داستان دوستان سبز و آبی کودکان خواندنی شد

داستان دوستان سبز و آبی کودکان خواندنی شد

این روزها و هم‌زمان با دوّم اردیبهشت ماه و روز زمین مجموعه شعری درباره‌ی محیط‌زیست با شعرهای منصوره عرب‌خراسانی توسط انتشارات ناریا منتشر شده است. مجموعه‌ای شش جلدی که تصویرگری آن‌را نرگس هاشمی انجام داده است.

«دوستان سبز و آبی» درباره‌ی دوستی با طبیعت و موجودهای زنده‌ی آن‌ها حرف می‌زند و وقتی در محتوای آن دقّت می‌کنیم با موضوع‌های متنوعی مثل آلودگی‌های نفتی، پسماندها و مسمومیت‌های ناشی از آن‌ها، آزار حیوان‌ها، قطع درختان، جدانکردن پسماندها، دود وسایل نقلیه و کارخانه‌ها، آلودگی صوتی، ریزگردها، آتش‌سوزی جنگل‌ها، خشکی تالاب‌ها و … روبه‌رو می‌شویم. موضوع‌هایی که باید درباره‌ی آن‌ها به کودک باهوش امروز اطلاع‌رسانی کرد.  منصوره عرب‌خراسانی در گفت‌و‌گویی کوتاه با گلپونه درباره‌ی اثر تازه‌ی خود بیش‌تر صحبت کرده است.

اگر بخواهید خیلی مختصر این مجموعه را به ما معرفی کنید، چه می‌گویید؟

می‌گویم این کتاب‌ها آثاری برای کودکان‌اند که بیش‌تر مسایل مربوط به محیط‌زیست را توضیح داده‌‌اند. کودکان با خواندن آن‌ها با انواع آلودگی‌ها و مشکلاتی که برای محیط‌زیست به وجود می‌آید آشنا می‌شوند.

 

هر کتاب موضوع جداگانه‌ای دارد؟

بله. کتاب «کاشکی می‌شد دریا رو هم حموم برد» درباره‌ی اهمیت حفاظت از دریاها و ساحل و موجودهای دریایی است.

کتاب «مراقب شاخه و غنچه‌ها باش» به موضوع مهم حفاظت از درخت‌ها و گیاهان می‌پردازد.

کتاب «ترسیده بود جوجه‌ی نوک حنایی» به اهمّیت حیوان‌های روستایی و حفظ منابع طبیعی اشاره دارد.

کتاب «زخمی شده پای دویست و بیستم» از زبان حشره‌ها است به مشکل‌های زیست‌محیطی می‌پردازد و البتّه می‌ماند دو کتاب آخر. «خبرنگار جنگلا و باغم» از زبان پرندگان،کودکان را با مسایل مهم مربوط به حفاظت از زمینی که در آن زندگی می‌کنیم آشنا می‌کند.

در کتاب«صدای جنگل‌بان مهربون بود» هم از مشکل‌های جنگل‌ها و حیوان‌های جنگل باخبر می‌شویم.

البته  این کتاب‌ها درونمایه دیگری هم دارند.

بله، هم‌ذات‌پنداری و ایجاد حس همدلی و دوستی با شخصیت‌های کتاب باعث می‌شود تا کودکان در جهت حفظ زمین و زندگی موجودهای زنده تلاش کنند. پس درواقع ما درباره‌ی برخی مهارت‌های اجتماعی و رفتاری هم صحبت می‌کنیم. و همگی می‌دانیم که انسان‌ها وقتی از کودکی یاد بگیرند از چیزی مراقبت کنند خواه‌ناخواه حس دوستی و عشق ورزیدن به آن در وجودشان شکل می‌گیرد. این هم از موضوع‌های دیگری است که در لایه‌های درونی و پنهانی آثار به آن‌ها پرداخته‌ام.

و این عشق ورزیدن به طبیعت از سوی کودکان در نظر شما مهم است؟

بله، طبیعت هم چیزی است که نیاز به مراقبت دارد. در واقع احترام گذاشتن به طبیعت و دوستی کودک با دنیای اطرافش زمینه‌ساز مراقبت و حفاظت از یگانه محل زندگی خود می‌شود. کودکان باید بدانند که به خطر افتادن محیط‌زیست و طبیعت اطراف و زندگی سایر موجودهای زنده باعث به خطر افتادن زندگی خود انسان‌ها هم می‌شود.

پس نگاه شما این است که این نوع آموزش‌‌ها ضروری است؟

بله. همین‌طور فکر می‌کنم. مسایل محیط‌زیستی بزرگ‌ترین چالش انسان‌ها در قرن تازه است. بی‌تفاوتی نسبت به این موضوع خطرها و پیامدهای بسیاری را هم برای انسان‌ها هم برای سایر موجودهای زنده به همراه دارد.

ضمن این‌که آموزش در سن کودکی علاوه بر آگاهی دادن به کودکان می‌تواند روی برانگیختگی کودکان نیز تاثیر داشته باشد و این امر مهم باعث شد برای کودکان بنویسم.

برایمان یکی از شعرهای این مجموعه را می‌خوانید؟

حتما. یکی از شعرایم را که‌ مربوط به رهاکردن پسماندها در طبیعت و مشکلاتی که برای موجودهای زنده ایجاد می‌کند را انتخاب می‌کنم.

هزارپا

خداجونم، من آقای هزارپام

نگاه بکن به اشک توی چشمام

ببین دیگه خوش‌حال و عالی نیستم

زخمی شده پای دویست و بیستم

امروز زیر درخت سبزِ شاتوت

رفتم توی قوطی تیزِ کمپوت

یه عنکبوت زودی به دادم رسید

دور پای زخمی من تار تَنید

خوب می‌دونم حرفِ دلم رو خوندی

ممنون که عنکبوت جونو رسوندی

 

گفت و گوهای گلپونه ای

به اشتراک بگذارید:

golpoonemag.ir/?p=2944

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *