میراثک، همراه فرهنگ ایران برای کودکان

میراثک، همراه فرهنگ ایران برای کودکان

«میراثک» نام عروسکی است که می‌خواهد بچه‌های ایران را با میراث فرهنگی و طبیعی آشنا کند.

به گزارش گلپونه «میراثک» در روز ۱۸ مهرماه ۱۳۹۷ توسط «سمانه آقایی آبچوییه» در شهر اصفهان پا به دنیای رنگارنگ بچّه‌ها گذاشت. گفتنی است سمانه آقایی در رشته‌ی مرمت آثار تاریخی تحصیل کرده و زاده‌ی شهر هزاره‌های تاریخی یعنی نایین است.

میراثک چه هدف‌هایی دارد؟

همه‌ی فعالیت‌های «میراثک» با هدف تشویق کودکان به حفظ و نگه‌داری از میراث فرهنگی و طبیعی ایران و منطقه‌ی محل زندگی کودکان انجام می‌شود. در واقع «میراثک» به‌عنوان یک واسطه‌ی فرهنگی است که کودکان را دوست دارد و رسالت آموزش میراث فرهنگی و طبیعی را به آن‌ها بر عهده گرفته است.

«میراثک» یک دست کوچولوی دوست داشتنی است که قرار است در گوش همه‌ی بچّه‌های ایران پیام دوستی و مهربانی را زمزمه کند و برایشان بخواند که بیایید تا به قول آقای یمینی‌شریف: دست در دست هم دهیم به مهر، میهن خویش را کنیم آباد.

میراثک چه شکلی است؟

درباره‌ی ظاهر «میراثک» باید گفت که سَر این عروسک شبیه یک دست راست با انگشت‌های رنگارنگ است و هم‌چنین صورتش شبیه یک قلب کوچک به مفهوم دوستی طراحی شده است.

از آن‌جا که «میراثک» می‌خواهد با همه‌ی بچّه‌های دنیا دوست باشد هر رنگ به کار رفته در خود را  به مفهوم خاصی تعبیر و به نشانه‌ی یکی از قاره‌های جهان در نظر گرفته شده است؛ رنگ زرد، به نشانه‌ی قاره‌ی آسیا. نارنجی، آفریقا. قرمز، آمریکا. آبی، اقیانوسیه و رنگ سبز نشانه‌ی قاره‌ی اروپا است.

همراهان میراثک

«میراثک» تاکنون فعالیت‌های فرهنگی ملموس و ناملموس زیادی برای کودکان ایران انجام داده است. موسسه‌ی پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان، خاصه سایت «کتابک» و برخی نهادهای دیگر و هم‌چنین کودکان زیادی از شهرهای کرمان، مشهد، چابهار، ایران‌شهر، تهران، اصفهان، بندر ماهشهر و سنندج در این فعالیت‌ها با او همراه شده‌اند.

بسیاری از کودکان این شهرها برای «میراثک» نقاشی‌هایی از آثار تاریخی شهرشان ارسال کرده‌اند. کودکان دیگر هم عروسک «میراثک» را ساخته‌اند و برخی دیگر از کودکان با او به سفرهای و گردش‌های فرهنگی رفته‌اند که در این سفرها نکته‌های زیادی درباره‌ی آداب، رسوم، جشن‌ها، عروسک‌های بومی، آیین‌های مذهبی و ملی ایران و خیلی مفاهیم فرهنگی دیگر درباره‌ی شهرها و روستاهای ایران را از «میراثک» آموخته‌اند.

اگر میراثک بودم…

«میراثک» به تازگی فراخوانی را با عنوان«اگر میراثک بودم…» منتشر کرده است و در آن از بچّه‌های ایران خواسته تا خودشان را جای این عروسک بگذارند و آرزوها و خواسته‌های فرهنگی خودشان را در قالب متن و نوشتار مطرح کنند و برای «میراثک» ارسال کنند تا منتشر شود و به گوش کودکان دیگر برسد.

 

با گویش‌های محلی میراثک را صدا بزنید!

«میراثک» پروژه‌ی دیگری هم در دست دارد که به منظور پاس‌داشت و آشنایی کودکان با لهجه‌ها‌، گویش‌ها‌ و زبان‌های‌ اقوام ایرانی انجام می‌شود.

در این فراخوان از بچّه‌های ایران زمین خواسته شده است که کودکان نظر و احساسشان را نسبت به «میراثک» با زبان و گویش محلی خودشان بیان کنند و سپس بچّه‌های دیگر را به شهر و روستایشان دعوت کنند و از آن‌ها بخواهند تا به دیار آن‌ها سفر کنند.

ارتباط با میراثک

همه‌ی کودکان و مربیان‌شان از همه جای ایران می‌توانند به «میراثک» بپیوندد و با او همراه شوند. برای آشنایی و همراهی بیش‌تر با فعالیت‌های فرهنگی «میراثک» می‌توانید به صفحه‌ی اختصاصی «میراثک» در شبکه اجتماعی اینستاگرام به نشانی زیر مراجعه کنید.

mirasakstories@

به اشتراک بگذارید:

golpoonemag.ir/?p=805

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *