فیلم‌های کودکی که همه باید ببینیم

نگاهی به ۵ فیلم برتر کودک جهان در روز ملی سینما

فیلم‌های کودکی که همه باید ببینیم

یاسمن رضائیان

شاید در کشور ما آن‌طور که باید به سینمای کودک و تولید محتوای سینمایی برای این گروه سنی اهمیت داده نشود، امّا در جهان، کودک، یکی از مخاطبان اصلی در زمینه‌های گوناگون فرهنگ و هنر است. با این حال، روز ملی سینما روزی برای همه‌ی مردم و البته برای کودکان است.

فیلم‌ها و انیمیشن‌های بسیاری در دنیا برای کودکان ساخته می‌شود. تعدادی از آن‌ها به دلیل جوایزی که می‌برند بیش‌تر شناخته می‌شوند و گاهی به زبان فارسی نیز دوبله می‌شوند. البته این به این معنا نیست که فیلم‌های خوب دیگری ساخته نشده‌اند. در این بخش نیز خلائی وجود دارد و جای خالی گروهی که مرتب آثار برتر حوزه‌ی کودک را بررسی و رصد کنند و پس از تهیه و دوبله آن را در دسترس کودکان ایران قرار بدهند احساس می‌شود. با این حال، هنوز هم فیلم‌ها و انیمیشن‌های فاخر و ارزشمندی برای کودکان به زبان فارسی وجود دارد که والدین می‌توانند آن‌ها را تهیه و به همراه کودکان خود تماشا کنند.

۲۱شهریور، روز ملی سینما است. به این مناسبت در گلپونه نگاهی می‌کنیم به ۵ فیلم برتر از فیلم‌های کودکان در دنیا. فیلم‌هایی که باید در نخستین فرصت به تماشای آن‌ها نشست.

شازده‌کوچولو -( Le Petit Prince ۲۰۱۵)

حتی اگر اهل سینما و فیلم و انیمیشن نباشید احتمالاً زمانی که از فیلم کودک صحبت به میان می‌آید یاد شازده‌کوچولو می‌افتید. از این کتاب محبوب و معروف اگزوپری بارها اقتباس شده است و فیلم‌ها و انیمیشن‌های متعددی ساخته شده است. جدیدترین اقتباس از رمان شازده‌کوچولو متعلق به مارک آزبرن است. این فیلم فرانسوی نخستین اقتباس بلند از داستان شازده‌کوچولو است که با تکنیک رایانه‌ای سه‌بعدی و به زبان انگلیسی ساخته شد. شازده‌کوچولو، ماجرای پسربچّه‌ای است که در سیارک B12 زندگی می‌کند و پس از این‌که به دیدن سیاره‌های دیگر می‌رود در نهایت به زمین می‌آید.

لاک‌پشت قرمز – (La Tortue rouge‎ ۲۰۱۶)

در عصری که سینما پر از صدا و دیالوگ است، اکران فیلمی که در آن هیچ دیالوگی وجود ندارد تجربه‌ی جالبی برای تماشاگران خواهد بود. تنها صداهایی که در این انیمیشن شنیده می‌شوند صداهای طبیعت است. لاک‌پشت قرمز را که انیمیشنی محصول مشترک فرانسه و ژاپن است مایکل دودوک دی ویت ساخت. ماجرای این انیمه درباره‌ی مردی است که در جزیره‌ای متروک مانده است و حالا برای فرار از جزیره باید با لاک‌پشتی غول‌پیکر مبارزه کند.

لاک‌پشت قرمز جوایز متعدی دریافت کرده است. هم‌چنین نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار شده است.

شهر اشباح – ( Sen to Chihiro no Kamikakushi ۲۰۰۱)

انتخاب بهترین انیمیشن از آثار هایائو میازاکی کاری بسیار دشوار است. همه‌ی کارهایی که این کارگردان ژاپنی ساخته بی‌نظیر و عمیق و پُر از مفهوم‌اند. فضای انیمیشن‌های میازاکی فضایی کاملاً شرقی، آمیخته با وهم و معمّا و پیچیدگی است. این فضاسازی به همراه داستان‌هایی عمیق، شخصیت‌پردازی قوی، گرافیک جذاب و موسیقی‌های رمزآلود شرقی، دست به دست می‌دهند و اثری فوق‌العاده خلق می‌کنند.

شهر اشباح، یکی از ساخته‌های بی‌بدیل این کارگردان است که در رده‌ی «برترین پویانمایی‌های تمام دوران» است. داستان شهر اشباح درباره‌ی دختری به چیهیرو است که همراه با پدر و مادرش از شهری مخفی سر درمی‌آورند. پدر و مادر وارد یکی از رستوران‌های شهر می‌شوند و شروع به غذاخوردن می‌کنند اما چیهیرو آن‌ها را از این کار بازمی‌دارد. در نهایت، پدر و مادر چیهیرو به خاطر خوردن از غذاهای شهر اشباح به خوک تبدیل می‌شوند و حالا چیهیرو باید آن‌ها را نجات بدهد.

شهر اشباح موفق شد جوایز بسیاری از جمله جایزه‌ی اسکار را به دست آورد.

ای‌تی؛ موجود فرازمینی – (E.T. the Extra Terrestrial ۱۹۸۲)

بی‌شک زمانی که اسم استیون اسپیلبرگ در جایگاه کارگردان یک فیلم مطرح می‌شود آن فیلم اثری فاخر و ارزشمند خواهد بود. ای‌تی؛ موجود فرازمینی، یکی از بهترین ساخته‌های اسپیلبرگ و پرفروش‌ترین اثر او و نیز پرفروش‌ترین فیلم در سال اکران خود شد و رکورد فروش فیلم معروف جنگ ستارگان را شکست.

موضوع این فیلم درباره‌ی موجوداتی فرازمینی است که برای مطالعاتی روی زمین آمده‌اند و زمانی که می‌خواهند از زمین بروند یکی از همراهان خود را جا می‌گذارند. پسربچّه‌ای این موجود فرازمینی را پیدا می‌کند و با هم دوست می‌شوند و او را به خانه‌شان می‌برد، اما افرادی در تعقیب این موجود فرازمینی هستند. ای‌تی جوایز متعددی دریافت کرده است که از جمله‌ی آن‌ها چهار جایزه‌ی اسکار است.

بچّه‌های آسمان- (۱۹۹۷)

احتمالاً همه‌ی پدر و مادرهای نسل امروز فیلم بچّه‌های آسمان را دیده‌اند. این فیلم ساخته‌ی کارگردان معروف ایرانی، مجید مجیدی است و داستان خواهر و برادری را روایت می‌کند که فقط یک جفت کفش دارند و برای رفتن به مدرسه باید کفش را اشتراکی بپوشند. علی، کاراکتر برادر، متوجه می‌شود که مدرسه قرار است مسابقه‌ی دو برگزار کند و به نفر سوّم این مسابقه یک جفت کتانی جایزه می‌دهند. علی در مسابقه نام‌نویسی می‌کند به امید این‌که بتواند کتانی را برای خواهرش به دست بیاورد.

بچّه‌های آسمان جوایز بسیاری را از آن خود کرد و نامزد نهایی دریافت جایزه‌ی اسکار در سال ۱۹۹۸ نیز شد. هم‌چنین عنوان پنجمین فیلم برتر جهان در سال ۱۹۹۷ را به دست آورد. اثر فاخر مجید مجیدی در آمریکا، برزیل، هنگ‌کنگ، ژاپن، استرالیا، سنگاپور، لهستان، آرژانتین، آلمان، اسپانیا، هلند، مکزیک، نروژ، مالزی، فرانسه، بلژیک، یونان و کره‌ی جنوبی به نمایش درآمد.

معرفی دیگر فیلم‌ها و انیمیشن‌های کودکان را این‌جا در گل‌پونه بخوانید

به اشتراک بگذارید:

golpoonemag.ir/?p=1829

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *