سلام بی‌بی انار مهربان

سلام بی‌بی انار مهربان

سلام به گلپونه‌ای‌های نازنین، قرار است این‌جا در گلپونه برای شبِ‌چلّه با کمک هم و بچّه‌ها نقّاشی «بی‌بی انار مهربان» را بکشیم، از این نقاشی می‌توانید در سفره‌ای که برای شبِ‌چلّه تدارک می‌بینید استفاده کنید.

موضوع نقّاشی: «بی‌بی انار مهربان»       تکنیک نقّاشی: گواش

هدف: آشنایی با آیین شبِ‌چلّه

ابزار لازم: مقوا یا کاغذ، گواش، مداد و قلمو.


برای شروع نقّاشی، میوه‌ی انار را با مداد بر روی کاغذ می‌کشیم. بهتر است قبل از کشیدن، میوه انار واقعی را نشان کودک دهیم. بعد رنگ قرمز را مانند تصاویر بر روی طرح‌مان می‌زنیم.


 این شد یک انار قرمز برای شبِ‌چلّه.


حالا در این قسمت می‌خواهیم به انار یک شخصیت اضافه کنیم. من برای انار شخصیت مادربزرگ مهربان که در شبِ‌چلّه برای کودکان قصّه می‌گوید را انتخاب کردم و نامش را «بی‌بی انار مهربان»گذاشتم. پس ابتدا فرم کلی صورتش را مانند تصویر می‌کشیم.


حالا خیلی آرام شخصیت را رنگ‌آمیزی می‌کنیم. طوری‌که از خط بیرون نزند و صبر می‌کنیم تا رنگ صورت مادربزرگ خشک شود و در این فاصله روسری شخصیت را مانند نمونه با مداد طراحی می‌کنیم.


رنگ سبز را به روسری که شبیه برگ هست اضافه می‌کنم، و اجازه می‌دهیم رنگ سبز خشک شود. وقتی رنگ سبز خشک شد، روی آن، برای تزیین روسری طرح‌های انار کوچک را اضافه می‌کنم.


پس از خشک شدن رنگ صورت، خیلی کم‌رنگ اعضای صورت «بی‌بی انار مهربان» را با مداد و طبق نمونه می‌کشیم. بعد رنگ‌گذاری می‌کنیم. حواس‌مان باشد که رنگ‌گذاری اجزای صورت را با دقّت انجام بدهیم. بعد عینک را کمی دورگیری می‌کنیم و با استفاده از خط، چروک اضافه می‌کنیم.


در این مرحله به موهای مادربزرگ رنگ را اضافه می‌کنیم. بعد محل کشیدن چشم‌ها را مشخص می‌کنیم، سپس رنگ‌گذاری می‌کنیم. بافتی را برای مو انتخاب می‌کنیم و به رنگ سفید اضافه می‌کنیم.


در مرحله‌ی آخر برای تزیین نقّاشی‌مان ابری را بالای سر انار و مادربزرگ طراحی می‌کنیم. اگر آبی آسمانی نداشتید می‌توانید کمی رنگ آبی را با رنگ سفید مخلوط کنید و بعد از آن برای ابر استفاده کنید. من برای دانه‌های برف، طرح اسپیرال را انتخاب کردم، اما شما می‌توانید، شکل‌های جذاب دیگری را هم امتحان کنید. حالا می‌توانیم به «بی‌بی انار مهربان» سلام بدهیم.

به اشتراک بگذارید:

golpoonemag.ir/?p=703

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *