وقت قصّه و ترانه رسیده است

دست کی بالا، برنامه‌ی تلویزیونی مخصوص خردسالان

وقت قصّه و ترانه رسیده است

اگر برنامه‌ی «دست کی بالا» را دیده‌ای، خانم گیتی خامنه و عمو بهروز و عروسک‌های برنامه یعنی توتک و زاغک را می‌شناسی. اگر هم ندیدی می‌توانی ساعت ۹ صبح از شبکه‌ی ۲ سیما تماشا کنی. هر برنامه ۳۵ دقیقه است. آیتم‌ها هم کوتاه و تعدادشان زیاد است به‌همین‌خاطر حوصله‌ات سَر که نمی‌رود هیچ، حوصله‌ات سرجایش هم می‌آید. این‌روزها احتمالا به خاطر ویروس کرونا بیشتر در خانه هستی و زمان برای تماشای تلویزیون داری.

عمو بهروز: سعی می‌کنم شاد زندگی کنم

اسم کامل عمو بهروز، محمدرضا بهروز است. عمو بهروز مجری و بازیگر برنامه‌ی دست کی بالا است. او می‌گوید: «قبل از این‌که وارد استدیو شوم یک ثانیه فکر می‌کنم که بچّه‌ها باید با حضور من شاد شوند. سعی می‌کنم شاد زندگی کنم.» با او در گلپونه گفت‌وگو کرده‌ایم که خلاصه‌ی آن‌را در ادامه می‌توانی بخوانی.

دوستان من، توتک و زاغک

برای توتک و زاغک فکرهای زیادی داریم. هنوز به هدف‌هایمان در مورد این دو عروسک نرسیده‌ایم. نمایش را با توتک و زاغک پیش می‌برم. آن‌ها در قلب کودکان جا باز کرده‌اند. قرار است یک صندوقچه هم داشته باشند.

برنامه‌ی ما چه بخش‌هایی دارد؟

فرق اول

برنامه‌ی ما با بقیه‌ی برنامه‌ی خردسالان چند فرق دارد. اولین فرق این است که ما یک استدیوی شلوغ با جمعیت زیاد نمی‌خواهیم. ما این‌که بچّه‌ها با آهنگ شاد دست بزنند را نمی‌خواهیم. ما فضای شاد و آموزشی سالم می‌خواهیم.

فرق دوم

فرق دوم این است که بچّه‌ها به همراه پدر و مادرشان در برنامه حاضر می‌شوند. وقتی ترانه‌های بله، زنبور و ورزش را می‌خوانیم بزرگ‌ترها با ما حرکات نمایشی را اجرا می‌کنند. البته آن‌ها قبل از شروع برنامه می‌گویند ما با کت و شلوار آمده‌ایم و نمی‌توانیم در اجرا حاضر شویم امّا وقتی برنامه تمام می‌شود پدر و مادرها می‌گویند به ما بیشتر خوش گذشت! خیلی وقت‌ها خانواده‌ها فیلم‌هایی برایمان می‌فرستنند که ترانه‌ی برنامه را در خانه می‌خوانند و بچه‌ها از تکرار آن لذت می‌برند.

لذت قصّه‌گویی

گیتی خامنه برای بچّه‌ها قصه‌گویی می‌کند. این بخش خیلی مخاطب دارد. جذاب‌ترین بخش برنامه ترانه‌ها و فرم ترانه‌ها است که مردم دانلود می‌کنند. عمو فیضی هم با وسایل ساده کاردستی‌های قشنگی درست می‌کند که کلی مخاطب دارد.

زهرا حق‌جویی: عروسک‌ها از ادبیات کهن فارسی آمده‌اند

زهرا حق‌جویی، طراح، کارگردان و شاعر مجموعه‌ی دست کی بالا است. او وظایف زیادی در این برنامه بر عهده دارد. حق‌جویی در مورد این برنامه به گلپونه گفته است. پس خواندنش را از دست نده.

من یک سال است که در این برنامه حضور دارم. عروسک‌های این مجموعه در ادبیات کهن فارسی ریشه دارند. ما در ادبیات کهن فارسی تحقیق کردیم و طوطی را در کنار زاغک قرار دادیم.

همه‌ی بازیگرها در اتاق فکر* برنامه حضور دارند. به‌همین‌خاطر تکلیف ما مشخص است که هر نقش چه کار باید بکند. من هدایت درست مجری‌ها و عروسک‌ها و کل روایت داستان برنامه را از اول تا آخر برنامه برعهده دارم.

آیتم بازی‌های آپارتمانی و و آزمایش این روزها به بچّه‌ها یاد می‌دهد چطوری در منزل لذت ببرند. من ترانه‌هایمان را بیشتر از همه دوست دارم. تا به حال در هیچ برنامه‌ای اتفاق نیفتاده که والدین هم به همراه بچه‌ها با ترانه بخوانند و حرکات ورزشی انجام بدهند.

قسمت‌های برنامه‌ی «دست کی بالا» را این‌جا ببینید     

به اشتراک بگذارید:

golpoonemag.ir/?p=2538

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *