کتاب «کاشکی می‌شد دریا رو هم حموم برد» حفاظت از دریا را به کودکان می‌آموزد

دهم اردیبهشت‌ماه روز ملّی دریای خلیج فارس

کتاب «کاشکی می‌شد دریا رو هم حموم برد» حفاظت از دریا را به کودکان می‌آموزد

دریاها بدنه‌ی آبی هستند که حدود هفتاد درصد کره‌ی خاکی را تشکیل می‌دهند و نقش مهمی در معتدل بودن آب‌وهوا و چرخه‌ی تامین آب برای ساکنین زمین دارند.خلیخ‌فارس که به نام‌دریای پارس هم شناخته می‌شود، آب‌راه مهمی در دنیا به حساب می‌آید و روز دهم اردیبهشت در ایران روز ملّی خلیج‌فارس نام‌گذاری شده است.

امروزه به‌دلیل صنعتی شدن کشورها، استفاده‌ی زیاد از آب‌ها و‌ تخلیه‌ی مواد آلاینده‌ به‌ دریاها، باعث به‌وجود آمدن آلودگی‌های زیست‌محیطی برای پهنه‌های آبی جهان شده است. در این میان آموزش در سن کودکی علاوه بر آگاهی دادن به کودکان می‌تواند روی برانگیختگی کودکان نسبت به محیطی که در آن زندگی می‌کنند تاثیر مستقیم داشته باشد.

به گزارش گلپونه، کتاب «کاشکی می‌شد دریا رو هم حموم برد» درباره‌ی اهمیت حفاظت از دریاها و ساحل و موجودهای دریایی است و با زبانی ساده، درباره‌ی مفاهیم حفاظت از محیط‌زیست با کودکان صحبت می‌کند. این کتاب از مجموعه‌ی ۶ جلدی «دوستان سبز و آبی»، سروده منصوره عرب‌خراسانی توسط انتشارات ناریا به بازار کتاب رسیده است.

در کتاب «کاشکی می‌شد دریا رو هم حموم برد» با شعرها و تصاویر کودکانه به دوستی با دریا و ساحل اشاره می‌کند. شاعر تلاش کرده است از زبان حیوانان‌ها و موجودهای دریا که مشکل‌هایشان را با خدا در میان می‌گذارند با کودکان صحبت ‌کند. مشکل‌های محیط‌زیستی که بعضی از انسان‌ها برایشان ایجاد کرده‌اند، مانند ریختن زباله، آلودگی‌های نفتی و مسمومیت‌های ناشی آن‌ها و … در این کتاب مطرح شده است.

کودکان با خواندن این کتاب یاد می‌گیرند که موجودهای زنده‌ی دریا و ساحل برای بهتر زندگی کردن به خانه‌ای امن، پاکیزه از آلودگی‌های محیط‌زیستی نیاز دارند. هم‌چنین آن‌ها از کودکی به پاکیزه نگهداشتن، حفظ و نگه‌داری از دریا و ساحل تشویق می‌شوند.

منصوره عرب‌خراسانی؛ شاعر کودکان، در این‌باره می‌گوید:«طبیعت چیزی است که نیاز به مراقبت دارد. در واقع احترام گذاشتن به طبیعت و دوستی کودک با دنیای اطرافش زمینه‌ساز مراقبت از یگانه محل زندگی خود می‌شود. کودکان باید بدانند که به خطر افتادن محیط‌زیست و طبیعت اطراف و زندگی سایر موجودهای زنده باعث به خطر افتادن زندگی خود انسان‌ها هم می‌شود.»

این کتاب با قیمت ۱۵هزار تومان وارد بازار نشر شده است. برای تهیه‌ی کتاب می‌توانید به اینستاگرام انتشارات ناریا به نشانی nariyabook@ سَر بزنید.

شعر ماهی منتشر شده در کتاب «کاشکی می‌شد دریا رو هم حموم برد»:

سروده‌ی منصوره عرب‌خراسانی / تصویرگر: نرگس هاشمی

خداجونم یه ماهی‌ام یه ماهی

خسته‌ام از سیاهی و کثیفی

دریا شده سطل زباله انگار

کاشکی می‌شد دریارو هم حموم بُرد

قُلپ‌قُلپ آبِ تمیز از اون خورد

به اشتراک بگذارید:

golpoonemag.ir/?p=2965

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *