شیوع سرخک در کودکان را جدی بگیریم

شیوع سرخک در کودکان را جدی بگیریم

وزارت بهداشت نسبت به شیوع و خطر افزایش بروز سرخک در کشور هشدار داد. به گزارش گلپونه، انتقال ویروس سرخک از راه بینی، دهان و قطرات تنفسی است. سرخک یکی از مسری‌ترین بیماری‌های عفونی در جهان است. در واقع این بیماری یک عفونت ویروسی است که با تزریق واکسن می‌توان از آن پیشگیری کرد.

واکسن سرخک کودکان خود را تکمیل کنید

واکسن سرخک در ایران در قالب واکسن سه گانه‌ی MMR است که برای مقابله با بیماری‌های سرخک،‌ سرخجه و اوریون ساخته شده و در دسترس است. این واکسن در دو نوبت در سن ۱۲ و ۱۸ ماهگی تزریق می‌شود.

اگر کودک زیر ۵ سال دارید و به هر دلیلی واکسیناسیون‌ وی به تعویق افتاده است حتما برای تکمیل برنامه‌ی واکسیناسیون به مراکز بهداشتی مراجعه کنید.

علائم بیماری سرخک

تب، سرفه‌ی خشک، آب‌ریزش بینی، گلودرد، قرمزی چشم و … از جمله علائم بیماری سرخک است که ۱۰ تا ۱۴ روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر می‌شود.

دوره‌ی نهفتگی بیماری سرخک حدود دو هفته است. شروع بیماری ممکن است با تب بالا (تا ۴۰ درجه) همراه باشد که با بی‌حالی و بی‌اشتهایی ادامه می‌یابد. پس از تب، مهم‌ترین علامت بیماری بروز دانه‌های قرمز بر روی پوست است که ممکن است تا ۵ روز وجود داشته باشد.

درمان سرخک

پزشک ممکن است برای درمان علائم سرخک کودکان (تب و درد) استامینوفن یا ایبوپروفن تجویز کند.

استراحت و نوشیدن مایعات به بهبودی سریع‌تر سرخک کمک می‌کند.

می‌توان از مرطوب کننده‌ی هوا (بخور) برای کاهش سرفه و گلودرد در محیط اتاق استفاده کرد.

در کنار توصیه‌های بهداشتی و درمانی می‌توانید از مکمل‌های ویتامین A استفاده کنید.

طول درمان سرخک

علائم سرخک به‌طور معمول با درمان‌های خانگی یا توصیه‌های پزشک طی دو تا سه هفته از بین می‌روند. در صورت پایدار ماندن علائم سرخک دوباره به پزشک مراجعه کنید.

به اشتراک بگذارید:

golpoonemag.ir/?p=4821

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *