از کتاب‌خوانی تا زندگی

از کتاب‌خوانی تا زندگی

مهدیه اسمعیلی

بی‌شک کتاب‌خوانی یکی از مهم‌ترین عواملی است که موجب رشد ذهنی و پرورش مهارت‌های اجتماعی و خلاقیت کودکان است. خواندن کتاب‌های مختلف برای کودکان آن‌قدر مهم است که کارشناسان حوزه‌ی کودک معتقدند، والدین باید از دوران جنینی این‌کار را برای کودکان خود آغاز کنند. هرچه کتاب‌خوانی از سنین پایین‌تری صورت گیرد، تاثیر عمیق‌تری بر شخصیت کودک در دوران بزرگ‌سالی می‌گذارد.

کودکان و لذت چشیدن طعم شیرین ادبیات

زینب رنجبر؛ قصّه‌گو و مروج کتاب کودک، درباره‌ی فواید کتاب‌خوانی برای کودکان به گلپونه می‌گوید:«به نظر من ادبیات ماهیتی دوگانه دارد که اولین‌اش لذّت بردن از آن است. وقتی برای کودک کتاب می‌خوانیم، پیوند عاطفی‌مان را با او تقویت می‌کنیم و به آن‌ها چگونگی لذّت بردن از ادبیات را می‌آموزیم. به‌علاوه این‌که غیر مستقیم آن‌ها را با ساختار ادبیات آشنا می‌کنیم.

خودتان را برای بلندخوانی آماده کنید

این مروّج کتاب برای ارتقای سطح فرهنگ کتاب‌خوانی برای کودکان از برگزاری کارگاهی با عنوان «باشگاه کتاب‌خوانی من ومامانم» خبر می‌دهد. کارگاهی که در آن قرار است کتاب‌های با کیفیتی به مادران معرفی شود و به آن‌ها آموزش داده شود چگونه برای کودکانشان کتاب بخوانند که برایشان جذاب و موثّر باشد. شعار این باشگاه «خود را برای بلندخوانی آماده کنید است.» زیرا والدین باید ابتدا یک‌بار کتاب را برای خودشان بخوانند تا کتاب‌خوانی برای فرزندشان را با آمادگی و تسلط هرچه بیش‌تر انجام دهند.

او درباره‌ی ایده‌ی راه‌اندازی این کارگاه می‌گوید:«وقتی فعالیت‌های مرتبط با کتاب‌خوانی با فرزندانم را با دوستانم به اشتراک می‌گذاشتم، از من پرسش‌های زیادی پرسیده می‌شد و من هم پیشنهادهایی را می‌دادم و سعی می‌کردم تجربه‌های خودم را با دیگران در میان بگذارم. پس از مدّتی تصمیم گرفتم این‌کار را به‌صورت هدف‌مند‌تر و با عنوان باشگاه کتاب‌خوانی انجام دهم تا افراد بیش‌تری را با خود همراه کنم. مهم‌ترین هدفم از برگزاری این کارگاه این است که مادران بتوانند با استفاده از خلاقیت‌های مادرانه، کودکان‌شان را در لذّت خواندن سهیم کنند.

چگونه کودکان را برای کتاب‌خوانی با خود همراه کنیم؟

متاسفانه این روزها به دلیل قیمت بالای کتاب‌ها و گسترش نقش فضای مجازی در تربیت کودکان (و البته جذابیت غیرقابل انکار آن) مشاهده می‌کنیم که کتاب‌خوانی برای کودکان نسبت به گذشته کمرنگ‌تر شده است.

زینب رنجبر در خصوص مقابله با این چالش‌ها، راهکارهایی را پیشنهاد می‌دهد. او می‌گوید: «برای داشتن کودک مشتاق به شنیدن داستان، به خانه‌ای پُر از کتاب‌های گوناگون نیاز نداریم، بلکه ما نیازمند یک زنجیره‌ی کتاب‌خوانی هستیم. یعنی به هم‌دیگر کتاب‌های خوب معرفی و هدیه کنیم و برای هم از تاثیرهای خوب کتاب‌ها بگوییم.»

او ادامه می‌دهد:«به نظر من زنجیره‌ی کتاب این‌گونه است که از من تا کتاب، از کتاب تا کتاب‌خوانی و از کتابخوانی تا زندگی.»

او هم‌چنین معتقد است کتاب‌خوانی برای کودکان باید با دیگر فعالیت‌های سرگرم‌کننده نظیر بازی، نمایش و کاردستی همراه باشد تا کودکان را به شنیدن داستان علاقه‌مند کند.

تاریخ برگزاری کتاب‌خوانی من و مامانم:

کارگاه معرفی باشگاه  روز جمعه، دهم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ در محیط اسکایپ به‌ صورت رایگان برگزار می‌شود.

جلسه‌ی دوم در روز جمعه ۱۷ اردیبهشت‌ماه از ساعت ۱۴ تا ۱۵ (به صورت آنلاین) است.

جلسه‌ی سوم نیز در روز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت‌ماه (به صورت آفلاین برای مرور فعالیت‌ها) برگزار می‌شود. هزینه‌ی ثبت نام این دوره‌ی کامل مبلغ ۴۵هزار تومان است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیش‌تر و ثبت نام، به صفحه‌ی اینستاگرام زینب رنجبر به نشانی Zeinabranjbar64@ مراجعه کنند.

 

به اشتراک بگذارید:

golpoonemag.ir/?p=2933

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *