صبحانه به تمرکز بیشتر کودکان کمک می‌کند

صبحانه به تمرکز بیشتر کودکان کمک می‌کند

به گفته‌ی کارشناسان تغذیه و رژیم درمانی اختصاص زمان مناسب و کافی برای صرف صبحانه در کودکان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و به‌هیچ‌وجه نباید صبحانه کودک را نادیده گرفت.

مصرف صبحانه به کودکان در سنین پیش‌دبستانی و دبستان انرژی و مواد مغذی کافی را رسانده و سبب افزایش یادگیری می‌شود. صبحانه به تمرکز بیشتر کودکان کمک می‌کند و از خستگی زودهنگام آن‌ها در طول روز جلوگیری می‌کند.

کودکی که صبحانه نخورده باشد در ساعت ۹ تا ۱۰ صبح دچار افت قندخون می‌شود و استعداد یادگیری او به‌خصوص در درس‌هایی که به تفکر  و تمرکز نیاز دارند، کاهش می‌یابد.

به گزارش گلپونه، دکتر یحیی پاسدار، متخصص تغذیه و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، در گفت‌وگو با ایسنا، نکته‌هایی را درباره‌ی صبحانه که یکی از وعده‌های مهم غذایی برای کودکان است اظهار داشته است که در ادامه می‌خوانیم:

یک صبحانه خوب باید شامل مواد مغذی و با کمترین مقدار چربی، شکر و نمک باشد.

نمونه‌ی موادغذایی مناسب صبحانه برای کودکان می‌تواند موادی مانند نان تازه، شیر و پنیر، تخم‌مرغ، شیره‌ی ‌خرما و کنجد و عسل باشد.

پنیر و گردو، تخم‌مرغ، عدسی، فرنی، شیربرنج و حلیم همراه نان سنگگ یا بربری تازه صبحانه‌های مناسبی برای کودکان هستند.

بهتر است در طول هفته صبحانه‌ها تکراری نباشد و هر روز از موادغذایی متنوع مصرف شود.

خوردن عدسی، یک لیوان آب پرتقال طبیعی و یا برش‌هایی از مرکبات، یک عدد تخم‌مرغ آب‌پز همراه با نان کامل و مقدار کمی کره برای صبحانه مناسب هستند.

نوشیدن چای یا قهوه نیز به دلیل داشتن کافئین سبب افزایش انرژی و هوشیاری در طول روز می‌شود.

استفاده از شربت عسل و آبلیموی تازه در وعده صبحانه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری می‌کند و سبب افزایش اشتها می‌شود.

بهتر است از شیرکاکائو برای صبحانه‌ی کودکان استفاده نشود، زیرا به علت داشتن بالای قند در این نوشیدنی، باعث چاقی، کاهش یادگیری و خرابی دندان و افزایش پرخاشگری به علت شکر بالا می‌شود.

فقط مصرف شیر برای رشد و سلامتی کودک کافی نیست و آبمیوه‌های تازه نیز تاثیر زیادی در رشد کودک دارند و منبع مناسبی از ویتامین‌ها هستند. گنجاندن آب هویج یا آب میوه‌ی تازه در وعده‌ی صبحانه کودکان، توصیه می‌شود.

بهترین زمان صرف صبحانه پیش از ساعت ۹ صبح است تا علاوه بر اثر آن در تامین کالری و مواد مغذی، در کنترل متابولیسم بدن نیز موثر باشد.

بهتر است صبحانه در محیطی با صفا همراه خانواده صرف شود. والدین باید ساعات خواب شبانه را طوری تنظیم کنند که هر روز در ساعت مشخصی و به موقع و با کمال میل این وعده غذایی مصرف شود.

نرمش صبح‌گاهی مختصر و سبک به افزایش میل و اشتها به صبحانه در کودکان کمک می‌کند.

به اشتراک بگذارید:

golpoonemag.ir/?p=6877

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *