نجات درخت، نجات زندگی

 

معرفی انیمیشن درخت آرزوها

نجات درخت، نجات زندگی

نویسنده: یاسمن رضاییان

ماجرای انیمیشن درخت آرزوها

پناهگاه، شهری است که حیوان‌های بسیاری در آن در صلح و آرامش زندگی می‌کنند. در این شهر درختی بزرگ و قدیمی به نام درخت آرزو وجود دارد که به خاطر وجود آن آرامش و امنیت در شهر برپا است. در پناهگاه، صاریغی کوچک به نام «کَری» با خانواده‌اش زندگی می‌کند (صاریغ، حیوانی کوچک و شبیه به موش است). کَری همیشه آرزو داشته که بتواند دنیای خارج از پناهگاه را ببیند، امّا «یارا»، نگهبان درخت آرزو، به او گفته آن بیرون همه‌چیز خطرناک است و هرکس به دنیای حیات‌وحش رفته، زنده برنگشته است.

اهالی پناهگاه هرسال در شب تولّد درخت آرزو دور هم جمع می‌شوند و درخت آرزو یکی از آرزوهای کودکان را برآورده می‌کند. بچّه‌ها برای گفتن آرزویشان یکی از شکوفه‌های درخت را می‌چینند و فوت می‌کنند امّا باید حواسشان باشد که آخرین شکوفه روی درخت بماند چون اگر آخرین شکوفه چیده شود درخت آرزو از بین می‌رود.

کَری آرزو می‌کند در شهر برف ببارد امّا وقتی چند روز می‌گذرد و برف نمی‌بارد فکر می‌کند آرزویش برآورده نشده است. برای همین یک شب یواشکی بالای درخت می‌رود و آخرین شکوفه را، به امید این‌که برف ببارد، می‌چیند. با چیدن آخرین شکوفه، همه‌چیز تغییر می‌کند. درخت آرزو خشک می‌شود و پناهگاه در سرمایی سخت فرو می‌رود و جان همه‌ی موجودها به خطر می‌افتد. یارا به کَری می‌گوید باید اشتباهش را جبران کند و برای جبران آن لازم است به سفری پرخطر در حیات‌وحش برود.

کَری فکر می‌کند بالأخره به خواسته‌اش رسیده و می‌تواند دنیای خارج از پناهگاه را ببیند امّا ماجرا آن‌طور که فکرش را می‌کند پیش نمی‌رود.

اگرچه مخاطب این انیمیشن همه‌ی کودکان هستند امّا تماشای آن به دلیل داشتن صحنه‌های هیجان‌انگیزِ متفاوت و هم‌چنین مفاهیم عمیق، برای کودکان بالای شش‌سال مناسب‌تر است.

انیمیشن درخت آرزوها چه چیزی به کودکان می‌آموزد؟

کَری کاری را که نباید انجام می‌داد انجام می‌دهد و همه‌چیز را به‌هم می‌ریزد. امّا او می‌داند که باید اشتباهش را جبران کند. حتی در قسمتی از انیمیشن به خواهرش می‌گوید: «من این کار را انجام دادم که تو بدانی مسوولیت‌پذیر هستم.» بنابراین، کودک با هم‌ذات‌پنداری با کَریِ قهرمان، یاد می‌گیرد که باید مسوولیت‌پذیر باشد و اگر اشتباهی مرتکب شد لازم است آن را جبران کند.

در این انیمیشن، درخت نماد زندگی است و وقتی درخت از بین می‌رود زندگی موجودها هم کم‌کم از بین می‌رود. کَری برای نجات جان حیوان‌ها باید درخت را نجات بدهد. این هدفِ نمادین به کودک می‌آموزد زندگی همه‌ی موجودهای روی زمین، از جمله انسان‌ها، به درخت وابسته است.

هم‌چنین این انیمیشن به شکل گذرا به موضوع همدلی می‌پردازد و نشان می‌دهد اگر همه باهم همدل باشند و از یک‌دیگر حمایت کنند بر هر بدی و سختی پیروز می‌شوند.

درخت آرزوها محصول ۲۰۲۰ استرالیا است و فروش بالایی در سینماها داشته است. مدت زمان این انیمیشن یک ساعت و ۲۸دقیقه است.

 

انیمیشن درخت آرزوها را در فیلیمو تماشا کنید

 

به اشتراک بگذارید:

golpoonemag.ir/?p=2752

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *