به بهانه‌ی روز جهانی دلفین‌ها / دلفینی که آرزوهای فراموش‌شده را برمی‌گرداند

به بهانه‌ی روز جهانی دلفین‌ها

دلفینی که آرزوهای فراموش‌شده را برمی‌گرداند

۲۵ فروردین (۱۴ آوریل) روز جهانی دلفین‌هاست. ما دلفین‌ها را با لبخند همیشگی و بامزه‌شان در ذهن تصور می‌کنیم. حتماً می‌دانید دلفین‌ها موجودات باهوشی هستند و با آموزش‌دیدن می‌توانند کارهای جالبی انجام بدهند. جالب است بدانید سیر تکامل مغز در میمون‌ها و دلفین‌ها به سیر تکامل مغز انسان بسیار شبیه است و همین باعث شده است آن‌ها موجودات بسیار باهوشی باشند که با دیگر حیوان‌ها فرق دارند.

روز جهانی دلفین بهانه‌ای است برای این‌که کودک‌مان را با یکی دیگر از حیوان‌ها آشنا کنیم تا درباره‌ی زمین و محیط‌زیست بیش‌تر بداند. برای این منظور، گلپونه انیمیشن آرزوی دلفین را به شما پیشنهاد می‌کند. می‌توانید این انیمیشن را همراه با کودک‌تان تماشا کنید و پس از آن درباره‌ی دلفین‌ها باهم حرف بزنید.

داستان انیمیشن آرزوی دلفین چیست؟

دنیل، دلفین کوچکی است که در خلیجی امن و آرام زندگی می‌کند. زندگی در این خلیج، شاید برای همه‌ی ساکنان لذت‌بخش باشد امّا دنیل دلش می‌خواهد از خلیج بیرون برود و به آب‌های آزاد برسد. رفتن به دریا، آرزوی اوست. همه‌ی ساکنین خلیج به او می‌گویند چنین چیزی ممکن نیست چون دریا خطرناک است و دنیل به اندازه‌ی کافی بزرگ نیست.

دنیل گاهی با خودش فکر می‌کند که مثل بقیه نیست. او صدای دریا را می‌شنود که مرتب می‌پرسد: «دنیل، آماده‌ای آرزویت را دنبال کنی؟» در نهایت یک روز، سفره‌ماهی سرِ راه دنیل قرار می‌گیرد و به او می‌گوید: «آرزوهایت را دنبال کن. چون اگر به آن‌ها برسی هرگز تنها نخواهی ماند.» پس دنیل عزمش را جرم می‌کند تا راهی سفری طولانی، خطرناک و البته پرماجرا و جذاب بشود. او قرار است هنگام غروب خورشید بر بزرگ‌ترین موج سوار شود و هنگامی که از آن به سلامت بگذرد به آرزویش رسیده است.

آن‌هایی که به دنبال آرزوهایشان هستند…

کارو، یک ماهی کوچک است که دنیل را در مسیر رسیدن به آرزویش همراهی می‌کند. کارو هم مانند دنیل دلش می‌خواهد دنیا را ببیند امّا اطرافیانش او را از چنین کاری منع می‌کنند. بنابراین، آن‌ها با هم همراه می‌شوند تا ماجراجویی جذابی را آغاز کنند. نویسنده، شخصیت کارو را در این انیمیشن قرار داده تا نشان دهد اگرچه ما در مسیر رسیدن به آرزوها و اهداف‌مان ممکن است تنها باشیم. امّا دیگرانی هم هستند که مانند ما دوست دارند آرزوهایشان را دنبال کنند و این می‌تواند مایه‌ی دل‌گرمی باشد.

آرزوی دلفین برای کودکان پیش از دبستان ساخته شده است امّا شخصیت‌ها و اتّفاق‌های آن حرف‌های بسیاری برای همه‌ی سنین دارد. اگر می‌خواهید یک انیمیشن دلفینی ارزشمند با کودک‌تان ببیند، آرزوی دلفین انتخاب خوبی است. پس از تماشا، می‌توانید با کودک‌تان درباره‌ی  اتّفاق‌های آن گفت‌وگو کنید تا درک  او را از این انیمیشن بالاتر ببرید

نمادهایی که در این انیمیشن وجود دارد

در مسیر رسیدن به خورشید و بزرگ‌ترین موج، دنیل و کارو، با خطرناک گوناگونی مواجه می‌شوند. یکی از این خطرات، صدف ارغوانی است. کارو می‌گوید داستان صدف ارغوانی را شنیده است و این همان جایی است که همه‌ی ماهی‌ها دوست دارند به آن برسند چون می‌توانند در آن زندگی راحتی داشته باشند. امّا آن‌ها به زودی متوجه می‌شوند که آن صدف ارغوانی جذاب تنها یک فریب است و ماهی‌هایی که به هوای داشتن یک زندگی راحت، از تلاش‌کردن دست برداشته‌اند و به سمت این صدف آمده‌اند، در آن زندانی شده‌اند.

ویرانگر، شخصیت دیگری است که نقشی مهم در این انیمیشن دارد. او ویران‌گر آرزوهاست و آرزوهای همه‌ی ماهی‌ها و ساکنین دریا را از آن‌ها می‌گیرد. ویرانگر می‌داند دنیل برای رسیدن به آرزویش مصمم است و می‌داند اگر او به آرزویش برسد همه‌ی ساکنین دریا از خواب غفلت بیدار می‌شوند و به دنبال آرزوهایشان می‌روند. برای همه پیوسته دنیل را دنبال می‌کند و تلاش می‌کند آرزویش را از او بدزد.

کوسه، شخصیت دیگری است که در انیمیشن آرزوی دلفین حضور دارد. او ابتدا دشمن دنیل و کارو است و می‌خواهد آن‌ها را بخورد، امّا وقتی دنیل با او از آرزو حرف می‌زند، قلبش نرم می‌شود. کوسه می‌گوید هیچ‌وقت دوستی نداشته است تا با هم حرف بزنند و خیلی وقت است تنها مانده. پس آن سه نفر با هم دوست می‌شوند و در موقعیتی حساس کوسه به کمک دنیل می آید. کوسه، نمادی از افرادی است تنها مانده‌اند و اگر از زیبایی‌ها با آن‌ها حرف زده شود و همراه و همدلی داشته باشند، بسیار مهربان می‌شوند.

انیمیشنی پُر از نکته

آرزوی دلفین برای کودکان پیش از دبستان ساخته شده است امّا شخصیت‌ها، موقعیت‌ها و اتّفاق‌های آن حرف‌های بسیاری برای همه‌ی سنین دارد. اگرچه سیر وقوع اتّفاق‌ها تند است و بسیاری از شخصیت‌ها مدّت‌زمان کمی در انیمیشن حضور دارند، امّا این موضوع به محتوای داستان آسیب نزده و از جذابیت آن کم نکرده است.

بنابراین اگر می‌خواهید یک انیمیشن دلفینی ارزشمند با کودک‌تان ببیند، آرزوی دلفین انتخاب خوبی است. پس از تماشا، می‌توانید با کودک‌تان درباره‌ی شخصیت‌ها و اتّفاق‌های آن گفت‌وگو کنید تا درک و دریافت او را از این انیمیشن بالاتر ببرید.

انیمیشن آرزوی دلفین را اینجا در فیلیمو ببینید

 

معرفی انیمیشن‌های کودک را این‌جا در گل‌پونه بخوانید

به اشتراک بگذارید:

golpoonemag.ir/?p=4879

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *