صفحه‌ی ویژه سی‌وسومین جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان

اعلام برگزیدگان جشنواره‌ی فیلم کودک در مراسم اختتامیه

پروانه‌ها به خانه رسیدند

یاسمن رضائیان

هیئت داوران سی و سومین جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان برگزیدگان این دوره را اعلام کردند.

به گزارش گلپونه، عصر امروز، دوم آبان‌ماه، در روز پایانی جشنواره و در مراسم اختتامیه در خانه‌ی جشنواره‌ی تهران، برگزیدگان سی و سومین دوره‌ی جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان با حضور علیرضا تابش، دبیر جشنواره، مشخص شد.

براساس این خبر، در بخش سینمای ایران، جایزه‌ی ویژه‌ی دبیر

» به دلیل حضور مداوم و پیوسته در سینمای کودک ایران و تلاش برای پیوند سینمای ایران و سینمای جهان به حسین قناعت برای فیلم «سلفی با رستم»

» به دلیل توجه ویژه به فرهنگ مقاوت و برداشت ملموس، مردمی و قابل فهم برای نسل امروز ایران اسلامی، به رقیه توکلی برای فیلم سینمایی «مهران»

» به دلیل نگاه ویژه به کسب و کار و استفاده‌ی حداکثری از هنر پویانمایی به محمدحسین صادقی برای تهیه و تولید انیمیشن «لوپتو» اهدا شد.

» همچنین جایزه‌ی بهترین اثر در بخش کروناروایت به محمدمهدی فکریان برای «ملاقات آخر» و در بخش وب‌سری به علی درخشی برای اثر «کووید ۱۹» اهدا کشد.

در ادامه، هیئت داوران جوایز خود را در عناوین زیر به برگزیدگان اهدا کردند:

» پروانه‌ی زرین بهترین فیلم پویانمایی به دلیل پرداخت هنرمندانه‌ی کارگردان به موضوع پیوند با طبیعت و دوستی با حیوانات و تکنیک بدیع و خلاقیت کارگردان، به «مریم کشکولی‌نیا» برای «قدم یازدهم» اهدا شد.

» پروانه‌ی زرین بهترین فیلم کوتاه داستانی به دلیل توجه به اهمیت دوران کودکی در رشد و پرورش انسان به «رضا نجاتی» برای «شوفر» اهدا شد.

» پروانه‌ی زرین بهترین فیلم بلند داستانی به دلیل توجه به حق آموزش و بهداشت و ایمنی کودکان به «محمد صالحی‌نژاد» برای فیلم «پیله و پروانه» اهدا شد.

» پروانه‌ی زرین بهترین دستاورد فنی و هنری به دلیل ترسیم و عینیت‌بخشیدن هنرمندانه به حریم خصوصی نوجوانان به «کیوان مقدم» طراح صحنه‌ی فیلم «خورشید» اهدا شد.

» پروانه‌ی زرین بهترین بازیگر به دلیل بازی صمیمانه و باورپذیر به «محمدرضا عالی‌ور» برای بازی در فیلم «بچه‌گرگ‌های دره سیب» اهدا شد.

» پروانه‌ی زرین بهترین فیلم‌نامه به دلیل نگاه انسانی و توجه ویژه به آرامش و زندگیِ صلح‌آمیز کودکان به «فریدون نجفی» کارگردان و نویسنده‌ی «بچه‌گرگ‌های دره سیب» اهدا شد.

» پروانه‌ی زرین بهترین کارگردانی به دلیل توجه به امنیت کودکان بدون درنظر گرفتن ملیت، رنگ و نژاد به «مجید مجیدی» برای «خورشید» اهدا شد.

» پروانه‌ی زرین بهترین فیلم به دلیل توجه به استقلال هویتی کودکان و احترام به حریم خصوصی و خانوادگی ایشان به «مجید برزگر» برای «بچه‌گرگ‌های دره سیب» اهدا شد.

» همچنین در بخش جایزه‌ی ویژه‌ی هیئت داوران به دلیل توجه ویژه به اهمیت شادابی و طراوات کودکان در رشد و پرورش انسان هیئت داوران پروانه‌ی زرین را به «مهین جواهریان» برای پویانمایی کوتاه «بعله!» اهدا می‌کند.

» در بخش جایزه‌ی زوان قوکاسیان نیز هیئت داوران جایزه‌ی خود را به دلیل نگاهی متفاوت و اثرگذار به زندگی کودکان کار و نقش آموزش در زندگی آن‌ها به «مجید مجیدی» برای «خورشید» اهدا کرد.

» در بخش جایزه‌ی شهیدبهنام محمدی به دلیل نگاه قدرشناسانه به مدافعان سال‌های دفاع مقدس پروانه‌ی زرین این جایزه به «رقیه توکلی» برای «مهران» اهدا شد.

» هیئت داوران جایزه‌ی یونیسف نیز ضمن تقدیر از فیلم خورشید به دلیل پرداختن به موضوع کودکان کار، جایزه‌ی دوربین طلایی و لوح یونیسف را به دلیل پرداختن به موضوع توانمندسازی کودکان دارای معلولیت و کودکان مهاجر به «پوریا حیدری اوره» و «شهاب حسینی» برای کارگردانی و نویسندگی «بعد از اتفاق» تقدیم کردند.

» در بخش جایزه‌ی ویژه‌ی مخاطبان، که کودکان و نوجوانان ایران از طریق تماشا و داوری آنلاین فیلم‌‌ها به آن‌ها رأی دادند، هیئت داوران کودک و نوجوان پروانه‌ی زرین و دیپلم افتخار این بخش را به «بازیگوش‌ها» به کارگردانی «نادره ترکمانی» اهدا کردند.

» سی و سومین جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم‌ کودک و نوجوان از ۲۷مهر تا ۲ آبان ۱۳۹۹ به دبیری علیرضا تابش برگزار شد.

نامزدهای جشنواره‌ی فیلم کودک مشخص شدند

یاسمن رضائیان

در پایان آخرین روز اکران فیلم‌های حضوری سی و سومین جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم کودک، نامزدهای دریافت جایزه در رشته‌های مختلف در بخش سینمای ایران مشخص شدند. به گزارش گلپونه، اسامی نامزدهای این دوره از جشنواره طی نشستی با حضور علیرضا تابش، دبیر جشنواره‌ی فیلم کودک، اعلام شدند.

بر اساس این خبر برای بهترین فیلم سینمایی ۱. بچه‌‌گرگ‌های دره سیب/ مجید برزگر  ۲. خورشید/ مجید مجیدی، امیر بنان   ۳. مهران/ بنیاد سینمایی فارابی به تهیه‌کنندگی محمد پیرهادی 

 برای بهترین بازیگر

۱. بچه‌‌گرگ‌های دره سیب/ محمدرضا عالی‌ور ۲. پیله و پروانه/ صالح ملک‌تبار ۳. خورشید/ شمیلا شیرزاد ۴. مهران/ باسط رضایی

 برای بهترین فیلمنامه

۱. بچه‌گرگ‌های دره سیب/ فریدون نجفی ۲. خورشید/ مجید مجیدی، نیما جاویدی ۳. مهران/ فرشاد رضایی، رقیه توکلی

برای بهترین کارگردان

۱. بچه‌گرگ‌های دره سیب/ فریدون نجفی  ۲. خورشید/ مجید مجیدی ۳. مهران/ رقیه توکلی   نامزد شدند.

همچنین در بخش کروناروایت

۱. چگونه وقت‌کشی کردم/ لوک استیو پانوویچ  ۲. قهرمانان در خانه بمانید/ تودور نیکلف  ۳. ملاقات آخر/ محمدمهدی فکریان

 در بخش وب‌سری 

۱. کاکاچی/ جمال اسکویی  ۲. کووید ۱۹/ علی درخشی  ۳. ناشناس/ جعفر صیادی  ۴. نخود نخود/ رضا واعظی و محمد زارع  برای دریافت جایزه نامزد شده‌اند.

در بخش فیلم‌های پویانمایی کوتاه

در بخش فیلم‌های داستانی کوتاه

۱. بعله!/ مهین جواهریان ۲. زاک و زیک/ اسماعیل جباری ۳. قدم یازدهم/ مریم کشکولی‌نیا ۴. من ایرانی‌ام/ علیرضا کاویان‌راد

۱. جبران می‌کنم/ جمال احمدی ۲. سیاهی/ خورشید عالمی، نگار نجف‌زاده ۳. شوفر/ رضا نجاتی ۴. شهر عسل/ محمدمعین روح‌الامینی ۵. گاومیش/ ابراهیم اشرف‌پور

 و در بخش فیلم‌های بلند داستانی

۱. پیله و پروانه/ محمد صالحی‌نژاد ۲. شماره ۲۹/ هادی رحیمی خواص برای دریافت جایزه نامزد شدند.

برای دریافت جایزه‌ی بهترین دست‌آوردهای فنی و هنری

۱. بچه‌‌گرگ‌های دره سیب/ موسیقی: مسعود سخاوت‌دوست ۲. خورشید/ طراحی صحنه: کیوان مقدم ۳. خورشید/ فیلمبرداری: هومن بهمنش

 نیز  باهم رقابت می‌کنند.

سی و سومین جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم کودک از ۲۷ مهر آغاز شد و امروز، ۲ آبان، به کار خود خاتمه می‌دهد.

برنامه‌ای برای بزرگداشت زاون قوکاسیان

یاسمن رضائیان

» برنامه‌ی شبی با زاون در سی و سومین جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم کودک برگزار شد.

» به گزارش گلپونه، برنامه‌ی گرامی‌داشت زاون قوکاسیان به صورت زنده در ویژه‌برنامه‌ی شب‌های اصفهان برگزار شد و علاقه‌مندان در سراسر ایران نیز توانستند به شکل مجازی و آنلاین در این برنامه شرکت کنند.

» زوان قوکاسیان، کارگردان، فیلم‌ساز، منتقد و مدرس ایرانی ارمنی‌تبار سینمای ایران بود. او در اصفهان به دنیا آمد و فعالیت در حوزه‌ی سینما را انتخاب کرد. قوکاسیان فیلم‌های متعددی در قالب کوتاه، ‌بلند و مستند ساخت و تألیفات فراوانی در زمینه‌ی سینما انجام داد.

» در سی و سومین جشنواره‌ی فیلم کودک نیز جایزه‌ای به نام «زاون» به برترین فیلم در بخش سینمای ایران اختصاص خواهد یافت. این سومین دوره‌ای است که این جایزه به فهرست جایزه‌های جشنواره‌ی فیلم کودک اضافه شده است و داوران آن سیدعلی مفضلی، سیاوش گلشیری، مجتبی وطن‌خواهان، لیلا پروریزی و عزت‌الله پروازه هستند.

ایرج طهماسب و درس‌هایی برای فیلم‌سازان آینده

یاسمن رضائیان

برگزاری نشست‌های «انتقال تجربه» برای کودکان و نوجوانانی که در المپیاد فیلم‌سازی شرکت کرده‌اند از برنامه‌هایی است که در سی‌و‌سومین جشنواره‌ی فیلم کودک و نوجوان دنبال می‌شود.

به گزارش گلپونه، در دومین نشست از این کارگاه‌ها با عنوان «سینما، حقیقت یا خیال» ایرج طهماسب به گفت‌وگو و انتقال تجربه با مخاطبان پرداخت. در این کارگاه او درباره‌ی انواع سینما، انواع ژانر و انیمیشن صحبت کرد و به نکاتی درباره‌ی صنعت فیلمسازی اشاره کرد.

او درباره‌ی سوژه‌یابی برای ساخت فیلم به کودکان و نوجوانان گفت: «موضوع برای فیلم‌سازی در اطرافمان بسیار است اما بیش‌تر اوقات به آن‌ها توجه نمی‌کنیم. شما باید ایده‌ی اولیه را در دفتر بنویسید. هر نکته‌ای که شما را ذوق‌زده می‌کند یادداشت کنید و آن را پرورش دهید. موضوع بعدی توجه به «پیرنگ» است که رنگ و لعاب فیلم را تشکیل می‌دهد‌. همچنین به یاد داشته باشید که بهترین فیلم آن است که هرچند وقت یک‌بار جزئیاتش یادتان بیاید. کسی در فیلم‌سازی موفق می‌شود که هرچه را از کودکی دیده به تبدیل فیلم کند.

ایرج طهماسب در پایان به فاکتورهای مورد نیاز برای موفقیت در حوزه‌ی فیلم‌سازی اشاره کرد و به کودکان و نوجوانان توصیه کرد: «هنرمند به کسی می‌گویند که خودش است. اگر خودتان باشید فیلم‌ساز موفقی می‌شوید. نباید ادای کسی را دربیاورید. قهرمان فیلم شما باید در زندگی واقعیتان وجود داشته باشد».

جشنواره به دیدار کودکان بیمارستانی و کودکان روستای کم‌برخوردار بنت می‌رود

یاسمن رضائیان

» جشنواره‌ی سی‌وسوم به دیدار کودکان بستری در بیمارستان رفت.

» به گزارش گلپونه، بیمارستان امام‌حسین تنها بیمارستان تخصصی کودکان در اصفهان است و در روزهای جشنواره طرح «لبخند پروانه‌ها» در آن اجرا می‌شود.

» این جُنگ کودکان هر روز از ساعت ۱۶ تا ۱۸ به شکل زنده برگزار می‌شود و در آن با اجرای عموخوش‌خنده و تن‌پوش‌های عروسکی و با پخش فیلم و گفت‌وگو با پرستاران، لحظات شادی برای کودکان در بیمارستان خلق می‌شود. همچنین این جُنگ زنده در صفحه‌ی اینستاگرام جشنواره منتشر می‌شود تا سایر علاقه‌مندان نیز بتوانند برنامه را تماشا کنند.

» طرح دیگری که قرار است این روزها برگزار شود، برنامه‌ی «شادی پروانه‌ها» است تا کودکان روستای «بنت» سیستان و بلوچستان روزهای شادی را در ایام جشنواره سپری کنند. «شادی پروانه‌ها» از ۲۹ مهر آغاز می‌شود و تا ۱۱ آبان ادامه دارد. در این برنامه با اعزام اکیپ‌های شادمانه و اجرای برنامه‌های شاد هنری و نیز توزیع اقلام بهداشتی و فرهنگی لحظات شادی برای کودکان خلق خواهد شد.

برگزاری دو چالش برای مخاطب کودک و نوجوان در روزهای جشنواره

یاسمن رضائیان

همزمان با سی‌وسومین جشنوار‌ه‌ی بین‌المللی فیلم کودک، دو چالش برای مخاطبان کودک و نوجوان برگزار می‌شود. به گزارش گلپونه، چالش‌های «من: نقش اول» و «به نظر من…» دو مسابقه‌ای هستند که در روزهای جشنواره برگزار می‌شوند.

» در چالش «من: نقش اول» قرار است سکانس‌های منتخب از فیلم‌های برگزیده‌ی دوره‌های پیشین به صورت آنلاین در پلتفرم‌ها و صفحه‌های مجازی جشنواره برای مخاطبان نمایش داده شوند. سپس مخاطب، یکی از این سکانس‌ها یا سکانس انتخابی خود از فیلم‌های کودک و نوجوان چهار دهه‌ی پیش را با کمک پدر و مادر، دوستان و یا هر شیوه‌ی دیگر، بازی می‌کند و در صفحه‌ی مجازی خود یا والدین با هشتگ #من‌ـ‌نقش‌ـاول منتشر می‌کند.

» در بخش چالش «به نظر من…» قرار است کودکان و نوجوانان فیلم‌هایی را که در پلتفرم به شکل آنلاین دیده‌اند بررسی کنند و نظر خودشان را در قالب متن یا ویدئو درباره‌ی یکی از فیلم‌ها منتشر کنند. برای انتشار این محتوا لازم است بچّه‌ها جمله خود را با «به نظر من» شروع کنند و بعد بگویند یا بنویسند که فیلمی که دیده‌اند، خوب بوده، متوسط بوده و این‌که چرا آن فیلم را پسندیده‌ یا نپسندیده‌اند.

» اگر صفحه‌ی شما در فضای مجازی عمومی نیست می‌توانید محتوای خود (در هر دو بخش)‌ را به آی‌دی @icffchallenge در پیام‌رسان‌ها ارسال کنید.

» آثار در دو گروه سنی رقابت می‌کنند. گروه اول کودکان و نوجوانان ۵ تا ۱۵‌ساله و گروه دوم ۱۵ تا ۱۷ساله‌ها و نیز کودکان کوچک‌تر از ۵ سال هستند.

» برای شرکت در این چالش‌ها تا پایان زمان جشنواره یعنی ۲ آبان ۱۳۹۹ فرصت دارید. پس از پایان جشنواره، در هر بخش سه برگزیده اعلام خواهند شد و ضمن انتشار محتوای آن‌ها در رسانه‌های جشنواره، جوایزی هم به این کودکان و نوجوانان اهدا خواهد شد.

پرواز پروانه‌ها شروع شد

» سی‌وسومین جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم کودک از روز، ۲۷ مهر ۱۳۹۹، کار خود را آغاز کرد.

» برنامه‌ها هر روز از ساعت ۱۰ الی ۲۲ برگزار می‌شوند.

» برنامه‌های این دوره از جشنواره به دلیل شیوع ویروس کرونا مجازی و آنلاین برگزار می‌شوند و فقط تعداد محدودی از افراد، شامل عوامل سازنده‌ی فیلم‌ها و اهالی رسانه، در «خانه‌ی جشنواره»، سینمافرهنگ تهران، ۱۱فیلم از سینمای ایران را حضوری تماشا می‌کنند.

» پس از هر فیلم نشست خبری آن برگزار می‌شود که علاقه‌مندان می‌توانند از پلتفرم‌های فیلیمو، تیوا و نماوا این برنامه‌ها را زنده دنبال کنند.

» علاوه بر این، هر روز دو کارگاه مجازی با حضور اساتید ایرانی و خارجی برگزار می‌شود. کسانی که پیش از این در کارگاه‌ها ثبت نام کرده بودند از امروز در این کلاس‌های مجازی شرکت می‌کنند.

» عصر روز مراسم افتتاحیه‌ی جشنواره بر بام یکی از فرهنگسراهای اصفهان برگزار ‌شد و بسیاری از شهروندان اصفهانی ‌توانستند این برنامه را از بام خانه‌های خود تماشا کنند.

» افتتاحیه‌ی چهارمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوان ایران نیز از دیگر برنامه‌های روز نخست جشنواره است.

»سی‌وسومین جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم کودک با شعار «هر خانه یک سینما، هر کودک یک داور» این امکان را فراهم کرده است که همه‌ی کودکان و نوجوانان پس از تماشای آثار به آن‌ها رأی بدهند. بنابراین همه‌ی کودکان و نوجوانان می‌توانند تا پایان هفته به تماشای آثار بنشینند و در پایان به فیلم‌ها امتیاز بدهند.

 

به اشتراک بگذارید:

golpoonemag.ir/?p=1929

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *