جشنواره‌ی فیروزه، بستری برای رساندن ایده‌ها به تولید انبوه محصول فرهنگی

گزارش نشست خبری هفتمین جشنواره‌ی ملّی فیروزه

بستری برای رساندن ایده‌ها به تولید انبوه محصول فرهنگی

هفتمین دوره‌ی جایزه‌ی ملّی فیروزه که از آبان تا اسفند ۱۴۰۰ در ۳۲ استان کشور برگزار شده بود با برگزاری نشست خبری و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد.

به گزارش گلپونه ، در مراسم نشست خبری این جشنواره که ۱۵ اسفندماه ۱۴۰۰ در خانه‌ی کتاب ایران برگزار شد، یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس شورای سیاست‌گذاری جایزه‌ی فیروزه به پرسش‌های خبرنگاران درباره‌ی این جشنواره پاسخ داد.

وی در آغاز گفت: «در روزهای پایانی سال ۱۴۰۰، جشنواره‌ی فیروزه با همت و تلاش همکاران و داوران به مرحله‌ی نهایی رسید. این جشنواره با هدف شناسایی و معرفی محصولات فرهنگی برای مخاطب ایرانی پایه‌گذاری شد. تلاش بر این بود که ایده‌های تولید محصولات فرهنگی از سراسر کشور جمع‌آوری شود و در دسترس فعالان فرهنگی قرار بگیرد. امسال این جشنواره در همه‌ی استان‌های کشور برگزار شد و برگزیدگان استانی به مرحله‌ی نهایی رسیدند.»

احمدوند افزود: «در بخش اسباب‌بازی ۸۵ اثر، در بخش عروسک ۳۰۰ اثر، در بخش نوشت‌افزار ایرانی‌اسلامی ۱۳۴ اثر و در بخش هدایای فرهنگی ۱۴۵۴ اثر به مرحله‌ی داوری نهایی رسیدند. گفتنی است، در مجموع، ۷۸۵۰ اثر طی این فراخوان به جشنواره ارسال شد.»

ایده‌ها را تا مرحله‌ی تولید انبود حمایت می‌کنیم

رییس شورای سیاست‌گذاری جایزه‌ی فیروزه بیان کرد: «نخستین هدف از برگزاری این جشنواره این بود افرادی که برای تولید محصولات فرهنگی ایده دارند، بستری داشته باشند تا ایده‌هایشان را ارایه بدهند. به نظرم جشنواره در محقق‌کردن این هدف تا حدودی موفق نیز بوده است. هم‌زمان با پایان‌یافتن هفتمین دوره از این جشنواره، دبیرخانه‌ی صنایع فرهنگی کار خود را آغاز خواهد کرد. یکی از اولویت‌های کاری این دبیرخانه بررسی وضعیت دوره‌های گذشته‌ی جشنواره، برگزیدگان، آثار رسیده و ارزیابی آن‌ها خواهد بود.

امّا ممکن است این پرسش مطرح شود که چرا این جشنواره بعد از هفت دوره برگزاری، اکنون تصمیم گرفته است دبیرخانه‌ی دائمی داشته باشد؟ از یک سو، از ابتدا هدف این جشنواره، رساندن ایده‌ها به مرحله‌ی تولید نبوده است و از سوی دیگر، شاید لازم بوده است چند دوره از جشنواره سپری شود تا نیاز به حضور یک دبیرخانه احساس شود.

البته شاید هفت دوره برای رسیدن به این نتیجه زمان زیادی باشد امّا ما در این دوره‌ها در رکود نبودیم و برای مثال، امسال بخش‌های تازه‌ای را به جشنواره اضافه کردیم. هم‌چنین فکر می‌کنیم این‌که توانسته‌ایم تعداد شرکت‌کننده‌ها در یک جشنواره‌‌ی صنایع فرهنگی را به این تعداد برسانیم کاری مهم بوده است.»

گروه‌هایی برای تولید محتوای صنایع فرهنگی نداریم

وی درباره‌ی این‌که آیا محصول‌های برگزیده‌ی جشنواره به تولید انبوه می‌رسند یا خیر، توضیح داد: «البته برخی از این محصول‌ها در سطح ایده مطرح شده‌اند و هنوز به تولید نرسیده‌اند. امّا برنامه بر این است محصول‌های که تولید شده‌اند یا ایده‌هایی که قابلیت تولید دارند، تولید انبوه شوند تا به بازار ارائه شوند.»

یاسر احمدوند در پایان صحبت‌هایش به حلقه‌ی مفقودشده‌ی صنایع فرهنگی اشاره و بیان کرد: «در مواجه با صنایع فرهنگی موضوعی مهم به نام ایده وجود دارد. در ایده، خلاقیت نقش دارد، پس نقش پدیدآورنده خیلی مهم است. امّا این به معنای آن نیست ایده‌پردازی کاری است که بدون آموزش انجام می‌شود. نقطه‌ی ضعفی در تولیدات ما در کشور وجود دارد و آن این‌که ما سازمانی اختصاصی برای ایده‌پردازی تولیدات فرهنگی نداریم. این یکی از حلقه‌های مفقودشده‌ی صنایع فرهنگی است.

ما باید جشنواره‌ی فیروزه و دبیرخانه‌ی دائمی را به زمینه‌ای تبدیل کنیم تا کسانی که توانایی ایده‌پردازی دارند شناسایی شده و سپس آموزش ببینند و حمایت شوند تا بتوانیم در آینده گروه‌هایی را برای تولید محتوای صنایع فرهنگی داشته باشیم. این افراد می‌توانند گرافیست، عکاس، نویسنده و شاعر باشند.

واقعیت این است در حوزه‌ی صنایع دستی یک‌سری از محصولات به شکل غیر حرفه‌ای تولید می‌شوند امّا از این محصولات برخی می‌توانند تولید انبوه شوند. پس نیاز است بستری وجود داشته باشد تا این افراد مشاوره بگیرند و ایده‌های آن‌ها به تولید انبوه برسد. این کار به مشاوره‌های مالی هم نیاز دارد و اتصال بین حامیان و ایده‌پردازان هم باید رخ بدهد.»

گزارش: یاسمن رضائیان

 

به اشتراک بگذارید:

golpoonemag.ir/?p=4368

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *