کوتاه خود آموخته بسازید؟» با تدریس «الکساندر آتانه» از کشور فرانسه، کارگاه «سینمای واقعیت مجازی در عصر جدید» با تدریس «یو جانگ هیون» از کشور کره جنوبی، کارگاه «استراتژی‌های معاصر در نقد فیلم»، با تدریس «کاترینا دوکورن» از کشور آلمان و کارگاه «سواد فیلم برای کودکان» با تدریس «دراگان میلینکوویچ» از کشور صربستان نشان از تغییراتی اساسی در این دور از جشنواره می‌دهند.

برای اطلاع از برنامه‌های جشنواره‌ی فیلم کودک و نوجوان اصفهان، به این سایت سر بزنید:

www.icff.ir

به اشتراک بگذارید:

golpoonemag.ir/?p=430

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *