مصرف«پفک» چه بلایی سر کودکان می‌آورد؟

مصرف«پفک» چه بلایی سر کودکان می‌آورد؟

سهیل عباسی، کارشناس تغذیه با بیان این‌که مصرف پفک برای کودکان زیر دو سال ممنوع است، گفت: «برای کودکان در سنین بالاتر هم مصرف این خوراکی باید با محدودیت صورت گیرد.»

به گزارش گلپونه به نقل از ایسنا، امروزه تنقلات به جزیی جدایی‌ناپذیر از تغذیه تمام افراد و به‌ویژه کودکان تبدیل شده است، اما آن‌چه مهم است این‌که در این شرایط بتوانیم تنقلات سالم را جایگزین تنقلات ناسالم کنیم.

انواع آجیل و مغزهای آن‌ها به‌عنوان تنقلات سالم هستند. همچنین انجیر خشک و کشمش هم خوراکی‌های دیگری هستند که می‌توانند به‌عنوان تنقلات سالم شناخته شوند.

در حال حاضر مصرف تنقلات ناسالمی مانند چیپس، پفک، کیک و کلوچه به نوعی در جامعه جا افتاده و بسیاری کودکان با مشاهده‌ی پفک و چیپس در قفسه‌ی مغازه، مصرانه خواستار خرید و مصرف آن هستند. در چنین شرایطی نمی‌توان مصرف این نوع تنقلات را به‌طور کامل برای کودکان حذف کرد، چرا که آن‌ها در هر صورت با مشاهده این تنقلات خواستار مصرف آن هستند، بنابراین بهترین راهکار محدودیت مصرف است.

مصرف پفک تحت هر شرایطی برای کودکان زیر دو سال ممنوع است و برای کودکان در سنین بالاتر هم باید با محدودیت همراه باشد. مصرف هفتگی یا ۱۰ روز یک‌بار یک بسته پفک شاید بتواند محدودیت مناسبی برای کودکان باشد.

نخستین مشکل پفک کالری بالای آن است، به‌طوری‌که ۱۰۰ گرم آن حدود ۵۰۰ کالری انرژی دارد که کالری بسیار بالایی محسوب می‌شود.

با توجه به این مصرف کالری بالا باعث افزایش وزن و چاقی را برای کودکان به دنبال داشته و جلوی اشتهای آن‌ها برای صرف وعده‌های اصلی غذا را می‌گیرد.

تاثیر پفک به‌گونه‌ای است که کودکان چاق را چاق‌تر کرده و کودکان لاغر را لاغرتر می‌کند، به این‌صورت که با توجه به کالری بالا موجب افزایش وزن هرچه بیشتر کودکان چاق شده و با کاهش اشتهای کودکان لاغر آن‌ها را به سمت سوءتغذیه و لاغری هرچه بیشتر سوق می‌دهد.

ضررهای پفک فقط به کالری بالا و بی‌اشتها کردن کودکان محدود نمی‌شود و چربی و کربوهیدرات ناسالم موجود در آن است که برای کودکان مضر است. به دلیل وجود مواد افزودنی و نگهدارنده در پفک هم این امکان هست که بچه‌ها دچار حساسیت شوند و از طرفی مصرف این خوراکی می‌تواند ذائقه کودکان را به سمت شوری پیش ببرد.

به اشتراک بگذارید:

golpoonemag.ir/?p=5844

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *