درباره‌ی سردردهای میگرنی کودکان چه می‌دانیم؟

درباره‌ی سردردهای میگرنی کودکان چه می‌دانیم؟

یک متخصص مغز و اعصاب گفت:«هر کودکی می‌تواند به میگرن مبتلا شود.»

علی داوری، متخصص مغز و اعصاب در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: «تصوّر عموم بر این است که کودکان نباید دچار سردرد شوند و اگر از چنین دردی شکایت کنند، باید آن‌را نشانه‌ی بدی تصور کرد. درحالی‌که کودکان هم مانند بزرگ‌ترها دچار سردرد می‌شوند. امّا سردرد در کودکان با سردرد بزرگ‌سالان متفاوت است.»

به گزارش گلپونه سردرد فقط برای بزرگ‌سالان نیست و از هر پنج کودک و نوجوان در سن مدرسه نیز یک نفر مستعد ابتلا به آن است.

سردردهای تنشی، متداول‌ترین نوع سردرد در کودکان

متداول‌ترین نوع سردرد در کودکان، سردردهای تنشی است، امّا حدود پنج درصد از کودکان با سردردهای میگرنی دست و پنجه نرم می‌کنند. بعضی از آن‌ها از چهار سالگی تجربه سردرد را بیان می‌کنند.

علّت‌های سردردهای کودک

بیش‌ از ۹۰ درصد سردردهای کودکان علّت مهمی ندارد و به‌طورکلی،‌ شایع‌ترین علت سردرد هنگام مراجعه کودکان به پزشک ، ابتلا به عفونت‌ ویروسی و تنفسی است.

معمولاً علّت سردرد کودکان به دلیل بیماری، عفونت یا تب است، برای نمونه، سینوزیت و عفونت‌های گلو یا گوش می‌تواند باعث سردرد شود.

در گذشته، پزشکان معتقد بودند که تنش یا اسپاسم عضلات گردن، صورت، فک، سر یا پوست سر نقش مهمی در این نوع سردرد دارد، امّا اکنون آن‌ها فکر می‌کنند که تغییر در شیمی مغز نیز ممکن است باعث سردرد تنشی شود.

داستان سردردهای میگرنی متفاوت است

این متخصص مغز و اعصاب با اشاره به این‌که مشخص نیست که چرا برخی از افراد دچار سردرد میگرنی می‌شوند و برخی دیگر دچار آن نمی‌شوند، بیان کرد: «سردردهای میگرنی داستان متفاوتی دارد و اغلب در خانواده‌ها وجود دارد و پزشکان دقیقاً نمی‌دانند که چه عواملی باعث آن می‌شود، امّا آن‌ها می‌دانند که با تغییرات فیزیکی و شیمیایی مغز و هم‌چنین ژن‌هایی که والدین به بچّه‌هایشان منتقل می‌کنند ارتباط دارند.»

عوامل محرّک سردردهای میگرنی کودک

از عوامل تحریک‌کننده‌ی میگرن می‌توان به مواردی مانند استرس، اضطراب، افسردگی، تغییر در الگوی خواب، صداهای بلند و برخی غذاها اشاره کرد.

فعالیت بدنی زیاد یا آفتاب بیش از حد نیز می‌تواند در برخی از کودکان میگرن ایجاد کند، دختران می‌توانند به دلیل تغییرات هورمونی هنگام عادات ماهانه، سردرد را تجربه کنند که به این نوع سردرد میگرن قاعدگی گفته می‌شود.

هم‌چنین مواردی مانند آب و هوای طوفانی با تغییر فشار، گرمای شدید یا سرما، نور شدید خورشید و تابش خیره‌کننده، رطوبت زیاد یا هوای بسیار خشک و … نیز در بروز سردردهای میگرنی مؤثر هستند.

میگرن و سردردهای تنشی از معمول‌ترین انواع سردرد در کودکان است. امّا تشخیص درست نوع سردرد در کودکان مهم است، زیرا داروها و سایر روش‌های درمانی متفاوت برای انواع سردرد وجود دارد.

عوارض سردرد کودکان

سردرد ممکن است باعث شود کودک پرخاش‌گرانه و عصبی رفتار کند. ممکن است در یک زمان غیرمعمول بخوابد یا خواب‌آلود عمل کند. کم‌تر از حد معمول فعالیت داشته باشد یا تلویزیون تماشا نکند.

کودکان در چه سنی می‌توانند میگرن را تجربه کنند؟

هر کودکی می‌تواند به میگرن مبتلا شود، حدود ۱۰ درصد کودکان پنج تا ۱۵ ساله و تا ۲۸ درصد نوجوانان به آن مبتلا می‌شوند.

نیمی از افرادی که به میگرن مبتلا می‌شوند، نخستین حمله را پیش از ۱۲ سالگی تجربه کرده‌اند.

به اشتراک بگذارید:

golpoonemag.ir/?p=5195

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *