من میراثک، دو سال دارم

پیشنهادهایی برای کودکان به مناسبت دو سالگی میراثک

من میراثک، دو سال دارم

سمانه آقائی آبچوئیه

به زودی در آستانه‌ی ورود به روز هجدهم مهرماه، دو سال می‌شود که کودکان ایران با «میراثک» آشنا شدند.‌ میراثک؛ همان عروسک عجیب و غریب که شبیه یک دست با انگشتان رنگی‌رنگی است و صورتش شبیه یک قلب کوچولو است.‌ او آمد تا دست بچّه‌های ایران را بگیرد و در یک گردش رویایی آن‌ها را با میراث فرهنگی و طبیعی ایران آشنا کند.  بچّه‌ها همراه میراثک با جشن‌های ایرانی همراه شدند، میراثک آن‌ها را هنرهای ایرانی مثل نگارگری آشنا کرد. با میراثک کودکان به حفظ و نگه‌داری از طبیعت منطقه‌ی محل زندگی تشویق شدند.

او در این مدت با بچّه‌های زیادی در سراسر ایران دوست شد. با النا حاجی‌یخچالی از تهران، با باران بهادری در کرج، با خضرا پورانوش در ایرانشهر… آخ! تا یادم نرفته بهار باقری از رفسنجان هم هست و بچّه‌های خوب مدرسه‌ی «ایران‌دانش» شهر مشهد و خیلی‌های دیگر.  بعضی از بزرگ‌ترها هم میراثک را دوست داشتند و با او همراه شدند. مثلا ساجد آدم‌پیرا، مریم قاسم‌پور، ثریا بیدمشکی، اویس خادم‌لو، پرستو پهلوان، مرضیه یزدی‌زاده، خانم وجیهه تیموری عزیز و شبنم فردوسی نازنین… . میراثک حالا خیلی خوشحال است چون دوستان زیادی پیدا کرده و خیلی از بچّه‌های دیگر هم قول داده‌اند که به زودی با او همراه شوند.

حالا به مناسبت دومین سال آشنایی کودکان با میراثک چند پیشنهاد کوچک دارم. این فعالیت‌ها را انجام دهید تا در کنار هم تولّد دوسالگی میراثک را جشن بگیریم. گرچه این‌روزها به دلیل شرایط پیش آمده از هم دوریم اما قلب‌هایمان به هم نزدیک است.

برای دریافت تصاویر با کیفیت بالا، روی تصاویر کلیک کنید

بازی کنید

از بچّه‌ها بخواهید میراثک را راهنمایی کنند تا بتواند هرچه زودتر به مقصدش برسد.

نقشه را کامل کنید

با بچّه‌ها همراه شوید و از آن‌ها بخواهید که نقشه زیر را تکمیل کنند.

جورچین بچینید

تصویر زیر را روی یک کاغذ یا مقوای A4 پرینت بگیرید، از روی خطوط برش دهید و آن را به هم بریزید. آن را برای بچّه‌ها به هم بریزید و از آن‌ها بخواهید که جورچین را بچینند.

اگر من میراثک بودم …

فرم زیر را پرینت کنید و به بچّه‌ها بدهید. از آن‌ها بخواهید که تصور کنند که اگر آن‌ها جای میراثک بودند برای معرفی و حفاظت از میراث فرهنگی کشور ایران، چه کاری انجام می‌دادند.

ماجراهای من و میراثک

یک میراثک برای خودتان تهیه کنید. با او همراه شوید. به یک مکان تاریخی یا گردشگری در شهرتان بروید. عکس و فیلم بگیرید و آن را در فضای مجازی با هشتگ #میراثک به اشتراک بگذارید، ما حتما آن را می‌بینیم. منتظر همراهی صمیمانه شما هستیم.

به اشتراک بگذارید:

golpoonemag.ir/?p=1884

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *