روز جهانی آگاهی از اتیسم چه روزی است؟

 

روز جهانی آگاهی از اتیسم چه روزی است؟

«آموزش با کیفیت برای همه» شعار روز جهانی اتیسم در ۲۰۲۲ میلادی

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ۱۸ دسامبر سال ۲۰۰۷ قطعنامه‌ی ۶۲/۱۳۹ را که توسط دولت قطر ارایه شده بود به تصویب رساند.

این قطعنامه اعلام می‌کند که روز ۲ آوریل (مصادف با ۱۳ فروردین ماه در ایران) به‌عنوان روز جهانی آگاهی از اتیسم می‌باشد. این قطعنامه، یکی از سه قطعنامه‌ای است که تاکنون در خصوص بیماری‌های خاص به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل رسیده و توجه جهانیان را به آگاهی بخشی و شیوع اتیسم جلب نموده است.

قطعنامه‌ی روز جهانی آگاهی از اتیسم، همه کشورهای عضو را تشویق می‌کند که اقدام‌های لازم را برای افزایش آگاهی درباره‌ی اتیسم در جهان انجام دهند و آنان را به تشخیص زودهنگام ملزم می‌نماید. در همین راستا تمامی ماه آوریل به عنوان ماه اطلاع‌رسانی در زمینه این اختلال نام‌گذاری شده است.

اختلال طیف اتیسم یکی از اختلال‌های عصب رشدی است که با آسیب در تعامل‌های اجتماعی و رفتارها، علایق و حرکت‌های کلیشه‌ای و تکراری شناخته می‌شود.

صفحه‌ی ویژه‌ی اتیسم گل‌پونه

میزان شیوع این اختلال روزبه‌‌روز در حال افزایش است و تاکنون ده‌ها میلیون نفر به این اختلال مبتلا شده‌اند. مطابق آمار مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC) شیوع این اختلال در سال ۲۰۰۲، یک در ۱۵۰ تولّد و در سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ یک در ۱۱۰ تولّد و در سال ۲۰۰۸ یک در ۸۸ تولّد و در سال ۲۰۱۴ یک در ۶۸ تولّد و در سال ۲۰۱۸ از هر ۵۹ کودک در سراسر جهان، یک نفر به اختلال اتیسم مبتلا شده است.

اتیسم بر همه‌ی افراد بدون در نظر گرفتن نژاد، مذهب، وضعیت اجتماعی، وضعیت اقتصادی یا جغرافیایی تاثیر می‌گذارد.با توجه به مشکلات زیادی که این اختلال برای کودک، خانواده و جامعه به بار می‌آورد، ضرورت غربال‌گری و تشخیص زودهنگام و ارایه‌ی مداخلات به‌هنگام از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است.

بر اساس تحقیق‌های انجام شده درتمام دنیا، اتیسم از جمله بیماری‌های خاصی است که بسیار پرهزینه است و خانواده‌های این افراد فشارهای مالی و روانی سنگینی را متحمل می‌شوند.

اختلال اتیسم نیاز به خدمات تخصصی مستمر مانند روان‌شناسی، کاردرمانی، گفتاردرمانی، آموزش و غیره دارد و برای همین مخارج خانواده‌های دارای فرزند اتیسم برای دریافت این خدمات بسیار بالاتر از خانواده‌هایی است که دارای فرزندانی با سایر معلولیت‌ها هستند،

رنگ آبی برای نماد رنگ اتیسم انتخاب شده است، این رنگ نمایان‌گر حمایت از مبتلایان و توجه ویژه به نیازهای آن‌هاست. گرچه افراد اوتیستیک ارتباط سختی با دنیای خارج دارند امّا طور دیگری مهربان هستند و چون رفتارهای تکراری را دوست دارند این مهربانی را در دل‌های آبی آسمانی‌ِ خود تکرار می‌کنند.

به‌منظور شرکت کشورها در کمپین جهانی افزایش آگاهی از اتیسم، در شب سیزده فروردین (دوم آوریل) بناها و ساختمان‌های مشهور کشورها با نور آبی می‌شوند. برای نمونه، پل طبیعت، برج آزادی و میلاد و دیگر مراکز در ایران، مجسمه‌ای واقع در شهر ریودوژانیروی برزیل، شهر باستانی پترا در اردن، بلندترین برج کانادا و ورزشگاه فوتبالی در لندن، آبشار نیاگارا، کاخ سفید و دیگر بناها همگی با نور آبی مزین می‌شوند.

به مناسبت روز جهانی آگاهی از اتیسم، دبیر کل سازمان ملل متحد هر ساله پیامی را قرات می‌نمایند، آقای آنتونیو گوترش در ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ اظهار می‌کند: «در دستور کار ۲۰۳۰، موضوع تعهد همه‌ی کشورها به کاهش نابرابری از راه مشارکت همه‌ی افراد در فرایندهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مورد تأکید قرار گرفته است. این در حالی است که بسیاری از افراد دارای اتیسم ارتباطی با جامعه ندارند و در موسسه‌ها و خانه و در انزوا به سَر می‌برند. در سال‌های اخیر و به‌دلیل کرونا و کاهش یا قطع ارایه‌ی خدمت‌های اجتماعی، بیش از پیش نابرابری‌ها تشدید شده است. ما باید اطمینان حاصل کنیم که موضوع حقوق و رفاه افراد دارای معلولیت – از جمله افراد دارای اختلال اتیسم –از الزام‌های ساخت دنیایی بهتر است.

راه‌حل این مساله، تقویت راه‌کارهای حمایت از اتیسم در جامعه است. ما باید نظام آموزشی فراگیر و برنامه‌های آموزشی متناسبی را ایجاد کنیم تا بر اساس آن دانش‌آموزان دارای اختلال اتیسم بتوانند به مسیر آموزشی مورد نظر و مناسب با شرایط‌شان دسترسی پیدا کنند. هم‌چنین ما باید راه‌حل‌ها و امکان‌های فناورانه را به‌نفع افراد اوتیسک توسعه دهیم تا بتوانند به‌طور مستقل در جامعه زندگی نمایند.»

به اشتراک بگذارید:

golpoonemag.ir/?p=4806

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *