لاک‌پشت پرنده، کتاب‌های خوب را به شما معرفی می‌کند

معرفی عنوان «لاک‌پشت پرنده» و چگونگی فعالیت آن

لاک‌پشت پرنده، کتاب‌های خوب را به شما معرفی می‌کند

 

شاید شما هم جزو آن دسته از بزرگ‌ترهایی هستید که یکی از دغدغه‌هایتان انتخاب کتاب خوب برای کودکان است. در این مواقع باید چه کار کرد؟ حتماً یکی از راه‌ها این است سراغ کتاب‌هایی برویم که جایزه‌ای گرفته‌اند. امّا محدودیت این روش این‌جاست که در کشورهای دیگر جایزه‌های ادبی متعددی به کتاب‌های کودک و نوجوان داده می‌شود امّا در ایران این‌طور نیست. اگر بخواهیم به چنین روشی اکتفا کنیم از کتاب‌های خوب کودکان که به قلم نویسندگان ایرانی نوشته شده‌اند محروم می‌شویم. پس باید چه کار کرد؟

به گزارش گلپونه، لاک‌پشت پرنده با هدف معرفی کتاب‌های برتر کودک و نوجوان آمد تا به دغدغه‌ی شما پاسخ بدهد. لاک‌پشت پرنده در پایان هر فصل از سال، با همکاری مؤسسه‌ی شهرکتاب و فصلنامه‌ی تخصصی پژوهشنامه‌ی ادبیات کودک و نوجوان، فهرستی از بهترین کتاب‌های ادبیات کودک و نوجوان را منتشر می‌کند. به تازگی نیز سی و چهارمین فهرست کتاب لاک‌پشت پرنده منتشر شده است.

نویسنده: یاسمن رضائیان

لاک‌پشت پرنده چه‌طور به کتاب‌ها امتیاز می‌دهد؟

در پایان هر فصل، گروهی از داوران، کارشناسان، منتقدان و نویسندگان حوزه‌ی کودک و نوجوان کتاب‌های منتشرشده را می‌خوانند و به آن‌ها امتیاز می‌دهند. ملاک‌های لاک‌پشت پرنده برای امتیازدادن به کتاب‌ها در هر دوره با توجه به نیاز روز جامعه‌ی فرهنگی تغییر می‌کند. اما ویژگی‌هایی هستند که در هر شرایطی ثابت‌اند.

مثلاً برای این‌که کتابی بتواند نشان لاک‌پشت پرنده بگیرد باید به ظرفیت‌های زبان، نوآوری در حوزه‌ی زبان فارسی و کمک به گسترش و پویایی آن توجه کرده باشد. روحیه و تفکر انتقادی و توانایی پرسش‌گری را در کودک تقویت کند. به پیچیدگی‌های دنیای واقعی کودک، خواسته‌ها و نیازهای کودکان امروز توجه کند و از ساده‌سازی و ساده‌انگاری و تحمیل دنیای بزرگ‌سالانه به کودکان پرهیز کند. به تفاوت‌های فردی کودکان احترام بگذارد و این‌که نویسنده توانسته باشد به سبک شخصی خود و جهانی تازه و منحصر به‌فرد در اثرش دست پیدا کرده باشد.

دسته‌بندی کتاب‌ها در لاک‌پشت پرنده چگونه است؟

در این فهرست، کتاب‌ها براساس موضوع آن‌ها به دسته‌های ۱. کتاب‌های زیر پنج سال ۲. ادبیات ۳. دین و علوم انسانی ۴. علمی و آموزشی ۵. هنر و سرگرمی تقسیم و سپس داوری می‌شوند.

عناوینی که لاک‌پشت پرنده به کتاب‌ها اهدا می‌کند

کتاب‌های این فهرست براساس ملاک‌های گوناگون از ۳ تا ۶ لاک‌پشت دریافت می‌کنند. طبق این دسته‌بندی، کتاب‌های ۶ لاک‌پشتی بسیار عالی، ۵ لاک‌پشتی عالی، چهار لاک‌پشتی خیلی خوب و ۳ لاک‌پشتی خوب هستند.

پایان هر سال مراسم اهدای نشان لاک‌پشت پرنده با حضور نویسندگان، مترجمان و نیز داوران برگزار می‌شود و همه‌ی علاقه‌مندان و دوست‌داران کتاب می‌توانند در این مراسم شرکت کنند. در این مراسم از میان کتاب‌هایی که به فهرست آن دوره راه پیدا کرده‌اند کتاب‌هایی برگزیده می‌شوند و نشان لاک‌پشت پرنده را دریافت می‌کنند.

«نشان ویژه»، «نشان طلایی»، «نشان نقره‌ای» و «یاد» عناوینی است که به کتاب‌های برگزیده اهدا می‌شود.

در حالی که «نشان طلایی» و «نشان نقره‌ای» به کتاب‌های برگزیده‌ی فهرست تازه اهدا می‌شود، عنوان «نشان ویژه» به مجموعه ‌فعالیت‌های یک فرد در طول سال‌های متمادی، که هم‌سو با اهداف لاک‌پشت پرنده است، اهدا می‌شود. عنوان «یاد» نیز به کتابی داده می‌شود که از زمان انتشار آن مدت‌ها گذشته اما به دلایلی در زمان خود دیده نشده در حالی که دارای محتوای ارزشمند و قابل توجهی است.

نخستین مراسم اهدای لاک‌پشت پرنده در سال ۱۳۹۱ برگزار شد و ۵ کتاب برگزیده‌ی این فهرست نشان لاک‌پشت طلایی و نقره‌ای دریافت کردند.

کتاب‌هایی که نشان لاک‌پشت پرنده را به نام خود زدند

اکنون که با لاک‌پشت پرنده و شیوه‌ی فعالیت آن آشنا شده‌اید شاید بخواهید بدانید کدام‌یک از کتاب‌ها تاکنون موفق شده‌اند از دل فهرست بیرون بیایند و نشان لاک‌پشت پرنده را بگیرند. در نمایشگاه کتاب پیش رو که قرار است به شکل مجازی برگزار شود می‌توانید چندتایی از این کتاب‌ها را برای کودک یا نوجوان‌تان تهیه کنید و از خواندن کتاب‌های خوب لذت ببرید.

اختراع هوگوکابره (برایان سلزنیک)، عاشقانه‌های یونس در شکم ماهی (جمشید خانیان)، ناگهان چراغ‌ها روشن شدند (احمدرضا احمدی)، ‌هستی (فرهاد حسن‌زاده)، بابای من با سس خوشمزه است (سیدنوید سیدعلی‌اکبر)، پدر اسلاگ (دیوید آلموند)،‌ اقیانوس انتهای جاده (نیل گیمن)، کنسرو غول (مهدی رجبی)، سایه هیولا (عباس جهانگیریان)، کودک باتلاق (شیبون داد)، بازی با ابزارهای ساده (معصومه پورطاهریان) از جمله کتاب‌هایی هستند که در این سال‌ها موفق شده‌اند نشان طلایی و نقره‌ای لاک‌پشت پرنده را به دست بیاورند.

فهرست کتاب‌های سی‌وچهارمین دوره‌ی لاک‌پشت پرنده

با یک جست‌و‌جوی ساده در اینترنت می‌توانید به فهرست کتاب‌های لاک‌پشت پرنده دست پیدا کنید. اکنون نگاهی می‌کنیم به برخی از کتاب‌های جدیدترین فهرست (فهرست بهترین کتاب‌های تابستان ۱۳۹۸) که به تازگی منتشر شده است.

«متل کالیویستا»، «۱۳ساعت»، «آنجا که هندوانه‌ها می‌رویند»، «از کوله‌پشتی تا قطب جنوب» «او و آن‌ها»، «این فیل وجود ندارد»، «بادکنک نقره‌ای»، «پسر هزارساله»، «تاریکی روشن»، «تلخ‌تر از شیرین»، «تو تنها نیستی»، «جنگ بزرگ خانه درختی»، «چندتا درخت»، «خوش آمدید»، «درخت دستکشی»، «دلقک‌ماهی، درباره‌ی زندگی، مرگ و… ماهی»، «زندگی واقعی وینی‌خرسه»، «سرزمین زاغ»، «سفر باد»، «سیاه‌سفید»، «شربت ماه»، «شهر نقاب‌ها»، «کلاس قصه‌خوانی خانم بروکس»، «مجموعه‌ی راهنمای خل‌بازی‌های مکس و مالی»، «هدیه ی سیزده‌سالگی جرمی فینک»، «هیولا ماریلین»، «هیولای یخی»، «از این سر تا آن سر رودخانه»، «بدون مرز»، «برگرد خونه دیگه/ دوستت دارم دیگه/ شب بخیر دیگه»، «به یک بابا و مامان مناسب نیازمندیم» و «تالاپ ترسناک» از جمله کتاب‌هایی هستند که به فهرست سی‌و‌چهارم راه پیدا کردند و نشان لاک‌پشت پرنده گرفتند.

این فهرست به همراه فهرست‌های پیشین لاک‌پشت پرنده، راهنمای خوب و ارزشمندی برای شماست تا بتوانید کتاب‌های مناسب را برای کودک‌تان تهیه کنید.

اگر مایل هستید از اخبار لاک‌پشت پرنده و همین‌طور بسته‌های پیشنهادی کتاب‌های خوب باخبر شوید می‌توانید به سایت لاک‌پشت پرنده به نشانی www.lakposhtparandeh.ir سَر بزنید. هم‌چنین برای پیگیری رخدادهای لاک‌پشت‌پرنده‌ای می‌توانید کانال تلگرام لاک‌پشت پرنده به نشانی https://t.me/lakposhtparandeh و صفحه‌ی اینستاگرام آن به نشانی @lakposhtparandeh را دنبال کنید.

به اشتراک بگذارید:

golpoonemag.ir/?p=2047

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *