دومین جشنواره‌ی مجازی تئاتر عروسکی فراخوان داد

دومین جشنواره‌ی مجازی تئاتر عروسکی فراخوان داد

جشنواره‌ی بین‌المللی مجازی تئاتر عروسکی با اعلام فراخوان خود، خبر از اجرای صحنه‌ای آثار برگزیده در این رقابت را داد.

به گزارش گلپونه، علاقه‌مندان فرصت دارند تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۰ آثار خود را در سه رشته‌ی «کودک و نوجوان»، «بزرگ‌سال» و«طراحی و ساخت عروسک با محوریت موضوع شخصیت‌های داستان‌های کلاسیک» به رقابت بگذارند.

بر اساس این خبر دبیرخانه‌ی جشنواره و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران که برگزارکننده این رویداد فرهنگی-هنری است در نظر دارد امکان اجرای عمومی (در فرهنگ‌سراها) را برای راه‌یافتگان نهایی این جشنواره فراهم آورد.

بر این اساس محورها و اولویت‌های جشنواره عبارتند از:

تجربه‌هایی از تغییر سبک زندگی در حین و پس از پاندمی و شکل نوین روابط اجتماعی

موضوع آزاد، با محور خلاقیت و فانتزی عروسکی

برداشت آزاد و نگاهی نوگرایانه به نمایشنامه‌ها و داستان‌های کلاسیک ایران و جهان

حفظ محیط‌زیست و مشکلات آب و هوایی

زیست شهری، مشکلات و محسنات

قرار است این جشنواره در سه بخش کلی «کودک و نوجوان»، «بزرگ‌سال» و « طراحی و ساخت عروسک با محوریت موضوع شخصیت‌های داستان‌های کلاسیک» برگزار شود.

ضوابط و مقررات این فراخوان عبارتند از:

بدیهی است پخش آثار در پلتفرم‌های جشنواره، بعد از دریافت مجوز نظارت و ارزشیابی مرکز هنرهای نمایشی صورت خواهد گرفت.

بهتر است برای فیلم‌برداری اثر خود از دوربین حرفه‌ای استفاده نمایید تا امکان پخش آن در پلتفرم‌ مخصوص جشنواره (نمایش نت) وجود داشته باشد.

از نظر رشته‌ی تحصیلی و یا فعالیت‌های پیشین محدودیتی برای کسانی که خواستار ارسال اثرشان هستند وجود ندارد و تنها کیفیت آثار ارسالی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

حداکثر زمان اثر (۱۵ دقیقه) می‌باشد و این زمان در تمامی بخش‌ها مورد تأکید و توجه است. (در صورت بیش‌تر بودن زمان آثار ارسالی کار مورد داوری قرار نمی‌گیرد)

ارسال آثار به جشنواره به منزله‌ی موافقت با پخش اثر از سوی دبیرخانه‌ی جشنواره در پلتفرم‌ها و سایر بسترهای مجازی است.

هر هنرمند تنها می‌تواند برای هر بخش یک اثر اجرایی به دبیرخانه ارسال کند و پس از دریافت آثار و اعلام پذیرفته‌شدگان امکان تغییر نام کارگردان و اعضای گروه وجود ندارد و در صورتی که هر فرد حقیقی یا حقوقی ادعای مالکیت اثر نمایش ارائه شده به جشنواره را داشته باشد، در صورت اثبات، ضمن حذف اثر از مرحله‌ی داوری، دبیرخانه هیچگونه مسئولیتی در این خصوص نخواهد داشت.

آثار ارسالی به جشنواره نباید پیش از این در مرحله‌ی نهایی هیچ جشنواره‌ی دیگری پذیرفته شده باشد.

آثار ارسالی به جشنواره نباید پیش‌تر به اجرای عموم و یا اکران آنلاین درآمده باشند.

آثار ارسال‌ شده برای عزیزان داخل کشور به صورت نسخه‌ی فیزیکی (درج بر ۴ CD یاDVD) و عزیزان خارج از کشور از راه ایمیل می‌باشد. (زمان‌بندی ارسال آثار باید به گونه‌ای باشد که حداکثر در تاریخ ۳۱ شهریورماه به جشنواره ارسال شود)

ارسال فرم جشنواره که در انتهای فراخوان آورده شده است؛ به صورت ضمیمه در کارها اجباری‌ است و در صورت عدم تکمیل فرم، اطلاعات و امضای فرم رضایت‌نامه‌ کار مورد داوری قرار نمی‌گیرد.

ارسال اثر به جشنواره به منزله‌ی خوانش تمام قوانین و پذیرش آن‌هاست.

داوری در بخش‌های زیر انجام می‌شود:

در هر بخش یک اثر به‌عنوان نمایش برگزیده، تندیس جشنواره و دیپلم افتخار و جایزه‌ی نقدی از آن کار برگزیده‌ی اول می‌شود. دو اثر دیگر لوح تقدیر و جایزه‌ی نقدی دریافت می‌کنند.

داوران در صورت صلاح‌دید در هریک از بخش‌های زیر برگزیده خواهند داشت که، برندگان از طرف جشنواره لوح تقدیر و جایزه‌ی نقدی دریافت خواهند کرد:

بازی‌دهی عروسک  متن  طراحی و ساخت صحنه  طراحی و ساخت عروسک  بهترین کار از دید مخاطب  نورپردازی  کارگردانی

تقویم جشنواره

۲۰ تیرماه۱۴۰۰ انتشار فراخوان جشنواره

۲۰ تا ۳۱ ۱۴۰۰شهریورماه ارسال آثار

(۳۱شهریورماه ۱۴۰۰) آخرین مهلت ارسال آثار است.

۱۰ مهرماه ۱۴۰۰ اعلام اسامی آثار راه‌یافته به جشنواره

۲۴ الی ۲۹ مهرماه۱۴۰۰ برگزاری جشنواره

۳ آبان‌ماه ۱۴۰۰ برگزاری اختتامیه جشنواره

فیلم فراخوان جشنواره را ببینید

تماس با جشنواره:

پیام‌رسان واتساپ: ۰۹۳۹۴۳۵۳۰۳۸

صفحه‌ی اینستاگرام جشنواره @IOSPF

آیدی تلگرام جشنواره https://t.me/TFIOSPE

ایمیل جشنوارهTFIOSPE@gmail.com

وبسایت جشنواره:   www.homayesaadatfilm.ir

تلفن ثابت جهت تماس :۰۲۱۸۸۹۷۲۸۰۰

نشانی دبیرخانه جشنواره‌: تهران، میدان ولی‌عصر، بلوار کشاورز‌، خیابان کبکانیان، نبش مرتضی‌زاده، پلاک ۱۲، طبقه‌ی دوم مؤسسه‌ی همای سعادت

کد‌پستی دبیرخانه جشنواره: ۱۴۱۵۷۱۳۶۶۴

سخن دبیر

بیش از یک‌سال و نیم از درگیری جهان با بیماری ویرانگر کرونا گذشته و در این میان برای کنترل این بیماری مرموز، بسیاری از اجتماعات و از جمله هنرهای دیداری که با حضور مخاطب معنا می‌یابند تعطیل شده است.

تئاتر هنری است وابسته به حضور و دیدار به حضور، که در این روزها بیشترین آسیب را به خود دیده است. امّا هنرمندان، تسلیم این موقعیت نشدند و به هر طریق ممکن از جمله از راه فضای مجازی، هنر خود و نقد خود به وضعیت موجود را به مخاطب ارائه دادند، و البته هنرمندان عروسکی با عروسک‌هاشان، از خانه‌ها (که اکنون به استودیوهای شخصی بدل شده بود) سردمدار استفاده از فضاهای مجازی برای ارائه‌ی آثارشان بودند.

سال گذشته، ما نخستین دوره‌ی جشنواره‌ی بین‌المللی عروسکی مجازی را در میان بهت و ناباوری و برای رها‌شدن از غم و افسردگی و خروج از وضعیت موجود برگزار کردیم که هم در ایران و هم در سایر کشورها بازتاب گسترده و خوبی به همراه داشت و شاید نیاز به شناخت امکانات و فضاهای جدید (فضای مجازی)، برای به اشتراک گذاشتن نمایش‌های عروسکی از نتایج دوران پاندمی است که هرچند تلخ و اندوهبار است. امّا شروع ارتباطات انسانی بسیار گسترده، به اشتراک گذاشتن تجربیات و امکان گفت و گوی بدون مرز هر‌چند مجازی از امکانات و نتایج خوب این دوران محسوب می‌شود.

اکنون در دوره‌ی دوم، بار دیگر هنرمندان عروسکی با تولید آثار جذاب و تأثیرگذار خود و به اشتراک گذاشتن آن با مخاطبان جهانی جشنواره، ثابت می‌کند هیچ مانعی سد راه ارائه‌ی هنر نخواهد بود.

بهرام بهبهانی، دبیر دومین جشنواره‌ی بین‌المللی مجازی عروسکی

به اشتراک بگذارید:

golpoonemag.ir/?p=3314

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *