از فردوسی برای کودکان چه بخوانیم؟

به مناسبت ۲۵ اردیبهشت، روز بزرگداشت فردوسی

از فردوسی برای کودکان چه بخوانیم؟

نویسنده: یاسمن رضاییان

اگر تعدادی انگشت‌شمار از شاعران باشند که باید با آن‌ها آشنا بشویم و شعرهایشان را بخوانیم، بی‌شک فردوسی یکی از آن‌هاست. اثر ارزش‌مند فردوسی، شاهنامه، علاوه بر این‌که یادگار و حافظ زبان فارسی است ویژگی‌های دیگری هم دارد که باعث می‌شود خواندن آن بسیار مهم باشد. شرح و بیان تاریخ اساطیری ایران و فرهنگی که میان ابیات شاهنامه وجود دارد از جمله‌ی این ویژگی‌هاست.

اما شاید تصمیم گرفته باشید کودکان را هم از سنین پایین‌تر با داستان‌های شاهنامه آشنا کنید. گلپونه نیز به مناسبت روز بزرگداشت فردوسی کتابی مناسب برای آشنایی کودکان با داستان‌های شاهنامه به شما پیشنهاد می‌دهد. می‌توانید به این پیشنهاد هم فکر کنید.

۱۲ قصّه از شاهنامه برای کودکان

بی‌گمان زمانی که می‌خواهید فردوسی و شعرهای او را به کودکان شناسایی کنید از خودتان می‌پرسید کدام کتاب مناسب است؟ اگرچه فهم شعرهای فردوسی برای کودکان سنگین است، با این حال، نویسندگان حوزه‌ی کودک تلاش کرده‌اند آثاری خلق کنند که برای کودکان قابل فهم باشد. امّا از میان نسخه‌های گوناگونی که از داستان‌های شاهنامه برای کودکان نوشته شده است، کدام‌یک از آن‌ها مناسب‌تر است؟

با بررسی‌هایی که ما در این زمینه انجام داده‌ایم تصمیم گرفتیم مجموعه‌ی ۱۲ جلدی «۱۲ قصّه از شاهنامه» به روایت حسین فتاحی را به شما پیشنهاد کنیم. در این مجموعه، قصّه‌هایی مانند داستان ضحاک و فریدون، کاوه‌ی آهنگر، زال و رودابه و نیز رستم و اسفندیار برای کودکان بازنویسی شده‌اند.

تصویرگری‌های این کتاب جذاب و رنگارنگ است و می‌تواند به کودک کمک کند بهتر با داستان ارتباط بگیرد. این مجموعه را که جزو کتاب‌های معرفی‌شده در کتاب‌نامه‌ی رشد آموزش و پرورش است، انتشارات قدیانی منتشر کرده است.

مجموعه‌ی ۱۲ قصّه از شاهنامه برای کودکان سال‌های اول دبستان نیز مناسب است.

 

 

 

بیشتر در این باره:
در شاهنامه‌، انسان‌پروری را به کودکان می‌آموزد

 

 

به اشتراک بگذارید:

golpoonemag.ir/?p=3012

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *