لیست چکاپ و آزمایشات ضروری برای کودکان در سال ۱۴۰۳

سلامت کودکان برای پدرها و مادرها مهمترین چیز می‌باشد. آزمایشگاه‌ها با انجام انواع آزمایشات مختلف و چکاپ‌ها، نقش مهمی را در سلامت کودکان ایفاء می‌نمایند. وضعیت سلامت کودک از طریق آزمایشات مختلفی که در یک آزمایشگاه صورت می‌گیرد، مشخص می‌شود. به این ترتیب، در صورت بیمار بودن کودک اقدامات لازم جهت درمان او آغاز می‌شود. انجام برخی آزمایشات و تست‌ها برای کودکان و نوزادان، به جهت تاثیرات و اثرات برخی بیماری‌ها، بسیار مهم و لازم می‌باشد. آزمایش‌هایی مثل آزمایش غربالگری، آزمایش خون، آزمایش ادرار و…، اطلاعات مهمی را راجب سلامت کودکان و نوزادان در اختیار پزشکان و متخصصان قرار می‌دهند. با انتخاب بهترین آزمایشگاه، می‌توان از صحت نتایج آزمایشات کودک خود اطمینان یافت.

لیست چکاپ و آزمایشات ضروری برای کودکان در سال 1403

بهترین آزمایشگاه تهران برای کودکان و سایر قشرهای دیگر، آزمایشگاهی است که علاوه بر ارائه خدمات باکیفیت و گسترده (همچون تست غربالگری، تست دوران حاملگی و سایر موارد)؛ از خدمات مشاوره ژنتیک و آزمایش در منزل و محل کار جهت راهنمایی و راحتی افراد برخوردار باشد. آزمایش در منزل تهران و محل کار به خصوص برای خانوده‌هایی‌هایی که در تهران زندگی ‌می‌کنند، از جهت ترافیک و اتلاف وقت بسیار مفید و کارامد خواهد بود.

آزمایش و چکاپ مخصوص کودکان چیست؟

توجه به مراقبت های بهداشتی منظم توسط متخصصان در طول رشد و سلامت کودکان بسیار حیاتی است. آزمایشات و چکاپ کامل کودکان در انواع سنین، از نوزادی تا نوجوانی، ضروری می‌باشد. حتی اگر کودک به ظاهر سالم باشد، ممکن است بیماری‌های پنهانی داشته باشد. برای اطمینان از سلامت کودک، برنامه‌ی چکاپ کودکان در سنین مختلف بسیار اهمیت دارد. در این چکاپ‌ها، متخصصین سلامت، رشد جسمی و عاطفی کودکان را ارزیابی و بررسی می‌کنند و به والدین راهنمایی‌های لازم را ارائه می‌دهند.

لیست آزمایشات چکاپ کامل کودکان شامل تست‌های مختلفی است که به اندازه‌گیری فاکتورهای مختلف در بدن کودکان می‌پردازند. والدین باید با این لیست آشنا شوند تا هر ساله چکاپ کامل را برای کودکان خود انجام دهند و از وضعیت سلامت آنها باخبر شوند. بسیاری فکر می‌کنند که آزمایشات چکاپ کامل فقط برای بزرگسالان است، اما این طرز فکر کاملا اشتباه می‌باشد. کودکان نیز باید از ابتدای زندگی‌شان تحت نظر باشند؛ زیرا بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات از همان کودکی شروع می‌شوند و علائم واضحی ندارند. در این مواقع، انجام آزمایشات و چکاپ کامل می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

آزمایشگاه های پزشکی مثل تهران لب با انجام چکاپ‌ها و تست‌های مختلف و ارائه نتایج دقیق، نقش مهمی را در سلامت کودکان ایفاء می‌نمایند. ارائه خدمات آزمایشگاهی مثل آزمایش دوران حاملگی، آزمایش غربالگری و سایر آزمایشات مختلف، در کنار ارائه خدمات آزمایش در منزل و محل کار و همچنین مشاوره ژنتیک، از جمله خدماتی است که بهترین آزمایشگاه جهت راحتی کودکان باید از آن برخوردار باشد. آزمایشگاه تهران و سایر شهرها با ارائه کامل چکاپ‌ها و آزمایشات کودکان، به والدین امکان می‌دهند تا نیازها و درخواست‌های خود را برای انجام تست‌های کودکان خود برطرف کنند.

نکته پزشکی از مجله سلامت دکترتو: چکاپ کودکان باید در سنین ۲ هفتگی، ۲ ماهگی، ۴ ماهگی، ۶ ماهگی، ۹ ماهگی، ۱۲ ماهگی، ۱۵ ماهگی، ۱۸ ماهگی، ۲ سالگی، ۲.۵ سالگی، ۳ سالگی، ۴ سالگی و ۵ سالگی انجام شود.

تاثیرات و اهمیت چکاپ کودکان

انجام آزمایش و چکاپ کردن برای سلامت کودکان مهم می‌باشد و بسیار اهمیت دارد. در ذیل، به برخی از اهمیت‌های آنها اشاره می‌شود و توضیحات لازم داده می‌شود.

پیشگیری از بیماری در کودکان

انجام آزمایشات و چکاپ کردن می‌توانند برای کودکان یک رویکرد پیشگیرانه ‌باشند و از بیمار شدن آنها جلوگیری نمایند. پس لذا، چکاپ کودکان برای مراقبت از سلامت آنها بسیار حائز اهمیت می‌باشد. آزمایش‌ها و تست‌ها می‌توانند مشابه سیستم هشدار اولیه برای مشکلات سلامتی بالقوه عمل نمایند. همانند مراقبت منظم از خودرو برای جلوگیری از خرابی، انجام آزمایشات سبب تشخیص بیماری‌ها قبل از تبدیل شدن به مشکلات بزرگ می‌شود. انجام تست‌ها می‌تواند باعث حفظ سلامت کودکان شود و از بیمار شدن آنها پیشگیری نماید.

کمک به رشد کودکان

تست‌ها و آزمایشات سبب بررسی و ارزیابی‌های سلامت کودکان می‌شوند و می‌توانند به شناسایی عواملی که مانع رشد کودکان می‌گردند، کمک کنند. کودکان با انجام آزمایشات مختلف، به پزشکان اجازه می‌دهند که هرگونه عاملی که سبب تاخیر در رشد آنها می‌شود، در مراحل ابتدایی تشخیص داده شود. برای مثال، تاخیر در گفتار، مهارت‌های حرکتی یا تعامل اجتماعی را می‌توان به‌وسیله چکاپ‌ها و آزمایشات در سنین کودکی شناسایی کرد، که این اقدام می‌تواند زمینه را برای مداخلات و درمان‌های موثر در زمان مناسب، فراهم کند.

شناسایی عوامل خطر و بیماری‌زا

با انجام آزمایش و تست‌ها توسط کودکان، می‌توان بیماری‌ها و عوامل خطرناک را شناسایی کرد و اقدامات درمانی مناسبی را درجهت کاهش خطرات و درمان بیماری‌ها انجام داد. چکاپ‌ها و آزمایشات کودکان، در صورت وجود سابقه خانوادگی بیماری‌های خاص، اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند. آزمایش‌های ژنتیکی مختلف می‌توانند عوامل بالقوه خطرناک و بیماری‌های ژنتیکی که ممکن است بلافاصله آشکار نشوند را شناسایی کنند. تشخیص به موقع می‌تواند منجر به مدیریت و اقدامات موثرتر شود.

بررسی‌های آینده سلامت کودکان

نتایج چکاپ‌ها و آزمایشات کودکان می‌توانند برای مقایسه‌های آینده مورد استفاده قرار گیرند. این به این معناست که با رشد فرزندان شما، می‌توانید پیشرفت سلامتی او را با ارزیابی‌های قبلی او مقایسه کنید. داشتن چنین سابقه‌ای امکان نظارت بهتر بر هرگونه مسائلی را فراهم می‌کند و می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

کمک به تغذیه و سبک زندگی کودکان

با رشد کودکان، نیازهای تغذیه‌ای و سبک زندگی آنها نیز تغییر می‌کند. آزمایشات و چکاپ‌ها می‌توانند به متخصصین در جهت مراقبت‌های بهداشتی، تنظیم رژیم غذایی و فعالیت بدنی کودکان کمک کنند. به این ترتیب، انجام تست‌ها و بررسی آنها می‌تواند منجر به تغذیه درست و سالم و تغییر سبک زندگی کودکان شوند.

ایجاد آرامش برای والدين کودک

از مهمترین تاثیرات و اهمیت‌های چکاپ کردن کودکان، می‌توان به ایجاد آرامش در والدین‌ها اشاره کرد. نتایج آزمایشات کودکان وضعیت آنها را مشخص می‌کند و این امر می‌تواند سبب آرامش و راحتی والدین‌ها شود. حتی دانستن اینکه شما، به عنوان پدر یا مادر کودک، اقدامات پیشگیرانه‌ای برای حفاظت از سلامت کودکتان انجام می‌دهید، می‌تواند آرامش بخش باشد.

همه این موارد نشان دهنده اهمیت و تاثیرات چکاپ‌ها و آزمایشات کودکان می‌باشد. یک آزمایشگاه با ارائه نتایج آزمایشات، می‌تواند بر وضعیت کودکان به شدت تاثیر بگذارد. پس با انتخاب تهران لب به عنوان بهترین آزمایشگاه و استفاده از خدمات آن (نظیر آزمایش خون، آزمایش دوران بارداری، آزمایش غربالگری و…)، می‌توان با درستی جواب آزمایشات اطمینان نمود و در صورت نیاز اقدامات درمانی لازم را برای کودکان انجام داد.

برخی از آزمایش‌های مهم برای چکاپ کامل کودکان

انجام چکاپ‌ها و تست برای یافتن بیماری‌های بیماری‌ها، ناهنجاری‌ها، اختلالات و دیگر مشکلات کودکان، لازم و ضروری می‌باشد. در برخی موارد ممکن است که کودک هیچ علائمی از بیماری نشان ندهد و از ظاهر سالمی برخوردار باشد، در حالی ممکن است مبتلا به بیماری و یا دارای اختلال باشد. در اینگونه مواقع، از طریق آزمایشات و تست‌های مختلف می‌توان بیماری‌ها و اختلالات کودکان را زودتر شناسایی کرد و درمان آنها را شروع نمود. شناسایی زودهنگام می‌تواند به کنترل بیماری و درمان آن کمک نماید. در ادامه، به برخی آز آزمایشات لازم برای کودکان اشاره می‌شود.

آزمایش خون کودکان

آزمایش خون، از آزمایشات رایج می‌باشد که جهت ارزیابی سلامت کلیه افراد (از کودکان گرفته تا افراد مسن) انجام می‌شود. در آزمایش خون کودکان، اجزاء مختلف خون کودک مشخص می‌شود.

آزمایش خون کودکان

گلبول‌های قرمز (RBC)، گلبول‌های سفید (WBC)، پلاکت‌ها، هماتوکریت و هموگلوبین از اجزای مهم آزمایش خون می‌باشند که میزان‌ آنها مشخص می‌شود. از طریق این آزمایش می‌توان متوجه آلرژی‌ها، عفونت‌ها، گروه خونی، کم خونی، قند خون، چربی خون، کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی و… شد و بیماری‌ها و اختلالات را تشخیص داد. بنابراین، انجام این آزمایش برای آگاهی از میزان سلامت کودکان بسیار حیاتی می‌باشد.

آزمایش HIV کودکان

ویروس HIV (ویروس نقص ایمنی اکتسابی) از آنجایی که می‌تواند از مادر به جنین منتقل شود، لذا می‌تواند سبب بیماری کودک شود. این مسئله برای بسیاری از بیماری‌های مقاربتی دیگر همچون کلامیدیا، سیفلیس، هپاتیت B، HPV و تبخال نیز صدق می‌کند. کودکان ممکن است علائمی نشان دهند که به وجود بیماری‌های جفتی یا مقاربتی اشاره دارد. به همین جهت، برای تشخیص بیمار بودن آنها و اطمینان یافتن، نیاز به آزمایشات و تست‌های پزشکی می‌باشد. انجام آزمایش HIV، که از طریق خون صورت می‌گیرد، سبب تشخیص ویروس HIV می‌شود. با شناسایی این ویروس در کودک، می‌توان اقدامات لازم را انجام داد.

آزمایش تیروئید کودکان

آزمایش تیروئید جهت بررسی عملکرد غده تیروئید می‌باشد که در گلو قرار دارد. به آزمایش تیروئید، آزمایش TSH نیز می‌گویند. در این آزمایش میزان هورمون‌های تیروئید (T3، T4 و کلسیتونین) مورد بررسی قرار می‌گیرند. پرکاری تیروئید و کم‌ کاری تیروئید از علائم اختلال این غده می‌باشند. آزمایش تیروئید برای نوزادان (پس از تولد آنها) از اهمیت زیادی برخوردار است و باید حتما در زمان مقرر و مناسب انجام گردد. تست تیروئید می‌تواند مشکلات احتمالی را از ابتدای زندگی نوزاد شناسایی کند؛ لذا زمان مناسب برای شروع درمان‌های لازم از دست نمی‌رود و در صورت وجود مشکل، اقدامات درمانی و مداخلات پزشکی سریعا آغاز می‌شود. عملکرد غده تیروئید و ترشح هورمون‌های آن بر روی رشد و توسعه ذهنی و جسمی نوزادان و کودکان تاثیر قابل ملاحظه‌ای دارد. بنابراین، از ابتدای تولد، اطمینان از کارکرد صحیح و متناسب این غده برای والدین بسیار مهم می‌باشد.

آزمایش غربالگری

تست غربالگری برای تشخیص انواع بیماری‌ها و اختلالات ژنتیکی بسیار مهم می‌باشد. آزمایش غربالگری می‌تواند در دوران بارداری و حتی بعد از به دنیا آمدن نوزاد انجام شود. بیماری و اختلالات ژنتیکی می‌توانند خطرناک باشند و مشکلات زیادی را ایجاد کنند. با انجام آزمایش غربالگری می‌توان بیماری‌های ژنتیکی و اختلالات را تشخیص داد و از بروز مشکلات جدی‌تر جلوگیری نمود. انواع سندروم‌ها (سندرم داون، ترنر، آسپرگر، آنجلمن و…) از جمله بیماری‌های ژنتیکی می‌باشند که تست غربالگری جهت تشخیص آنها انجام می‌شود. بعد از به دنیا آمدن نوزاد، آزمایش غربالگری‌ برای سنجش میزان شنوایی نوزاد، بیماری‌هایی مثل کم‌کاری مادرزادی تیروئید، فنیل‌کتونوری و نقص آنزیم G6PD (بیماری فاویسم) انجام می‌گردد. همچنین، برای تشخیص بزرگی و پركاری مادرزادی غده فوق كلیوی، بیماری شربت افرا و افزایش گالاكتوز (گالاكتوزمی) نیز می‌توان تست غربالگری را انجام داد. آزمایش غربالگری نوزاد به دنیا آمده، از طریق گرفتن خون از پاشنه پا نوزاد انجام می‌شود. لازم به ذکر است که انجام آزمایش غربالگری در کشور ممنوع نمی‌باشد.

مشاوره ژنتیک که برخی از آزمایشگاه‌ها ارائه می‌دهند، می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. متخصصین ژنتیک می‌توانند اطلاعات و راهکارهای مناسبی را ارائه دهند و منجر به تصمیمات درست از سوی والدین‌ کودکان شوند. آزمایشگاه تهران لب، به عنوان بهترین آزمایشگاه شناخته می شود و از خدمات مشاوره ژنتیک نیز کنار خدمات و آزمایش های ژنتیک برخوردار است و در ضمن آزمایش در منزل نیز جهت راحتی والدین و کودکان توسط آزمایشگاه تهران لب ارائه شود.

«برای مشاوره ژنتیک و آزمایش غربالگری با شماره تلفن ۱۶۵۰ آزمایشگاه تهران لب تماس بگیرید.»

طبق مقالات وب سایت Mott Children’s Hospital و Nemours KidsHealth، در کنار این آزمایش‌ها، آزمایش ادرار نیز از آزمایش‌های مهم برای کودکان می‌باشد که جهت بررسی عملکرد برخی از ارگان‌های بدن به خصوص کلیه و همچنین تشخیص عفونت‌ها انجام می‌شود.

یک آزمایشگاه خوب جهت راحتی کودکان و افراد، علاوه بر ارائه خدمات کامل آزمایشی نظیر آزمایش غربالگری، آزمایش دوران حاملگی، تست DNA و…، باید از خدمات آزمایش منزل و محل کار برخوردار باشد تا برای انجام دادن آزمایشات مورد نیاز، لازم به رفتن و انتظار در صف به مدت طولانی نباشد. چنین آزمایشگاه خوبی در کنار داشتن سایر ویژگی‌های دیگر، بهترین آزمایشگاه برای انجام چکاپ‌ها و تست‌ها خواهد بود. بهترین آزمایشگاه تهران با ارائه خدمات آزمایش در خانه تهران و محل کار، می‌تواند منجر به آسان‌تر شدن انجام آزمایشات مختلف برای شهروندان تهرانی شود.

پیشنهاد ویژه به مادران برای آزمایش در منزل کودکان، آزمایشگاه تهران لب است

تهران لب (tehranlab.com)، که یک آزمایشگاه پاتوبیولوژی و ژنتیک پزشکی در تهران (خیابان ولیعصر، ابتدای پارک ساعی، پلاک ۲۱۷۳) می‌باشد، به جهت داشتن تجهیزات جدید و پیشرفته، کادر و تیم متخصص و ماهر، محیطی ایمن و استاندارد، ارائه خدمات آزمایش در منزل تهران و محل کار تهران، انجام چکاپ‌ها و آزمایشات متنوع و جامع همانند آزمایش غربالگری، آزمایش دوران بارداری، آزمایش خون، آزمایش ادرار، آزمایش DNA و سایر آزمایشات دیگر، ارائه خدمات مشاوره ژنتیک و آزمایش در منزل و محل کار، رعایت اصول به بهداشتی و غیره، بهترین آزمایشگاه تهران می‌باشد. نتایج آزمایشات نوزادان و کودکان شما به دقیق‌ترین و درست‌ترین شکل ممکن ارائه می‌شود.

ارائه خدمات آزمایش در منزل تهران و محل کار، سبب راحت‌تر شدن انجام آزمایش برای کودکان شما می‌شود. همچنین، مشاوره ژنتیک آزمایشگاه تهران لب (با شماره تلفن ۱۶۵۰)، که توسط متخصصین ژنتیک ارائه می‌شود، می‌تواند بسیار کمک‌کننده و تاثیرگذار باشد. مشاوره ژنتیک در این آزمایشگاه برای موارد مختلفی مثل سندروم‌ها و سایر بیماری‌های ژنتیکی و ارثی ارائه می‌شود.

سوالات متداول در مورد چکاپ و آزمایشات ضروری برای کودکان

سوالات متداول در مورد چکاپ و آزمایشات ضروری برای کودکان

۱٫ چرا آزمایش تیروئید در کودکان انجام می‌شود؟

آزمایش تیروئید در کودکان برای بررسی عملکرد این غده و تشخیص زودهنگام مشکلات مانند هیپوتیروئیدیسم (کم‌کاری تیروئید) یا هیپرتیروئیدیسم (پرکاری تیروئید) انجام می‌شود که می‌تواند تأثیر زیادی بر رشد و توسعه فیزیکی و ذهنی آنها داشته باشد. آزمایشگاه تهران لب، بهترین آزمایشگاه تهران برای انجام آزمایشات مختلف، از جمله آزمایش تیروئید، می‌باشد. امکانات بالا و پیشرفته و ارائه خدمات آزمایشگاهی مناسب و با کیفیت، سبب می‌شود که نتایج آزمایشات این آزمایشگاه بسیار دقیق و درست باشند. به همین دلیل، بهترین آزمایشگاه جهت انجام تست‌های مختلف می‌باشد.

۲٫ آیا آزمایش غربالگری جنین و نوزادان مهم می‌باشد؟

بله، آزمایش غربالگری کودکان و نوزادان بسیار مهم می‌باشد. آزمایشات غربالگری برای تشخیص زودهنگام بیماری‌ها و مشکلات جنینی و نوزادی بسیار حیاتی هستند. با انجام این آزمایشات، مشکلاتی مانند بیماری‌های مادرزادی، اختلالات ژنتیکی و سایر مشکلات قابل توجه دیگر زودتر شناسایی می‌شوند. این اقدامات زمینه‌ای را برای شروع درمان‌های لازم و مداخلات پزشکی به موقع فراهم می‌کنند و از تأخیر در تشخیص و درمان بیماری‌ها جلوگیری می‌کنند.

آزمایشگاه تهران لب خدمات کامل و متنوعی را ارائه می‌دهد که تست غربالگری و تست دوران بارداری از جمله آنها می‌باشد. از آنجایی که این آزمایشگاه از کادر و تکنسین مجرب و متخصص و همچنین از تجهیزات پیشرفته و تکنولوژی‌های روز برخودار می‌باشد، می‌توانید جهت انجام چکاپ و تست‌های کودکان خود از خدمات آزمایشگاهی این آزمایشگاه استفاده نمایید. به این ترتیب، نسبت به نتایج آزمایشات کودکان خود اطمینان خواهید داشت. انجام خدمات آزمایش در منزل تهران و محل کار نیز جهت رفاه شما، توسط مجموعه تهران لب ارائه می‌شود.

رپورتاژ آگهی

به اشتراک بگذارید:

golpoonemag.ir/?p=7743

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *