این روزها شیر بخوریم یا نخوریم؟!

این روزها شیر بخوریم یا نخوریم؟!

ادعای عرضه‌ی شیرهای پاستوریزه‌ آلوده به سم «آفلاتوکسین»در کشور و نام بردن از برخی از استان‌ها و کارخانه‌ها با آمار نسبتا بالای این سم در یک برنامه‌ی صبحگاهی تلویزیون، موجی از نگرانی را درباره‌ی مصرف شیر در خانواده‌ها ایجاد کرده است.

با توجه به حساسیت درمورد مصرف شیر و به خاطر فسادپذیری و استعداد بالا در میکروبی شدن لبنیات، در ماهنامه‌ی کودک گلپونه، به سراغ زهرا بابایی، کارشناس‌ارشد تغذیه و رژیم‌درمانی کودکان و نوجوانان رفته‌ایم تا درباره‌ی این موضوع مهم برای ما نکاتی را بگوید:

با سلام به خوانندگان ماهنامه‌ی کودک گلپونه، سمی که این روزها در رابطه با مصرف شیر در رسانه‌ها مطرح شده است، «آفلاتوکسین» (Aflatoxin) یا سم قارچی طبیعی نام دارد. این سم معمولا به دلیل تغذیه‌ی نامناسب دام‌ها، مثل نان‌خشک و یا علوفه‌ی کپک زده وارد شیر می‌شود.

«آفلاتوکسین» موضوعی است که سال‌ها محل تمرکز و توجه سازمان بهداشت جهانی، فائو و بالطبع نظام سلامت و نهادهای نظارتی کشور است و موضوع تازه‌ای نیست.

سم «آفلاتوکسین» با جوشاندن شیر از بین نمی‌رود. اما نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که وجود «آفلاتوکسین» در لبنیات اجتناب‌ناپذیر است و این سم در شیرهای تولید شده‌ی همه‌ی کشورهای دنیا وجود دارد. نکتهای که باید توجه داشت این است که وقتی مقدار این سم از حد معین و مجاز بالاتر برود خطرناک است و می‌تواند باعث ایجاد مسمومیت بشود. گفتنی است مقدار «آفلاتوکسین» در شیر غیر پاستوریزه به دلیل عدم کنترل بیش‌تر است.

اطمینان خاطر داشته باشید که شیر در زمان ورود به کارخانه‌های معتبر، استاندارد و تایید شده‌ی وزارت بهداشت، به صورت دقیق و مرحله ‌به مرحله مورد بررسی و آزمایش‌های مختلف سلامت قرار می‌گیرند. یکی از این آزمایش‌ها بررسی میزان سم «آفلاتوکسین» است. اگر مقدار این سم بیش از میزان استاندارد باشد ۲ سرنوشت در انتظارش است.

 اول این‌که شیر وارد کارخانه نمی‌شود و راهی لبنیاتی‌ها و مغازه‌هایی می‌شود که بدون آزمایش شیر را دریافت می‌کنند.

 دوم این‌که وارد کارخانه می‌شود ولی زمان مخلوط شدنش با حجم زیادی از شیرهای سالم باز هم میزان سم، روی مقدار طبیعی مورد آزمایش و بررسی قرار می‌گیرد.

در ادامه این نکته را هم باید یادآور شد که مدیران اداره‌ی کل نظارت بر مواد‌غذایی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت در خصوص سلامت شیرهای پاستوریزه و استرلیزه کارخانه‌های معتبر به تمامی شهروندان اطمینان خاطر داده‌اند و بیان کرده‌اند که شایعات و آمارهای ارایه شده‌ی اخیر هیچ‌گونه اساس علمی و واقعی ندارد.

پس مصرف شیر برای کودکان بالای یک سال بلامانع است. امّا به یک شرط این‌که شیرهای پاستوریزه و استرلیزه و از کارخانه‌های معتبر، شناخته شده، استاندارد و مورد تایید وزارت بهداشت تهیه شده باشد و به هیچ‌عنوان به‌صورت باز خریداری نشده باشد.

صفحه‌ی زهرا بابایی، کارشناس‌ارشد تغذیه و رژیم‌درمانی کودکان و نوجوانان در اینستاگرام:

koodak.feeding@

به اشتراک بگذارید:

golpoonemag.ir/?p=817

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *