اینجا فقط بازی نمیکنیم؛ ما بازی را جدی میگیریم!
بهسایا، تیمی متشکل از متخصصان رفتار حرکتی، یادگیری، روانشناسی و فنی است که در مرکز نوآوری صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان مستقر شده و هدف آن، ارتقای توانمندیهای حرکتی، شناختی، هیجانی و اجتماعی کودکان به کمک بازی و بر مبنای علمی است.
به گزارش گلپونه ، بهسایا بر آموزش، یادگیری و مهارتآموزی بر اساس بازی تمرکز کرده است؛ در بهسایا در سه ایستگاه بازیهای ورزشی، رومیزی و دیجیتال در جلسههایی که با دقّت و توسط متخصصین رفتار حرکتی و روانشناسی و شناختی برنامهریزی شدهاند، مهارتهای مختلف حرکتی و شناختی کودکان در یک بستر فوقالعاده سرگرمکننده و لذتبخش تقویت میشوند.
در پایان دوره، به والدین هر کودک پروندهی شناختی-حرکتی ارایه میشود که وضعیت کودک در تعدادی از مولفههای مهم شناختی و حرکتی را نشان میدهد تا بتوان برای فعالیتهای آتی کودک با دقّت بیشتری برنامهریزی کرد.
ایستگاه بازیهای ورزشی
در ایستگاه بازیهای ورزشی، بازیهای متنوع که برای رشد حرکتی کودکان و افزایش تواناییهای حرکتی آنها مفید است توسط متخصصان رفتار حرکتی تدوین شده است که هر جلسه کودک در قالب سناریوهای بازی در آنها مشارکت میکند.
برخی از این تواناییها عبارتند از: تعادل، راه رفتن، دویدن، پریدن، لیلی کردن، پرتاب کردن، مهارتهای دستکاری، ادراک حسی-حرکتی، ادراک اشیاء، یکپارچگی حواس
ایستگاه بازیهای فکری
بازیهای فکری بهدلیل گروهی بودن منجر به ارتقای مهارتهای هیجانی و اجتماعی کودک شده و پیروی از شیوهنامه و استراتژی بازیها باعث بهبود مهارتهای اجتماعی و عزّتنفس، شناخت و کنترل هیجانها، بهبود توانمندیهای شناختی از قبیل توّجه، حافظه، سرعتعمل، حل مساله و تصمیمگیری و در نهایت افزایش سلامت روانشناختی کودکان خواهد شد.
بازیهای رومیزی بهسایا همگی تاییدیه علمی دارند و بر اساس نیازهای خاص کودکان طراحی شدهاند تا کودکان در کنار سرگرمی و لذّت، بتوانند آموزش ببینند و یاد بگیرند.
ایستگاه بازیهای دیجیتال
در این ایستگاه، مجموعهای از بازیهای دیجیتال که به جای ماوس و کیبورد و لمس، با حرکت کنترل میشوند پیشبینی شده تا علاوه بر لذّت و هیجان تجربهی بازیهای دیجیتال، حرکت نیز بهعنوان جزیی از بازی این تجربه را لذتبخشتر کند و به افزایش تواناییهای حرکتی کودک نیز کمک کند.
برخی از این بازیها به این شرح است: بازیها و نرمافزارهای مبتنی واقعیت مجازی (Virtual Reality: VR)، بازیهای کینکت (Kinect) و Xbox، بازیهای نینتندو، بازیهای فضای واقعی VR، سایر بازیهای دیجیتال حرکتی
دورههای آموزشی بهسایا در سه ردهی سنّی ۴ تا ۶ سال، ۷ تا ۹ سال و ۱۰ تا ۱۲ و در ۸ جلسه دو ساعته تدوین شده است که کودکان بر اساس نیازها، ویژگیها و توانمندیهای خود هر سه ایستگاه بازی را تجربه میکنند.
در کنار دورههای بازیمحور برای کودکان، تیم بهسایا جلسههایی را برای آگاهسازی والدین در زمینههای مختلف رشد حرکتی و شناختی در نظر گرفته است.
علاوه بر این خدمات، در دورهی تابستانه این مجموعه، کلاسهای آموزشی فن بیان و پرورش خلاقیت، قصّهگویی کودکان، حرکتهای موزون و هوشافزایی با همکاری سایر مجموعههایی که بهصورت تخصصی در این حوزهها فعالیت میکنند برگزار خواهد شد.
برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با فعالیتهای بهسایا میتوانید به وبسایت behsaya.ir یا صفحه اینستاگرام behsaya سر بزنید.