اسباب‌ بازی های ایرانی برای همیشه به نمایش گذاشته شدند

اسباب‌ بازی های ایرانی برای همیشه به نمایش گذاشته شدند

گزارش: تهمینه حدادی

اسباب‌بازی! وقتی دنبال این ابزار سرگرمی- آموزشی- مهارتی می‌گردیم، از گرداننده‌ی این صنعت در دنیا بی‌اطلاعیم و حتی نمی‌دانیم چند شرکت در دنیا مشغول به تولید این ابزار مهم هستند! حتی همین الان اگر از ما بپرسند چند شرکت یا موسسه در ایران به تولید و طراحی اسباب‌بازی مشغول است، جواب درستی برای آن نداریم!

نه! نه! مهم نیست که ما جواب این پرسش را نمی‌دانیم! قرار هم نیست جواب این پرسش را بدانیم! اما اگر بدانیم در تمام این سال‌ها جای خالی این اطلاعات دیده می‌شده و حالا ماحصلش شده نمایشگاهی دائمی که بیش از ۱۵۰۰ اسباب‌بازی تولید داخل را به نمایش می‌گذارد، آن‌وقت همه‌چیز برای‌مان جالب می‌شود!

یک سرزمین کاملا ایرانی!

سرزمین اسباب بازی!  در نگاه اول ممکن است به یک فروشگاه اسباب‌بازی فکر کنیم یا به یک فضای بازی بزرگ. اما درواقع این‌جا همه‌چیز با آن‌چه پیش‌تر می‌دانستیم فرق دارد. صدها شرکت تولیدکننده‌ی اسباب‌بازی ایرانی، تولیدهای خود را در یک فضای بزرگ به نمایش گذاشته‌اند.

«محمدحسین نخ‌چی» که خود به‌عنوان تولیدکننده و طراح اسباب‌بازی  شناخته می‌شود، مدیر این نمایشگاه دائمی است، می‌گوید: «بیش از ۱۵۰۰ اسباب‌بازی در این نمایشگاه به چشم می‌خورد. اسباب‌بازی‌ها برای رسته‌های مختلف‌اند. بازی‌های فکری را می‌بینید و عروسک‌ها را. ماشین‌ها، اسباب‌بازی‌های فنی-مهندسی- مکانیکی‌، اسباب‌بازی‌های باغبانی، قالی‌بافی، خیاطی که همه و همه قابل تقسیم در دسته‌های اسباب‌بازی‌های لمسی-حرکتی، شناختی و… هستند در این نمایشگاه به چشم می‌خورند. و شاید برایتان جالب باشد که بدانید خیلی از این محصول‌ها به کشورهای دیگر هم صادر می‌شوند.»

او درباره‌ی دلایل شکل‌گیری این نمایشگاه دائمی می‌گوید:«با نمایش این اسباب‌بازی‌ها، ابتدا توانمندی‌های تولیدکنندگان داخلی شناخته می‌شود. اما درواقع بخشی از بازدیدکنندگان ما مخاطبان متخصص هستند و بر همین مبنا می‌توانیم ارتباطی بین ‍پخش‌کننده‌ها، تولیدکننده‌ها و خانه‌های‌بازی برقرار کنیم. خریداران می‌توانند در این فضا محصول‌ها را بررسی کنند و با کیفیت آن‌ها آشنا شوند.»

خودشناسی با استفاده از اسباب‌بازی

نمایشگاه دائمی اسباب‌بازی ایرانی که نزدیک به یک ماه است که آغاز به کار کرده است، سالن بزرگی دارد که اسباب‌بازی‌ها را در بخش‌های مختلف خود جای داده است. قفسه‌های کوچک و بزرگ پُر‌ شده‌اند از اسباب‌بازی‌هایی که برای رده‌های مختلف سنی مناسب‌ هستند. هنوز جایی برای بازی بچه‌ها تعبیه نشده است و صد البته بازدیدکنندگان این نمایشگاه و استفاده‌کنندگان از اسباب‌بازی ها فقط کودکان نیستند. با این‌حال وجود چنین مرکز فرهنگی‌ای آن‌قدر مهم بوده است که افتتاحیه‌ی آن با حضور دست‌اندرکاران این صنعت و مدیران فرهنگی همراه شد.

انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی، مدیران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مدیر شورای نظارت بر اسباب‌بازی همه و همه در آیین گشایش این نمایشگاه دائمی حضور داشتند.

غلام‌رضا دیزجی (رئیس انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی ایران) از سخن‌رانان این برنامه بود. او اسباب‌بازی را مهم‌ترین ابزار در شکل‌گیری شخصیت کودک دانست و گفت: «انبیا و بزرگان سفارش کرده‌اند که تا هفت سالگی دوره‌ی سیادت کودک است و باید از آموزش رسمی خودداری کرد. با همین نگاه است که باید بدانیم بچه با بازی خود را می‌شناسد و به واسطه‌ی آن خلاق می‌شود.»

مهدی علی اکبرزاده، مشاور وزیر آموزش و پرورش دیگر مقام مسوولی بود که در این‌روز به بیان سخنانی پرداخت. او گفت: «آموزش و پرورش تلاش تمامی تولیدکنندگان اسباب‌بازی را قدر می‌نهد. در برخی از مدارس اتاق بازی قرار داده شده که مجموعه‌هایی مانند این‌جا می‌توانند به تجهیز این مراکز کمک کنند.»

او اعلام کرد:«در کنار تولیدکنندگان اسباب‌بازی هستیم، چراکه رونق تولید را هم فراهم خواهند کرد. این تولیدهای با کیفیت به راحتی از تولیدات خارجی جلو خواهند زد.»

«شوروم اسبا‌ب‌بازی» کجاست؟

راستش را بخواهید نام اصلی‌ نمایشگاه «شوروم اسبا‌ب‌بازی» است. محل نمایشگاه کجاست؟ در یک محله‌ی قدیمی تهران به نام: «سرچشمه!» وسط یک فرهنگ‌سرای باصفا.  شاید کمی دور به نظر برسد اما به حتما دیدنش می‌ارزد.

به دیدنش می‌ارزد وقتی بگویید به دیدن اسباب‌بازی‌های کشورم رفتم، نه اسباب‌بازی‌های معمولی، اسباب‌بازی‌هایی که آن‌قدر باکیفیت هستند که باورتان نمی‌شود!

این هم نشانی صفحه‌ی اینستاگرام نمایشگاه دائمی اسباب‌بازی ایرانی:

@irantoyshowroom

نشانی: تهران، پایین‌تر از بهارستان، نرسیده به سرچشمه،کوچه‌ی صیرفی پور

ساعت کار: ۹ الی ۲۱، جمعه‌ها:۱۰ الی ۲۱

به اشتراک بگذارید:

golpoonemag.ir/?p=385

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *