توصیه‌هایی برای پیشگیری از مسمومیت کودکان

توصیه‌هایی برای پیشگیری از مسمومیت کودکان

توصیه‌هایی برای پیشگیری از مسمومیت کودکان

مدیر دارویی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی دزفول گفت:«کودکان به‌دلیل کنجکاوی در معرض خطر انواع مسمومیت‌ها قرار دارند به‌طوری‌که دومین عامل مرگ در کودکان پیش از چهار سالگی محسوب می‌شود.»

به گزارش گلپونه به نقل از ایرنا، ندا محمدسعید به والدین توصیه کرد:

بزرگترها برای جلوگیری از مسمومیت کودکان باید ابزارهایی مانند ساعت، دستگاه فشارخون، کنترل تلویزیون و حتی اسباب‌بازی‌های باتری‌دار را دور از دسترس آن‌ها قرار دهند.

کیف دستی، ساک خرید و کیسه‌های نایلونی باید دور از دسترس کودک قرار داده شوند چراکه کودک ممکن است با مصرف محتویات آن‌ها جان کودک با کشیدن کیسه روی سر به خطر بیفتد.

سطل‌های زباله را از کودکان دور نگه دارید. ممکن است کودکان در سطل را باز کنند و مواد دور ریخته شده را ببلعند.

کودکان به دلیل بازیگوشی بیش‌تر در معرض خطر گزیدگی مار، زنبور و … قرار دارند از این‌رو هنگام تفریح در مناطق غیرمسکونی و طبیعت بدن کودک حتما با لباس آستین بلند و شلوار پوشانده شود.

گل‌ها و گیاهان آپارتمانی در فضایی دور از دسترس کودکان نگهداری شوند چراکه بعضی از این گیاهان مثل خرزهره، دیفن باخیا، آزالپا، ادریس، کالادیوم، گل انگشتانه، شوکران و کرچک سمی و خطرناک هستند.

نام گیاهان موجود در محیط کار و زندگی باید مشخص و در موارد بروز مسمومیت به کادر پزشکی اطلاع داده شود؛ شیره سمی بعضی از این گیاهان می‌تواند باعث تورم، خارش و سوزش مخاط دهان، خفگی یا آسیب گوارشی شود.

مواد شوینده خانگی تهدیدی برای سلامت کودکان

طبق آمارهای کشوری مواد شیمیایی و شوینده‌های خانگی بالاترین عامل ایجادکننده مسمومیت در کودکان هستند که در برخی موارد منجر به فوت هم می‌شوند.

والدین برای جلوگیری از مسمومیت مواد شیمیایی در کودکان باید مواد شیمیایی مانند شوینده‌ها و داروهایی نظیر شربت متادون (شربت ترک‌اعتیاد) را همیشه در ظرف اصلی خود نگهدارند و از انتقال آن‌ها به ظروف مواد خوراکی مثل بطری نوشابه خودداری کنند.

مواد شیمیایی، شوینده‌ها، سفیدکننده‌ها، الکل‌ها، مواد ضدیخ، حشره‌کش‌ها، غذاهای فاسد و لوازم آرایشی و بهداشتی مثل لاک پاک‌کن باید در کمدهای مجهز به قفل و دور از دسترس کودکان نگهداری شوند.

پس از هربار استفاده از مواد شیمیایی مثل شوینده‌ها بلافاصله در آن‌ها را ببندند و از قرار دادن اسباب‌بازی‌های پلاستیکی بازیافت شده در اختیار کودکان یا استفاده از اسباب‌بازی‌های رنگ‌آمیزی شده به علت وجود سرب در رنگ، خودداری کنند.

برخی از لوازم آرایشی مثل سرمه و لوازم غیراستاندارد، حاوی مقادیر بالایی سرب هستند و مصرف آن‌ها توسط کودکان می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

مسمومیت در اثر بلع نفت، مواد شیمیایی و شوینده‌ها توسط کودکان بسیار خطرناک است و والدین در این وضعیت هرگز کودک خود را وادار به استفراغ نکنند زیرا این کار ممکن است باعث خفگی او می‌شود.

درصورت بروز علائم مسمومیت در کودکان بلافاصله با مرکز اورژانس ۱۱۵

یا مرکز کنترل مسمومیت‌ها با شماره تلفن ۱۹۰ تماس گرفته شود.

گفتنی است برای چندمین سال متوالی هفته‌ی نخست آبان‌ماه توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هفته‌ی پیشگیری از بروز مسمومیت‌ها نام‌گذاری شده و دوم آبان روز پیشگیری از بروز مسمومیت در کودکان است.

 

بیشتر در این‌باره بخوانید:
قصّه‌ی راستی راستی؟

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

هنگام خرید خوراکی برای کودکان به چه چیزهایی توجه کنیم

 

به اشتراک بگذارید:

golpoonemag.ir/?p=3636

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *