کارگاه قصّه‌گویی «افسانه‌ی حسن کچل و چهل‌گیس» برگزار شد

کارگاه قصّه‌گویی «افسانه‌ی حسن کچل و چهل‌گیس» برگزار شد

کارگاه قصّه‌گویی «افسانه‌ی حسن کچل و چهل‌گیس» دوم شهریور ماه ۱۴۰۰ درحالی برگزار شد که مخاطبان آن کودکان ناشنوا و کم‌شنوا بودند.

به گزارش گلپونه ، این کارگاه به پيشنهاد دهكده‌ی قصّه و افسانه وابسته به موسسه‌ی پژوهشی كودكان دنيا و با با تسهیل‌گری زینب رنجبر (تسهيل‌گر كارگاه‌های كتاب‌خوانی كودك) و با حضور کودکان گروه سنی ٥ تا ١٠ سال برگزار شد.

زینب رنجبر، مروّج کتاب‌خوانی در‌باره‌ی شیوه‌ی برگزاری این کارگاه قصّه‌گويی به گلپونه گفت: «عنوان این كارگاه «قصّه‌گويی آكاردئونی» به سبب شیوه‌ی اجرایی آن بود و روال کار بر این منوال بود که كودكان بعد از شنيدن قصّه که توسط من با زبان اشاره انجام شد، با تا كردن كاغذ و مرحله به مرحله به‌صورت ساده و تعاملی با توالی رخدادهای داستان این افسانه  آشنا شدند.»

گفتنی است در این شیوه با هر تا يک اتفّاق از قصّه نوشته، نقّاشی و يا كلاژ (تکّه‌چسبانی) می‌شود كه اين فعاليت می‌تواند به مخاطب كمك كند تا بار ديگر قصّه را از زبان خودشان براي ما تعريف كنند‌.

اين ترتیب‌گذاری یا به ترتیب قرار دادن، یک توانایی است که به کودکان کمک می‌کند نظم و ترتیب وقوع رویدادها را مشاهده و درک کنند. در ضمن این این نوع مهارت به بیشتر به خاطر سپردن داستان و درک مطلب کودکان نيز كمك می‌کند.

بخشی کوتاهی از فیلم این کارگاه را ببینید

 

همچنین كودكان پنج ساله‌ای كه سواد نوشتن نداشتند نیز با نقّاشی خلاقانه خود در کارگاه فعالیت کردند. نماد‌های افسانه‌ی «حسن كچل» مثل سیب و  انار … برای رنگ‌آميزی در اختیار آن‌ها قرار گرفت تا با داستان آشنا شوند.

بخش قصّه‌گويی نیز با همکاری کودکی همراه بود که با زبان اشاره صحبت می‌کرد و روایت‌گری این داستان و ترجمه آن را پذیرفته بود.

 

به اشتراک بگذارید:

golpoonemag.ir/?p=3373

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *