پدر و مادرها خواستار اجرای نمایش ‌در همه‌ی روزهای سال هستند

نسرین عجمی؛ نویسنده و کارگردان نمایش کودکان:

پدر و مادرها خواستار اجرای نمایش ‌در همه‌ی روزهای سال هستند

نسرین عجمی؛ نویسنده و کارگردان نمایش و تئاتر، متولد ۱۳۶۱ در شهر قزوین است. او از سال ۱۳۷۸ فعالیت حرفه‌ای خود را آغازه کرده است. وی چند سالی است که فعالیت هنری خود را در حوزه‌ی نمایش کودکان متمرکز کرده است و در این مدّت، هر سال یک نمایش برای مخاطب کودک به روی صحنه برده است.

ماهنامه‌ی کودک گلپونه، به بهانه‌ی اجرای نمایش عروسکی «اتل‌‌مَتل نازپری» که این‌روزها در سالن کتابخانه‌ی امام‌خمینی شهر قزوین به روی صحنه است، با این کارگردان تئاتر گفت‌وگویی انجام داده‌است که در ادامه می‌خوانید:

با سلام و سپاس از فرصتی که برای ما  قرار دادید، لطفا کمی از نمایش «اتل‌‌مَتل نازپری» بگویید.

با سلام و احترام خدمت خوانندگان خوب ماهنامه‌ی کودک گلپونه، نمایش «اتل‌‌مَتل نازپری» یک نمایش عروسکی برای کودکان است که بر اساس طرحی از نیلوفر ناظری و به نویسندگی حمیده وحیدی انجام شده است.

گفتنی است نمایش‌نامه‌ی این تئاتر جایزه‌ی بهترین نمایش‌نامه‌نویسی از بیست‌و‌دومین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان را کسب کرده است. این نمایش توسط ۳ بازیگر و ۲ عروسک اجرا می‌شود و من و گروه نمایشی سعی کردیم با دکور و موسیقی مناسب کودکان، بتوانیم مخاطبان را به این نمایش جذب کنیم.

استقبال از نمایش «اتل‌‌مَتل نازپری» چگونه بوده است؟

خوش‌بختانه امسال استقبال خانواده‌ها از نمایش‌هایم به خصوص نمایش «اتل‌‌مَتل نازپری» بیش‌تر بوده است. به شخصه وقتی بینند‌ه‌های نمایش نظرهای خودشان را مستقیم ابراز می‌کنند، برایم بسیار خوش‌حال کننده است.

بیش‌تر والدین درخواست برگزاری نمایش‌های کودکان را در همه‌ی روزهای سال را دارند.البته این امر مستلزم حمایت مسوولین از تا گروه‌های نمایشی است تا آن‌ها بتوانند همیشه کارهای متناسب کودکان تولید کنند.

پدر و مادرها چه‌طور می‌توانند از اجراهای نمایش «اتل‌‌مَتل نازپری» اطلاع پیدا کنند؟

متاسفانه ما به خاطر بالا بودن هزینه‌های تبلیغات و نداشتن بودجه، بیش‌تر در فضای مجازی اطلاع‌رسانی داشتیم. با توجه به استقبال از نمایش «اتل‌‌مَتل نازپری» قرار بر این شده است که تا پایان امسال هم اجرا داشته باشیم. بزرگ‌ترها برای اطلاع از زمان برگزاری نمایش می‌توانند با شماره ۰۹۳۳۳۰۵۴۷۹۵ تماس بگیرند.

از خاطره‌ها و واکنش‌های مخاطبان در زمان اجرای نمایش برای ما بگویید.

چیزی که همیشه در کار کودک برایم جذابیت دارد این است که کودکان با شخصیت‌های نمایشی بسیار زیاد هم‌ذات‌پنداری می‌کنند. با خوشحالی آن‌ها شاد و با ناراحتی‌شان غمگین می‌شوند. همین حساسیت بالای کار کودک است که مسوولیت ما را سخت‌تر می‌کند. اگر درصدی کوتاهی کنیم و دقیق نباشیم بدون شک بر روی مخاطبان اثر بدی خواهیم گذاشت.

خوب یادم است در بخشی از اجرای نمایش، یک کودک با یکی از شخصیت‌ها شروع به گریه کرد و از دیگران هم می‌خواست که آن شخصیت را باور کنند و مرتب می‌گفت که او راست می‌گوید. این میزان از باورپذیری کودکان برای من بسیار دوست‌داشتنی است.

در رابطه با فعالیت هنری نمایش چه پیشنهادی برای بزرگ‌ترها دارید؟

دوست دارم به بزرگ‌ترها بگویم تا جایی که امکان دارد برای کودکان امروز که بیش‌تر تک‌فرزند هستند و زمان زیادی را در آپارتمان‌ها سپری می‌کنند، وقت و انرژی بیش‌تری بگذارند. کودکان را به دیدن فیلم‌ها و نمایش‌های خوب و نشاط‌آور مناسب ببرند تا برای ساعتی هم که شده آن‌ها را در جهت مفید سرگرم کنند.

در دنیای امروز که بزرگ‌ترین سرگرمی کودکان، استفاده از موبایل، تبلت و بازی‌های دیجیتال است، نمایش و تئاتر چه کمکی به سرگرمی آن‌ها می‌تواند داشته باشد؟

به نظر من کمک‌های مثبتی می‌تواند برای سرگرمی کودکان امروز داشته باشد و این مهم زمانی اتفاق می‌افتد که ما در طول سال و در همه‌ی شهرها، امکان اجرای تئاتر برای کودکان را داشته باشیم.

در واقع ما باید بسترهای بیش‌تر برای اجرای تئاتر کودکان را فراهم کنیم تا جایگزین مناسبی برای گذراندن اوقات فراغت کاذب کودکان ایجاد کرده باشیم.

 

به اشتراک بگذارید:

golpoonemag.ir/?p=654

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *