فراخوان نخستین جشنواره‌ی بین‌المللی اَروسک اُمید

فراخوان نخستین جشنواره‌ی بین‌المللی اَروسک اُمید

سخن دبیر جشنواره

در جهانی که به سرعت در حال تهی‌شدن از معناست، گردهم می‌آییم تا جشنی به پا کنیم با کودکان، نوجوانان، هنرمندان اروسکی و اروسک‌هایشان برای خلق جهانی نو در دوران پساکرونا که پر از شادی، عشق، امید، نور و آرامش باشد.

کودک و اروسک، هر دو سمبل پاکی و معصومیت‌اند. در دوران سخت و غیر قابل باور پاندمی کوید ۱۹‌، بسیاری از واژگان، لبریز از معنا شدند، همچون عشق، مهرورزی، ایثار، فداکاری، انسانیت. اما غلبه‌ی برخی از واژگان هم بیداد کرد، همچون مرگ، غم، نا‌اُمیدی، جنگ، خونریزی، آوارگی، قحطی، بیماری، بی‌پناهی و بی‌سرزمینی. در این میان،‌ «امید» شاید تنها واژه‌ای است که همچنان می‌توان به زبان آورد و منتظر ماند تا جادویش در جهان، اثر کند. در جشنواره‌ی پیش‌رو، با ایمان به قدرت جادویی اروسک‌ها و فضای امن و خیال‌انگیزی که برای کودکان و حتی بزرگسالان فراهم می‌سازد از همه‌ی خانواده‌ها و فرزندانشان، پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها به‌همراه نوه‌هایشان، نوجوانان، هنرمندان نمایشگر اروسکی، اروسک‌سازان و همه‌ی عاشقان اروسک دعوت می‌کنیم تا با ایده‌هایی خلاقانه، «اروسک‌های بازیچه» و یا «اروسک‌های نمایشی» آفریده و با شعارِ «اروسکی خلق کنید تا اُمیدی جوانه زند» یا در تعبیر ساده‌ترِ آن، «هر اروسک، یک اُمید»، در جشنواره‌ی «اروسکِ امید» شرکت کنند. برگزاریِ این جشن که عواید فروش اروسک‌هایش، صرف اهداف بشردوستانه و کمکی هر چند کوچک به ساختن دنیایی بدون تبعیض و سرشار از امید و سرزندگی و امنیت برای کودکان و نوجوانانِ گوشه‌ای از این کُره‌ی خاکی خواهد شد، فرصتی است تا یک‌بار دیگر با هم همراه شویم و دست در دست هم‌دیگر تلاش کنیم تا جادویِ «اُمید» از جان اروسک‌ها در جانِ زمین اثر کند. همه دعوتید اُمیدتان را در پیکره و کالبد اروسک‌ها تجسم کنید و ما را با خودتان و آرزوهایتان در این دنیای خیال‌انگیز همراه کنید. به اُمید جهانی پُر از آرامش و امنیت برای تمامیِ کودکان و نوجوانان در سرتاسرِ کُره‌ی زمین.

پوپک عظیم‌پور‌تبریزی

 بخش‌های جشنواره

ساختِ اروسک نمایشی

ساختِ اروسک بازی (بازیچه) با[قابلیتِ نمایشی]

ساختِ اروسک بومی با[قابلیتِ نمایشی]

ساختِ اروسک با اشیا با[قابلیتِ نمایشی]

رویکردهای جشنواره

جشنواره‌ی بین‌المللی «‌اروسک امید» نخستین دوره‌ی برگزاریِ خود را با هدف ایجادِ شعف و امیدواری‌ و مشارکت در یک اقدامِ بشردوستانه برای کمک به کودکان و نوجوانان با شعارِ «هر اروسک، یک امید»، در مرکز نوآوریِ دانشکده‌ی روان‌شناسی دانشگاه تهران، برگزار می‌کند.‌ در این جشنواره، اروسک‌های ساخته شده دربخش‌های مختلف رویداد که به نشانی پستیِ دبیرخانه، ارسال خواهند شد، چنان‌چه سازنده‌ی اثر، رضایت خود را در هنگام ثبت نام اعلام کرده باشد، پس از مرحله‌ی داوری و اتمامِ رقابت، در حراجی عمومی به فروش رسیده و عواید حاصل از فروششان صرف بهبود شرایط بخشی از کودکان و نوجوانان نیازمند خواهد شد.

این جشنواره علاوه بر رویکرد اصلی‌اش، با درنظر گرفتنِ اساسی‌ترین کارکردهای دیرینه‌ی اروسک در تاریخِ حیات آدمی و به‌ویژه با در نظر داشتنِ شرایطِ ساکنانِ این سیاره در طولِ دو سالِ گذشته، در نخستین دوره‌ی برگزاریِ خود، سه رویکرد اساسی دیگر نیز اتخاذ کرده است که عبارتند از:

اروسک در خانواده

در این رویکرد، ساخت اروسک به منزله‌ی فرآیندی در نظر گرفته می‌شود که تمامیِ اعضای یک خانواده در جریان تولیدِ آن، شریک می‌شوند. این رویکرد به‌ویژه در شرایطِ حال حاضر که اعضای خانواده در قرنطینه‌ی دوران پاندمی، ساعت‌های بیش‌تری را در خانه در کنار یک‌دیگر سپری می‌کنند، بسیار حایز اهمیت است. مشارکت اعضای خانواده در مراحل طراحی و ساخت اروسک و هم‌چنین در اجرای نمایشیِ اروسک ساخته ‌شده، علاوه بر ایجاد شعف و امیدواری، سبب تعامل هر چه بیش‌تر و ترمیمِ روابط میان والدین و فرزندانشان می‌شود.

اروسک، پلِ ارتباطیِ میانِ نسل‌ها

ساخت اروسک در طول سالیانِ گذشته و به‌ویژه در فرهنگِ ایران‌زمین، به مثابه‌ی یک پُل ارتباطی میان نسل‌ها به شمار می‌آمد. اروسکی که دست‌ساخته‌ی پدر یا مادر باشد، یکی از ارکان ارتباطی میان نسلِ پدر، مادر و فرزندانشان و در جریانِ رشدِ کودک، همواره موجود بود.‌ از سویی، اروسک دست‌ساخته‌ی پدربزرگ و یا مادربزرگ نیز شکاف میان نسل‌ها را تا حد قابل توجهی پُر کرده و انتقال‌دهنده‌ی بخش عظیمی از فرهنگ و اسطوره‌های نسل‌های پیش‌تر به کودکان به‌شمار می‌آمد. نخستین جشنواره‌ی بین‌المللی «‌اروسک اُمید» به‌منظور احیای این سنتِ دیرینه، رویکردِ‌، «اروسک، پلِ ارتباطیِ میانِ نسل‌ها»‌ را به‌عنوان یکی از سه رویکردِ پیشنهادیِ خود اتخاذ کرده و بر آثاری که توسط پدر، یا مادرها و نیز پدربزرگ و یا مادربزرگ‌ها برای کودکان ساخته شود، توجه ویژه دارد.

اروسک و انتقال فرهنگ

در این رویکرد که رویکردِ نهایی جشنواره است، ساختِ اروسک‌های بومی و محلّیِ هر منطقه و هم‌چنین افزودنِ کارکرد نمایشی به این اروسک‌ها و به روز کردنِ آن‌ها، مورد توجه بوده تا ضمن بازتابِ بخشی از فرهنگِ قومیِ و زیست‌بومِ جغرافیایی آن اروسک به مخاطبان، افزودنِ کارکردِ نمایشی به آن اروسک بومی، بتواند صحنه‌ی نمایش را به مثابه‌ی مأمنی امن برای حفظ و ارایه‌ی آن به مخاطبان در شکلی امروزی‌تر، معرفی کند.

شیوه‌ی برگزاری جشنواره

هر شرکت‌کننده پس از مراجعه به سایت، هنگام تکمیلِ فرم ثبت ‌نام، می‌تواند در یک یا چند بخشِ جشنواره به طور هم‌زمان، شرکت کند.

پس از انتخاب بخش‌‌(های) مورد نظر برای شرکت در جشنواره، شرکت‌کنندگان می‌توانند برای خود یکی از سه رویکرد اصلی جشنواره را نیز انتخاب کرده و در فرمِ ثبت نام مشخص کنند.

از آ‌ن‌جا که جشنواره با اهدافِ بشردوستانه و با تخصیصِ عوایدِ حاصل از فروشِ اروسک‌ها به کودکان و نوجوانان نیازمند، برگزار می‌شود، چنان‌چه شرکت‌کنندگان مایل به فروشِ اروسک‌هایشان در حراج عمومی و شرکت در این فرآیندِ خیرخواهانه باشند، لازم است که رضایت خود را در هنگام ثبت نام در بخشِ مربوطه در فرم ثبت نام، اعلام کنند.

شرکت‌کنندگان دربازه‌ی زمانی دو ماه از ۲۰مهرماه۱۴۰۰ تا ۲۰ آذرماه ۱۴۰۰ فرصت خواهند داشت که آثار خود را (به دو شکل مجازی و ارسال از طریق پست)، برای جشنواره ارسال کنند.

ارسال مجازی شامل عکس و فیلم به سایت جشنواره به نشانی )لینک شرکت‌کنندگان به زبان فارسی:

www.roshatalent.ir/register-phone

 لینک شرکت‌کنندگان به زبان انگلیسی:  www.roshatalent.ir/eventh-register

صفحه‌ی جشنواره به نشانی ۱puppet1hope@ و شماره‌ی واتس‌اپِ جشنواره: ۰۹۲۱۲۷۷۶۳۲۰ است.

ارسال از راه پست نیز شامل ارسالِ اروسک‌های ساخته شده به نشانی دبیرخانه‌ی جشنواره به نشانیِ :ایران، تهران، اتوبان جلال آل احمد، خیابان علی‌محمد کاردان، دانشکده‌ی روان‌شناسی دانشگاه تهران، مرکز نوآوریِ دانشگاه، است.

لازم به توضیح است که چنان‌چه بنابر محدودیت‌های موجود مثلِ همه‌گیریِ بیماریِ کووید و محدودیتِ پروازها و خدماتِ پستی و …، شرکت‌کننده‌ای قادر به ارسالِ پستیِ اروسک ساخته‌شده‌اش به دبیرخانه‌ی جشنواره نباشد، با صلاح‌دیدِ اعضای جشنواره، تمهیدِ جایگزینِ دیگری برای آن اثر در نظر گرفته می‌شود.

مراحلِ ارسالِ آثار عبارت است از:

ارسال عکس‌(هایی) با کیفیتِ مناسب از راه مجازی شاملِ مراحلِ ساخت اروسک به گونه‌ای که عکس‌های ارسالی در بردارنده‌ی تصاویری از مراحلِ ساخت و سازنده‌ی اروسک ‌)هر دو) باشند.

ارسالِ یک فیلم (حداکثر ۳ دقیقه‌‌ای و با حداکثر حجم ۳۲ مگابایت) از اجرای نمایشی با اروسک ساخته ‌شده از راه مجازی (در تهیه‌ی فیلم ارسالی، شرکت‌کننده آزاد است از متن، موسیقی، طراحیِ صحنه، نور و… نیز به شکل آزاد استفاده کند.)

ارسالِ اروسک ساخته ‌شده از راه پست به نشانیِ دبیرخانه‌ی جشنواره.

پس از ارسالِ آثار در بازه‌ی زمانی مشخص‌شده در گاه‌شمارِ جشنواره، داوری آثارِ ارسال ‌شده (عکس و فیلم‌های ارسالی و اروسک‌های ساخته‌شده‌ای که به نشانی دبیرخانه، پست شده‌اند) انجام می‌شود.

در بازه‌ی زمانی ۲۴آذرماه۱۴۰۰ تا ۰۳دی‌ماه۱۴۰۰ تمامیِ اروسک‌های ارسال‌شده به مدت ده روز به نمایش عموم گذاشته شده و آثاری که رضایت به فروششان توسط سازنده‌ی اثر در فرم ثبت نام اعلام شده باشد، با نظارت دانشکده‌ی روان‌شناسی دانشگاه تهران و سایر نهادهای ذیصلاح، به فروش خواهند شد.

در تاریخ ۰۴دی ماه برگزاری آیین اختتامیه همراه با اعلامِ منتخبین نهایی جشنواره و اهدای جوایز، صورت خواهد گرفت.

فرآیند ثبت نام در جشنواره شرایط عمومی

شرکت برای عموم افراد اعم از کودکان و نوجوانان، والدین و فرزندانشان، پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها، هنرمندان نمایشگر اروسکی، اروسک‌سازان و همه‌ی عاشقان اروسک از سراسر دنیا آزاد است و هیچ‌گونه محدودیت سنی، تحصیلی و…  برای شرکت‌کنندگان درنظر گرفته نشده است.

هر شرکت‌کننده می‌تواند پس از مطالعه‌ی دقیق فراخوان که هم در سایت جشنواره به نشانی (لینک شرکت‌کنندگان به زبان فارسی:

www.roshatalent.ir/register-phone

لینک شرکت‌کنندگان به زبان انگلیسی: www.roshatalent.ir/event-register

و هم در صفحه‌ی جشنواره به نشانی ۱puppet1hope@ موجود است، به بخشِ «ثبت‌نام در جشنواره»‌ در سایت مراجعه کرده و با پُر کردن فرم ثبت‌نام و در نهایت دریافت پیامکِ تایید، در جشنواره شرکت کند.

هر شرکت‌کننده می‌تواند در یک یا چند بخش رقابتی شرکت کرده و هیچ محدودیتی برای تعدادِ اروسک‌های ارسالی توسطِ شرکت‌کنندگان در نظر گرفته نشده است.

شرکت‌کنندگان لازم است که برنامه‌ی زمانی ارسال آثارشان را با گاه‌شمار جشنواره تطبیق داده و عکس و فیلم ارسالی و اروسک ساخته شده را در زمان مناسب و پیش از اتمام زمان تعیین شده به نشانی‌های مجازی و پستیِ دبیرخانه‌ی جشنواره ارسال کنند.

 

گفت‌وگو و گزارش‌های گل‌پونه درباره‌ی عروسک‌های بومی ایران را این‌جا بخوانید

درس‌گفتارهای جشنواره

ارایه‌ی درس‌گفتارهای آموزشیِ جشنواره در بازه‌ی زمانیِ ۲۰مهرماه تا ۱۰آذرماه به‌شکل ویدیوهای آموزشی که از راه مجازی در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌گیرد، در جهت پیشبردِ اهدافِ آموز‌ش‌محورِ جشنواره و به‌ویژه به منظورِ آموزشِ افزودنِ قابلیت‌های نمایشی به اروسک‌های غیرنمایشی، صورت خواهد گرفت.

اطلاع‌رسانی درباره‌ی تمامیِ درس‌گفتارها از راه سایت و پیج جشنواره و در زمان مناسب انجام می‌گیرد.

گاه‌شمارِ جشنواره

انتشار پوستر و فراخوان: ۲۰مهرماه۱۴۰۰ 

ارایه‌ی درس گفتارهای آموزشی: ۲۰مهرماه۱۴۰۰ تا ۱۰آذرماه۱۴۰۰

مهلتِ ارسالِ آثار: ۲۰مهرماه۱۴۰۰تا ۲۰آذرماه۱۴۰۰

داوریِ آثار: ۲۱آذرماه۱۴۰۰تا ۳۰ آذرماه۱۴۰۰

نمایشِ عمومیِ آثار: ۲۴ آذرماه۱۴۰۰تا ۰۳ دی ماه۱۴۰۰

آیینِ اختتامیه: ۰۴ دی ماه۱۴۰۰

جوایزِ جشنواره

جوایز آثار منتخب ‌(آثاری که پس از بررسی عکس‌های مراحل ساخت و فیلم ۲ دقیقه‌ایِ نمایشی و اروسک پست‌‌شده به نشانیِ دبیرخانه‌ی جشنواره، به عنوانِ سه اثر برتر معرفی شوند):

جایزه‌ی نفر نخست: ۹۰ میلیون ریال وجه نقد به همراه تندیس جشنواره و لوح تقدیر

جایزه‌ی نفر دوم: ۲۰ میلیون ریال وجه نقد به همراه تندیس جشنواره و لوح تقدیر

جایزه‌ی نفر سوم: ۱۰ میلیون ریال وجه نقد به همراه تندیس جشنواره و لوح تقدیر

جایزه‌ی نفر چهارم: ۵ میلیون ریال وجه نقد به همراه تندیس جشنواره و لوح تقدیر

جایزه‌ی نفر پنجم: تندیس جشنواره به همراه لوح تقدیر

جایزه‌ی نفر ششم: لوح تقدیر

ارتباط با ما

نشانی دبیرخانه: ایران، تهران، پل گیشا، خیابان دکتر کاردان، دانشکده‌ی روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، مرکز نوآوری دانشگاه، کدپستی: ۱۴۵۵۷۱۴۱۸۱

شماره‌ی تماس دبیرخانه: ۸۸۲۳۴۰۳۷-۰۲۱

شماره‌ی واتس‌اپ: ۰۹۲۱۲۷۷۶۳۲۰

نشانی صفحه‌ی اینستاگرام:  ۱puppet1hope@

نشانی سایت:

لینک شرکت‌کنندگان به زبان فارسی:  www.roshatalent.ir/register-phone

لینک شرکت‌کنندگان به زبان انگلیسی: www.roshatalent.ir/event-register

 

به اشتراک بگذارید:

golpoonemag.ir/?p=3591

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *