با بزرگان درخت کاری ایران آشنا شوید

با بزرگان درخت کاری ایران آشنا شوید

گلپونه‌ای‌های عزیر، امروز یعنی پانزدهم اسفند در تقویم به نام روز درخت‌کاری نام گذاری شده است. همه‌ی ما برای کمک به سرسبزی و شادابی زمین می‌توانیم در این روز درخت بکاریم. برای همین ما در گلپونه و در روز دخت‌کاری دو نفر از بزرگان درخت‌کاری ایران که برای خوب نفس کشیدن زمین درخت‌های زیادی کاشته‌اند را به شما معرفی می‌کنیم:

 تا حالا به میوه‌ی درخت بلوط دقت کرده‌ای؟ یکی از کسانی که درختان بلوط بسیاری را در ایران کاشته و پرورش داده«مظفر افشار» است. او به پدر بلوط ایران معروف است. آقای افشار هر سال درخت‌های بلوط بسیاری را با کمک طرفداران و دوست‌داران طبیعت در جنگل‌های زاگرس می‌کارد.

خانه‌ی او در شهر خرّم‌آباد استان لرستان است. او بسیار مهمان‌نواز است؛ از دیدن شما کودکان، که جنگل‌ها و درخت‌ها را دوست دارید، بسیار خوشحال خواهد شد. اگر یک‌روز به استان سرسبز لرستان و شهر خرّم‌آباد سفر کردید می‌توانید با هماهنگی گلپونه به دیدار آقای مظفر افشار بروید.

دوست نازنین گلپونه‌ای تا حالا به درخت‌های‌خیابان ولی‌عصر یا پارک ساعی شهر تهران خوب نگاه کرده‌ای؟کسی که درخت‌های خیابان ولی‌عصر را کاشته «کریم ساعی» است که به پدر جنگل‌بانی ایران معروف است.

او پارک ساعی تهران را هم ساخته و برای نخستین بار در ایران کتاب‌هایی زیادی درباره‌ی درخت جنگل نوشته است.کریم ساعی در شهر مشهد به دنیا آمده است و برای شناختن درخت‌های ایران، در روزهایی که زنده بود سفرهای علمی بسیاری رفته است.

او همچنین برای نخستین بار قانون جنگل‌بانی و جنگل‌داری را در ایران به تصویب رساند و توانست جنگل‌ها را از دست کسانی که به درخت‌ها آسیب می‌زنند نجات دهد.

بزرگان درخت کاری ایران

به اشتراک بگذارید:

golpoonemag.ir/?p=1000

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *