کتابی که وارونه صحافی شد!

کتابی که وارونه صحافی شد!

«نسیم نوروزی» شاعر کودک و نوجوان، از قصّه‌ی انتشار «ترانه‌ی بلوط»؛ نخستین کتابش می‌گوید

نویسندگان، شاعران، تصویرگران و صاحبان اثر حوزه‌ی کودک، در بخش «قصّه‌ی کتاب من» گلپونه، از خاطره‌ها، احساسات و چگونگی انتشار نخستین اثر و کتاب خود می‌گویند. خواندن این قصّه‌ها از زبان خود صاحبان اثر شنیدنی است. در ادامه «کتابی که وارونه صحافی شد» درباره‌ی کتاب «ترانه‌ی بلوط»؛ به قلم نسیم نوروزی شاعر کودک و نوجوان را می‌خوانید:

کتابی که وارونه صحافی شد!

دارم به پاییز سال ۱۳۹۵ فکر می‌کنم سالی که ۳سال از ورودم به دنیای ادبیات کودک؛ این دنیای شیرین و دوست داشتنی می‌گذشت. به ساعت و روزی که استاد بیوک ملکی به من پیام دادند و گفتند قرار است که در طرح ۱۱۰تایی کتاب‌های شعر و داستان کودک، از نویسندگان و شاعران فعّال و پیش‌کسوت، کتاب‌هایی را مننتشر کنند. اگر شعرهای خوبی داری برایمان بفرست. شوق وصف ناپذیری بود. شعرهایی که پیش‌تر در مجلّه‌های معتبر کودک و نوجوان چاپ کرده بودم و چند شعر جدیدتر را که سروده بودم را ویرایش و بازنویسی کردم و به اساتید و کارشناسان شعر کودک نشان دادم. تا خیالم راحت شود.

چند روز بعد استاد بیوک ملکی اعلام کردند کتاب من هم تایید شد. نمی‌دانم می‌شود آدم هم بال و پَر در بیاورد توی آسمان پرواز کند یا نه، امّا من آن‌لحظه سَر از پا نمی‌شناختم. کار کردن با نشر خوب «امیرکبیر» و اساتید شعر کودک و نوجوان که اشعارشان روزی جزو خاطرات بچّگی‌مان بودند آرزوی هر شاعری بود.

خوب یادم هست که به استاد ملکی گفتم: «می‌شود تصویرگرم را انتخاب کنم؟» و ایشان گفتند: «بله. اگر وقت کنند و به کار بیایید پیشنهاد بدهید.» من‌هم خانم حدیثه قربان را پیشنهاد دادم و خیلی زود تایید برای تصویرگری شدند.

کتاب‌ها تصویرگری شد و پایان کتاب‌ها بسیار زیبا و دوست داشتنی بود. من حساسیت بالایی نسبت به چاپ و کیفیت‌ها داشتم و درتماس‌های مکرّر پیگیر آن شدم. تا این‌که کتاب‌ها بعد ازگذشت یکی دو ماه در زمستان سال ۱۳۹۵ چاپ و روانه‌ی بازار شد. جالب این‌که تنها کتابی که در کل این ۱۱۰ کتاب نزدیک به ۲۰۰ تای آن وارونه صحافی شد فقط کتاب من بود. آن روزها استاد ملکی روی شوخی گفت:«نوروزی از بس‌که حساسی کتاب تو باید وارونه صحافی شود و منگنه بخورد.» اگرچه این اشتباه چاپ‌خانه کمی حالم را مکدّر کرد، امّا وقتی برای مناطق محروم تعداد بسیار بالایی از کتاب را توسط خودم و خیّرین عزیز خریداری کردم بازخورد و استقبالش بی‌نظیر بود. بچّه‌های روستاها آن‌قدر این کتاب را دوست داشتند که من هرماه باید برایشان مقداری می‌فرستادم. این کتاب اشعارش با عشق سروده شده بود. که نام یکی از اشعار داخل کتاب هم هست.

کتاب «ترانه‌ی بلوط» به دلیل استقبال بالای مردم جزو نخستین کتاب‌های آن مجموعه‌ی ۱۱۰ کتابی بود که اعلام شد موجودی‌اش تمام شده است و باید منتظر باشیم تا به شرط شرایط به چاپ دوم برود.

 امیدوارم که این‌طور باشد و بشود و تا بازهم کودکان بیش‌تری بتوانند ازاین کتاب کوچک طلایی رنگ بهره‌مند بشوند.

درباره‌ی نسیم نوروزی:

نسیم نوروزی، شاعر کودکان و نوجوانان، متولد سال ۱۳۶۱ اصفهان و فارغ‌التحصیل رشته‌ی مدیریت بازرگانی است. تاکنون کتاب‌های ترانه‌ی بلوط، تشکّر از خدا، نامه‌هایی به خدا خوشگله، قاصدک، خونه‌ی ماهی‌ها، آواز قورباغه، یه بوس رو دست بابا، شهر پُر از سروصدا و … از او به چاپ رسیده است.  وی با نشریات مختلف کودک و نوجوان از جمله: سلام بچّه‌ها، کیهان بچّه‌ها، سروش خردسالان، سروش کودک، سنجاقک، انتظار نوجوان، دوست کودک، دوست نوجوان و … همکاری می‌کند.

 

عنوان‌های بیشتر از «قصّه‌ی کتاب من» را این‌جا بخوانید

 

به اشتراک بگذارید:

golpoonemag.ir/?p=1965

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *