صفحه‌ی ویژه‌ی روز درخت‌کاری

یه روز خوب

•••

سروده‌ی طاهره اکرمی

تصویرگر: ملیحه شاه‌علی

•••

یه روز خوب و جالب و عالیه

توی حیاط شادی و خوشحالیه

•••

هرکسی داره می‌کاره یک نهال

نهال سیب و آلو و پرتقال

•••

پانزدهمین روز قشنگِ اسفند

آورده با خودش گُلای لبخند

•••

چه روز خوب و سبز و مهربونی

اسمِ قشنگ این روزُ می‌دونی؟

•••

در روز درخت‌کاری و با حضور پدر بلوط ایران:

کودکان لرستان ۱۵ درخت به زمین هدیه می‌دهند

هم‌زمان با روز درختکاری و با حضور مسوولان استان لرستان ۱۵ کودک با کاشت ۱۵ درخت پیام خود را به گوش کودکان سراسر ایران می‌رسانند.

به گزارش روابط‌عمومی‌ ماهنامه گلپونه، اداره‌ی کل پزشکی قانونی استان لرستان روز ۱۵ اسفند (همزمان با روز درختکاری) میزبان جمعی از کودکان و مسوولان است تا آیینی نمادین را با هدف ترویج فرهنگ درختکاری به نمایش بگذارند. قرار است این مراسم با سخنرانی مظفر افشار، معرف به پدر بلوط ایران درباره‌ی درخت و درختکاری برای کودکان همراه باشد.

این مراسم که در محل اداره‌ی کل پزشک قانونی استان لرستان برگزار می‌شود در ساعت ۱۴ بعدازظهر آغاز می‌شود و با اجرای قصّه‌گویی، مسابقه همراه برای کودکان خواهد بود. کاشت ۱۵ اصله نهال به‌دست کودکان استان مهم‌ترین هدف این برنامه است. این درختان به نام کودکانی که آن‌ها را خواهند کاشت ثبت می‌شوند.

اداره‌ی کل پزشکی قانونی استان لرستان و ماهنامه‌ی کودک گلپونه برگزارکننده این مراسم هستند.

 

بیشتر در این باره:
با پدر بلوط ایران بیشتر آشنا شوید

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

معرفی انیمیشن پاینی؛ درخت تک و تنها

درخت‌ها همیشه از مخلوقات باارزش دنیای ما بوده‌اند امّا همواره در معرض آسیب‌های گوناگون قرار گرفته‌اند. آسیب‌هایی که بیش‌تر آن‌ها را انسان به محیط‌زیست وارد کرده است. در همه‌ی کشورها روزی از سال به نام  درختکاری نام‌گذاری شده تا هم ارزش درختان را فراموش نکنیم و هم نسل‌های بعد ارتباط با محیط‌زیست و حفاظت از آن را بیاموزند. به همین منظور، فعّالان فرهنگی کودک در سراسر دنیا محتواهایی مرتبط با درخت و نقش آن‌ها در زندگی تولید می‌کنند. به مناسبت ۱۵ اسفند، روز درختکاری، گلپونه سراغ انیمیشن‌هایی رفته است که موضوع محوری آن‌ها درخت است. در بخش نخست این مطلب، با انیمیشن پاینی؛ درخت تک و تنها آشنا می‌شوید. 

ماجرای انیمیشن پاینی؛ درخت تک و تنها

پاینی آرزو دارد وقتی بزرگ شد درخت کریسمس شود. البته نه درخت کریسمس هرکسی. فقط درخت جورجی. وقتی جورجی کوچک‌تر بود، بابابزرگ که مزرعه‌ی کاج دارد، یک دانه‌ی کاج به او داده بود که بکارد و از آن مواظبت کند. برای همین پاینی درخت جورجی بود. جورجی هم همیشه از پاینی‌کوچولو مراقبت می‌کرد تا روزی که بزرگ بشود و بتواند او را به خانه بیاورد و درخت سال نو شود.

چندسالی گذشته است. پاینی بزرگ شده و هم‌سن و سال جورجی شده است. حالا زمان رسیدن به آرزوست. پاینی قرار است شب سال نو به خانه‌ی جورجی برود و با چراغ‌ها و آویزهای کریسمسی تزئین شود. جورجی هم برای اینکه پاینی بین درخت‌های کاج مزرعه گم نشود و کارگران اشتباهی او را برای فروش به فروشگاه نبرند شال گردنش را دور گردن پاینی بسته است.

آن روز جورجی سردش شده بود. پاینی گفت: «این شال گردن را تو ببند.» جورجی گفت: «آن‌وقت تو را نمی‌شناسند و اشتباهی همراه کاج‌های دیگر برای فروش می‌برند.» پاینی گفت: «فقط چند لحظه است. اتفاقی نمی‌افتد.» جورجی شال گردن را گرفت و به گردنش بست. بعد هم رفت تا از توی ماشین خوراکی بیاورد امّا وقتی برگشت دید پاینی نیست. اتفّاقی که از آن می‌ترسید افتاده بود. کارگرها پاینی را اشتباهی با دیگر کاج‌ها سوار ماشین کرده و برای فروش برده بودند. اما به کدام فروشگاه؟

جورجی و بابابزرگ تمام آن‌روز، فروشگاه‌ها را زیر و رو می‌کنند تا پاینی را پیدا کنند. امّا اگر تا وقتی آن‌ها او را پیدا می‌کنند فروشنده پاینی را به خانواده‌ای دیگر بفروشد چه؟  آروزی پاینی چه؟ مگر قرار نبود او درخت کریسمس جورجی بشود؟ برای همین، پاینی هم به راه می‌افتد و تلاش می‌کند خانه‌ی جورجی را پیدا کند.

انیمیشن پاینی؛ درخت تک و تنها چه چیزی به کودکان می‌آموزد؟

جورجی و پاینی پابه‌پای هم بزرگ شده‌اند و جورجی شاهد رشد پاینی بوده است. دوستی میان این دو آن‌قدر عمیق است که پس از گم‌شدن پاینی، جورجی تمام روز به دنبال او می‌گردد تا پیدایش کند. دوستی با درخت نمادی از آن است که زندگی انسان و درخت به‌هم گره خورده و اگرچه کودک به طور مستقیم متوجّه این پیام نمی‌شود امّا در ناخودآگاه او این موضوع نقش می‌بندد که اگر درخت نباشد ما ناراحت هستیم و همه‌ی تلاشمان را می‌کنیم تا درخت‌ها به زندگیمان برگردند.

همچنین در انتهای انیمیشن، پاینی تصمیم می‌گیرد علاوه بر این‌که درخت کریسمس جورجی باشد کاری کند که تا ابد یادش ماندگار شود. برای همین، پدربزرگ و جورجی، داستان زندگی پاینی را می‌نویسند و آن‌را به کتاب تبدیل می‌کنند. به‌این‌ترتیب، پاینی با تبدیل‌شدن به کاغذهای یک کتاب و همچنین روایت داستان زندگیش در ذهن جورجی باقی می‌ماند. این ماجرا به کودک نشان می‌دهد درخت‌ها بیش‌تر از آن‌چه فکرش را می‌کنیم در زندگی ما نقش دارند و مخلوقات باارزشی هستند که رد پای آن‌ها هیچ‌گاه از زندگی ما پاک نمی‌شود.

پاینی؛ درخت تک و تنها، محصول ۲۰۱۹ آمریکاست و رتبه‌ی هفت و نیم را در IMDB به دست آورده است. مدت زمان این انیمیشن کوتاه ۲۴ دقیقه است.

انیمیشن درخت تک و تنها را از فیلیمو تماشا کنید.

درخت بخشنده

قصه-نقّاشی: آیسان قنبری، ۸ ساله از مشکین‌شهر

یک‌روز دختری که با درخت جادویی دوست بود به او گفت: «من می‌خواهم بروم و خانه‌دار شوم.» درخت با ناراحتی گفت: «باشد. اشکالی ندارد.»
دختر که رفت پاییز آمد و برگ درخت ریخت و ریخت و بعد نوبت زمستان شد.
دختر چند سال بعد که تابستان بود، آمد و گفت: «من پولی ندارم که برای روز مادر هدیه‌ای بخرم.» درخت گفت:«میوه‌هایم را بَردار و بفروش تا در روز مادر برای مادرت هدیه بخری.»
دخترک میوه‌های درخت را چید و فروخت. چندروز بعد آمد و گفت: «ما قایق نداریم که به گردش روی آب برویم.» درخت گفت: «شاخه‌هایم را بشکن تا بتوانید به گردش روی آب بروید.» دختر هم این کار را کرد. یک‌ماه بعد آمد و گفت: «من می‌خواهم یک‌جایی بنشینم و با یک دوست خوب حرف بزنم.»درخت گفت: «بیا روی تنه‌ی من بنشین و با من حرف بزن.» دختر روی تنه‌ی درخت نشست. آن‌ها از خاطرات هم‌دیگر حرف زدند و خندیدند.

درخت های خود را آلبوم کنید

نوشته‌ی سمیّه آورند      تصویرگر: فائزه حاجی اسماعیلی

عَموبیدار دلش گرفته بود. پای گچ‌گرفته‌اش را زیر کُرسی قایم کرد و آهی کشید. نَنه‌گُل‌بهار سینی چای را جلویش گذاشت و با لبخندی گفت:«خانه‌تکانی کار دستت داد. امّا ناراحت نباش. پایت زود خوب می‌شود.»

عَموبیدار با ناراحتی گفت:«هر سال، روز درخت‌کاری با بچّه‌ها و درخت‌هایشان عکس می‌گرفتیم تا وقتی بزرگ شدند عکس‌ها را نشان‌شان بدهیم؛ امّا امسال «…!» بعد ساکت شد و سرش را با ناراحتی پایین انداخت.

نَنه‌گُل‌بهار دوباره لبخند زد و گفت:«اینکه ناراحتی ندارد. بیا برای بچّه‌ها نامه بنویسیم و از آن‌ها بخواهیم تا عکس درختی را که کاشته‌اند برایمان بفرستند. تازه می‌توانیم از آن‌ها بخواهیم نقّاشی یا کاردستی زیبایی هم از همان درخت برایمان درست کنند.»

سبیل‌های عموبیدار از خوشحالی بالا آمد و گفت:«چه فکر خوبی!» و با نَنه‌گل‌بهار نوشتند:

سلامی گُل‌گلی به بچّه‌های تپلی! امیدواریم سلامت باشید و مثل گنجشک‌ها جیک‌جیک شادی بخوانید. بچّه‌ها! برای آلبوم درخت‌کاری امسال به کمک شما نیاز داریم. چطور؟! کافی است عکس درختی را که می‌کارید، یا نقّاشی و کاردستی آ‌ن‌را برای گلپونه به نشانی www.golpoonemag.ir/send-works بفرستید.

دوستان شما، عموبیدار و نَنه‌گل‌بهار

 

عکس‌های درختی را که بچّه‌ها می‌کارند، یا نقّاشی و کاردستی آ‌ن‌را اینجا بفرستید

به اشتراک بگذارید:

golpoonemag.ir/?p=2557

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *