بلوط‌ها به روزهای خوش برگشته‌اند

کاشت بلوط در دالاهوی کرمانشاه

بلوط‌ها به روزهای خوش برگشته‌اند

بهشت دالاهو اسمی است که گودرز عزیزی روی این منطقه گذاشته است. تا همین چندسال پیش دامنه‌های دالاهو در استان کرمانشاه خشک بود. اما گودرز عزیزی تصمیم گرفت نهال‌های جوان بلوط را جایگزین بلوط‌های سوخته کند تا دامنه‌های زاگرس در دالاهو دوباره سبز شوند.

به مناسبت دوم اردیبهشت، روز زمین، گلپونه با گودرز عزیزی گفت‌وگو کرده تا درباره‌ی این فعالیت محیط‌زیستی و وضعیت درختان بلوط بیشتر بدانیم.

دالاهو بهشت می‌شود

سال ۱۳۹۶ بود که دالاهو چشم باز کرد و دید دوباره به روزهای سرسبز خود برمی‌گردد. بچّه‌های بزرگ و کوچک هم با او همراه شدند تا دالاهو را زنده کنند. گودرز عزیزی می‌گوید سالی دو هزار نهال می‌کارند و تاکنون شش هزار نهال پرورش داده‌اند. امسال ۲۰هزار بذر  در چهار قسمت کوهستان دالاهو در زمین کاشته‌اند. بچّه‌ها هم گاهی در گلدان و گاهی در کوهستان بذر بلوط می‌کارند.

جالب است بدانید درخت بلوط تا ۱۵۰۰سال عمر می‌کند و این یعنی بهشتی که از دالاهو ساخته می‌شود تا نسل‌های متمادی زندگی مردم این منطقه را سرسبز و پربرکت خواهد کرد.

به گفته‌ی گودرز عزیزی، کاشتن نهال‌ها کار ساده‌ای نیست. برای رسیدن به منطقه‌ای که بلوط‌کاری در آن انجام می‌دهند هربار باید دوساعت در جاده‌ای خاکی و سخت پیش بروند. با این حال، همه‌ی افراد خانواده پشت هم هستند و این کار را دنبال می‌کنند.

گودرز عزیزی می‌گوید: «سه سال پیش دوست داشتم گلخانه‌ای داشته باشم اما چون هزینه‌ی آن بالا بود نتوانستم. بنابراین سراغ پرورش نی رفتم و با همان نی‌ها یک گلخانه درست کردم. حالا در این گلخانه چند نوع نهال بومی پرورش داده‌ام.»

خطرهایی که بلوط‌ها را تهدید می‌کنند

از روزگار بسیار دور، درختان بلوط در منطقه‌ی زاگرس زندگی می‌کردند اما بقای آن‌ها همواره در معرض خطرهای گوناگون بوده است. علاوه بر مشکلاتی که انسان آگاهانه یا ناآگانه برای این درخت‌ها به وجود می‌آورد، آفت‌ها نیز خسارت‌های سنگینی به بلوط‌ها وارد می‌کنند. تغییر شرایط اقلیمی و کم‌شدن بارش‌ها نیز در سال‌های اخیر باعث شده است رشد آفت‌ها افزایش پیدا کند و وضعیت حیات درختان بلوط بیش‌تر از قبل تهدید شود.

علاوه بر آفت‌ها و خطرهای انسانی، پدیده‌ی زوال بلوط نیز باعث ازبین‌رفتن حجم وسیعی از جنگل‌های بلوط می‌شود. تاکنون یک میلیون و ۴۰۰هزار هکتار از جنگل‌ها تحت تأثیر این پدیده قرار گرفته و حجم بسیاری از آن از بین رفته است. دلیل پدیده‌ی زوال بلوط هنوز مشخص نشده است و برای همین راهکاری برای مقابله با آن نیز وجود ندارد.

روزی برای بلوط‌ها

به دنبال وسیع‌شدن پدیده‌ی «زوال بلوط» زاگرس‌نشینان و رسانه‌های دوست‌دار محیط‌زیست، هفتم فروردین را روز پاسداشت جنگل‌های بلوط نامیدند. کوچک‌ترین کاری که ما در این روز برای بلوط‌ها می‌توانیم انجام بدهیم این است که از ارزش آن‌ها آگاه شویم و به کمپین‌های محافظت از بلوط‌های زاگرس بپیوندیم.

اگر می‌خواهید درباره‌ی فعالیت گودرز عزیزی بیشتر بدانید و از آن آگاه باشید می‌توانید به صفحه‌ی اینستاگرام beheshte.dalahoo@ سَر بزنید.

به اشتراک بگذارید:

golpoonemag.ir/?p=2894

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *