تصویر آن‌هایی که در سال ۱۳۹۸ برای کودکان قدمی برداشته‌‌اند! تصویر دوم: فرهاد حسن‌زاده

تصویر آن‌هایی که در سال ۱۳۹۸ برای کودکان قدمی برداشته‌‌اند! تصویر دوم: فرهاد حسن‌زاده

تهمینه حدادی

قرار شد در گلپونه به چهره‌های تاثیرگذار سال ۱۳۹۸ فکر کنیم. چهره‌هایی که برای کودکان قدمی برداشته‌اند. بعد دایره‌ی انتخاب را محدودتر کردیم و به بخش فرهنگ فکر کردیم. دلیل موجهی هم داشتیم. قدم‌های ‌آهسته و پیوسته‌‌ی این راه گاهی از دید خیلی از افراد جا می‌ماند، راهی که سال‌ها از آن غافل بوده‌ایم و حالا طی دو دهه‌ی اخیر رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفته است. اعتلای فرهنگ در بخش کودک و نوجوان هنوز در گام‌های اولیه است، اما تصاویر درخشانی از خود به جا می‌گذارد که باید ثبت و ضبط و نگه‌داری شود. این تصاویر ضبط شده‌اند و حالا به مناسبت سال نو باز آن‌ را بازنشر می‌کنیم، تصویر آن‌هایی را که برای کودکان قدمی برداشته‌‌اند و قهرمانند!

پرداختن به مسائلی که کمتر نویسنده‌ی ایرانی‌ای به آن‌ها پرداخته است طی چندسال اخیر «فرهاد حسن‌زاده» را به یکی از نویسندگان محبوب نوجوان‌ها تبدیل کرده است: جنگ، فقر، اختلالات شخصیتی و روایت‌هایی مستند و واقعی از جامعه‌ی امروز ایران همان چیزی است که یک نوجوان کتاب‌خوان به دنبال آن می‌گردد.

همین اتفاق باعث شد تا دو رمان او یعنی «هستی» و «زیبا صدایم کن» مورد توجه ناشران خارجی هم قرار بگیرد. آن‌ها دنبال تصویر عینی از نوجوان ایرانی می‌گشتند. نوجوانی که حرف‌های مشترکی با هم‌سالانش در سرتاسر دنیا داشته باشد و دغدغه‌ای مشترک.

اما حسن‌زاده پیش‌تر از این اتفاقات به عنوان نویسنده‌ای خلاق شناخته شده بود که به واسطه‌ی تجربه‌ی روزنامه‌نگاری با مخاطبان گوناگونی آشنا شده بود و این تعامل آرام‌آرام در آثار او مشهود می‌شدند. آثاری که مخاطب خود را می‌شناختند. حالا آثار او به دیگر زبان‌های دنیا مثل انگلیسی، عربی، چینی، مالایی، ترکی استانبولی، ارمنی، ترکی آذربایجانی و کردی ترجمه شده‌اند و بیش از از چهل پایان‌نامه و مقاله‌های پژوهشی بر آثار این نویسنده‌ی کودک و نوجوان نوشته شده است، اما مخاطبانی هستند که سال‌هاست داستان‌های طنز حسن‌زاده را در نشریات و کتاب‌ها دنبال کرده‌اند و مدت‌هاست شخصیت «کوتی‌کوتی» به یکی از شخصیت‌های محبوب کودکان در سرتاسر ایران تبدیل شده است.

حسن‌زاده در طی این‌سال‌ها به واسطه‌ی استمرار در نوشتن آثار ادبی نقش اجتماعی خود را برای ادبیات کودک و نوجوان ایران به خوبی ایفا کرده‌است اما خبر خوب‌تر در سال ۱۳۹۸ حضور دوباره‌ی او در فهرست جایزه‌ی «هانس کریستین اندرسن» بود که همین چند روز پیش و در  آغاز سال ۱۳۹۹ این خبر خوب تکمیل شد: فرهاد حسن‌زاده در فهرست شش کاندید نهایی جشنواره‌ی هانس کریستین اندرسن جای گرفت.

این دومین دوره‌ی پیاپی است که نام حسن‌زاده در فهرست نهایی این رویداد بین‌المللی جای می‌گیرد. مهم‌‌ترین نکته‌ی این حضور درخشان عدم حضور داور ایرانی در این جشنواره است.

جایزه‌ی هانس کریستین اندرسن (نوبل کوچک) دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) به نویسندگان و تصویرگرانی اعطا می‌شود که به‌صورت مستمر در حرفه‌ی خود فعالیت داشته‌اند .

پیش از این دیگر هنرمندان ایرانی مانند فرشید مثقالی (تصويرگری،۱۹۷۴)، هوشنگ مرادی کرمانی (نویسندگی،۱۹۹۲)، محمدرضا یوسفی (نویسندگی، ۲۰۰۰)، نسرین خسروی (تصويرگری،۲۰۰۲)، محمدعلی بنی‌اسدی (تصويرگری،٢٠١٢)، پژمان رحیمی‌زاده (تصویرگری،۲۰۱۶) به این فهرست راه پیدا کرده بودند. اما فرهاد حسن‌زاده در سال ۲۰۱۸ نیز به فهرست نهایی این جایزه راه پیدا کرد و حالا بار دیگر نام این هنرمند در بین برترین نویسندگان دنیا به چشم می‌خورد.

تصویر آن‌هایی را که در سال ۱۳۹۸ برای کودکان قدمی برداشته‌‌اند ادامه دارد

به اشتراک بگذارید:

golpoonemag.ir/?p=1146

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *