با پروانه‌ها به دنیای فیلم‌ها سفر خواهیم کرد

 

در آستانه‌ی برگزاری سی‌وسومین جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان

با پروانه‌ها به دنیای فیلم‌ها سفر خواهیم کرد

یاسمن رضائیان

فیلم‌ها از سرگرمی‌های موردعلاقه‌ی ما در هر سن و سالی هستند. ما با فیلم‌ها به داستان زندگی آدم‌هایی دیگر، آدم‌هایی گاه بسیار دورتر از زمان و مکان خودمان، سفر می‌کنیم. به‌زودی، فرصتی شش‌روزه برای سفرهایی دوباره به دنیای فیلم‌ها آغاز می‌شود. سی‌وسومین جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان از ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۳۹۹ (۱۸ تا ۲۳ اکتبر ۲۰۲۰) برگزار می‌شود.

این جشنواره‌ی سینمایی کار خود را از سال ۱۳۶۱ آغاز کرده است. از سی‌وسه دوره‌ی برگزاری جشنواره، ۶ دوره در شهر تهران، ۵ دوره در شهر همدان و یک دوره در شهر کرمان و مابقی دوره‌ها در شهر اصفهان برگزار شده است. امسال نیز قرار بود این جشنواره در اصفهان برگزار شود که به دلیل شیوع ویروس کرونا شکل برگزاری آن تغییر کرد و مجازی شد.

با گلپونه همراه شوید تا درباره‌ی این جشنواره بیشتر بدانید.

سی‌و‌سومین جشنواره‌ی فیلم کودک درحالی قرار است مجازی و آنلاین برگزار شود که ابهامات زیادی برای مخاطبان و علاقه‌مندان وجود دارد. یکی از این ابهامات موضوع چگونگی حفظ حق پخش آثار است. به عبارتی، چطور ممکن است فیلم‌ها غیرقانونی کپی نشوند و در سطح گسترده منتشر نشوند؟ علیرضا تابش، دبیر جشنواره‌ در این خصوص گفته است:‌ «وقتی از نمایش فیلم در یک جشنواره‌ به شکل آنلاین صحبت می‌کنیم قرار نیست فیلمی را مثل اکران ‌آنلاین دائما پخش کنیم، بلکه قرار است فیلم در نوبت‌ها و ساعت‌های مشخص، توسط کسانی که در پورتال جشنواره ثبت‌نام می‌کنند و به پلتفرم‌ها وصل می‌شوند دیده شود. در واقع آن‌ها با ثبت‌نام می‌توانند فیلم‌ها را ببینند».

در هر صورت برپایی چنین جشنواره‌ای به شکل آنلاین کاری دشوار است. اما تابش در این باره بیان کرده: «برپایی جشنواره به شکل مجازی تصمیمی است که شورای سیاست‌گذاری جشنواره گرفت و ما به هر حال نمی‌توانستیم چراغ جشنواره‌ی کودک را به‌عنوان یک جشنواره‌ی تخصصی ۳۳ ساله، که در منطقه معتبر و قدیمی است، خاموش کنیم. کار ما سخت است و به مشارکت و همراهی صداوسیما، آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و دستگاه‌های مختلف نیاز داریم و آن‌ها باید جشنواره‌ی فیلم کودک را همراهی کنند. این یک جشنواره‌ی نو، درخدمت خانواده‌های ایرانی و البته در جهت ارتقای سینمای تخصصی کودک و نوجوان در ایران است.»

بخش‌های جشنواره‌ی فیلم کودک

جشنواره‌ی فیلم کودک و نوجوان از دو بخش مسابقه‌ی سینمای ایران و مسابقه‌ی سینمای بین‌الملل تشکیل شده است و آثار در دو گروه سنی کودک (۶ تا ۹ سال) و نوجوان (۱۰ تا ۱۵ سال) به رقابت می‌پردازند. در پایان، جوایز این جشنواره به عناوین زیر اهدا خواهد شد:

» در بخش مسابقه‌ی سینمای ایران

بهترین فیلم سینمایی (اعم از پویانمایی، زنده و عروسکی)، بهترین کارگردانی، بهترین فیلم‌نامه (غیر اقتباسی و اقتباسی)، بهترین بازیگر، بهترین دستاورد فنی یا هنری، جایزه‌ی ویژه‌ی هیأت داوران، جایزه‌ی شهیدبهنام محمدی، جایزه‌ی زاون قوکاسیان، بهترین فیلم کوتاه داستانی (به کارگردان)، بهترین فیلم کوتاه پویانمایی (به کارگردان).

هم‌چنین جوایز «ویژه‌ی دبیر»، «سیفژ»، «یونیسف»، «وب‌سری» و «برترین فیلم از نگاه داوران کودک و نوجوان» به فیلم‌های برگزیده اهدا خواهد شد.

» در بخش مسابقه‌ی سینمای بین‌الملل

بهترین فیلم سینمایی (اعم از پویانمایی، زنده و عروسکی)، بهترین کارگردانی، بهترین فیلم‌نامه، بهترین بازیگر، بهترین دستاورد فنی یا هنری، جایزه‌ی ویژه‌ی هیأت داوران، بهترین فیلم کوتاه داستانی (به کارگردان)، بهترین فیلم کوتاه پویانمایی (به کارگردان).

کروناروایت، بخش ویژه‌ی سی‌و‌سومین جشنواره‌ی فیلم کودک

به دلیل شیوع ویروس کرونا، جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم کودک تصمیم گرفت امسال بخشی را به آثار مرتبط با کرونا اختصاص بدهد. اکنون قرار است ۱۴ فیلم ایرانی و ۷ فیلم خارجی پذیرفته‌شده در بخش «کروناروایت» در این دوره از جشنواره باهم رقابت کنند.

آثار ایرانی راه‌یافته به بخش کروناروایت به این شرح‌اند: »«در خلوت شب» ساخته‌ی جواد یقموری و مهدی امینی  »«دیدار» ساخته‌ی علی‌رضا موسی‌زاده و معین ناجی  »«روزهای سخت کرونایی» ساخته‌ی آیه آبیار  »«ستایش تا ستایش» ساخته‌ی امیر طرفیانی  »«قرنطینه» ساخته‌ی کاوه معین‌فر  »«کرونا در کمین» ساخته‌ی ریحانه تاتاری  «کرونا و کودک کار» ساخته‌ی زهرا موسوی  »«ما همه با هم هستیم!» ساخته‌ی معین ناجی و علیرضا موسی‌زاده  »«ماسک» تولید جام‌جم »«ملاقات آخر» ساخته‌ی محمدمهدی فکریان  »«نامه‌ای به خدا» ساخته‌ی بهمن زنگنه  »«نفس» ساخته‌ی سعیده معصومی  »«نگران نباش» ساخته‌ی مانا پاک‌سرشت »«هیوا» ساخته‌ی علی یزدانی

فیلم‌های خارجی نیز که در بخش کروناروایت رقابت می‌کنند:  »«برش بن» (Ben’s cut) از کرواسی »«فرار از واقعیت» (Escape reality) از فرانسه »«گیاهان» (Plants) از انگلستان »«جایی بالای کوه‌ها» (Somewhere over the Mountains) از ژاپن  »«قهرمانان در خانه بمانید» (Stay at home Heroes) از بلغارستان  »«چگونه وقت‌کشی کردم» (Survival kit or How I killed the time) از کرواسی »«چه روزیست» (What day is it) از اسلوونی خواهند بود. گفتنی است این بخش از جشنواره، با همکاری رویداد «کروناروایت» سازمان نظام پزشکی برگزار می‌شود.

داوران سه بخش بین‌الملل جشنواره مشخص شدند

جشنواره کم‌کم به روزهای برگزاری خود نزدیک می‌شود و اکنون اسامی هیأت داوران سه بخش بین‌الملل سی‌و‌سومین جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اعلام شده است.

»لیا گیلموتدینوا »یونگ هیون یو »دا-مینگ لی »کاترینا دوکورن »سارا کثیر »محمدمهدی عسگرپور  »لیلی رشیدی به عنوان داوران فیلم‌های کوتاه و بلند بخش بین‌الملل، »دراگان میلینکوویچ فیمون »فاطیما محمد آلو »محمد بخشی به عنوان داوران بخش سیفژ »الکساندر آتانه  »ایزابلا پلوسینسکا »نیلز پوتمن »میخائیل توملیا »امیر سحرخیز به عنوان داوران بخش پویانمایی بلند و کوتاه آثار برگزیده را با رأی خود انتخاب خواهند کرد.

حضور داوران کودک و نوجوان، وجه تمایز این جشنواره

در کمتر رویداد بین‌المللی شاهد حضور جدی کودکان و نوجوانان به عنوان داوران هستیم. این کار معمولاً به بزرگسالان سپرده می‌شود امّا در جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان داوران در سه گروه بزرگسالان، کودکان و نوجوانان به داوری آثار می‌پردازند. علاوه بر این، تیم خبرنگاران نوجوان هرساله در جشنواره حضور می‌یابند و خبرها را منعکس می‌کنند. این تیم از میان نوجوانان مشتاق رسانه انتخاب می‌شود.

سینمای پاسشالای هند در جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم کودک

جشنواره‌ی فیلم لبخند کودکان و نوجوانان هند (SIFFCY) یک جشنواره‌ی بین‌المللی است و اکنون قرار است در سی‌و‌سومین دوره از جشنواره‌ی فیلم کودک و نوجوان، فیلم‌های برگزیده‌ی لبخند با عنوان «سینمای پاسشالا» (The Kids of Picture Paathshala) در بخش نمایش‌های ویژه به صورت آنلاین به نمایش در‌آیند.

۶ فیلمی که در این بخش اکران می‌شوند: »روشنی(Roshni) »رنگ(Rang) »زندگی(Life) »عکس (The Photograph) »باتاتا (Batata) »کمک (Sahara) »مضامین این فیلم‌ها صلح، طبیعت و انسان‌دوستی است.

برگزاری چهارمین دوره‌ی المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران

امسال چهارمین دوره‌ای است که المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران هم‌زمان با جشنواره‌ی فیلم کودک برگزار می‌شود. این المپیاد را بنیاد سینمایی فارابی و انجمن سینمای جوانان ایران با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، شهرداری اصفهان و شبکه‌ی «امید» سیما برگزار می‌کنند.

به گفته‌ی سهیلا عسکری، مدیر اجرایی المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان، مهلت شرکت نوجوانان ایرانی داخل کشور تا سی‌ام شهریور در نظر گرفته شده بود که در این مدت ۸۴۲ اثر به دبیرخانه‌ی المپیاد رسید.»

المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان نیز مانند جشنواره به صورت مجازی برگزار می‌شود و طی آن، نوجوانان منتخب از سراسر کشور، روزی پنج ساعت به شکل آنلاین در برنامه‌های المپیاد شرکت خواهند کرد.

تأسیس موزه‌ی جشنواره‌ی فیلم کودک و نوجوان

اتفاق خوبی که قرار است امسال در این دوره از جشنواره بیفتد تأسیس موزه‌ی جشنواره است. دبیرخانه‌ی دائمی جشنواره‌ی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با انتشار فراخوانی «تأسیس موزه‌ی جشنواره‌ي فیلم کودک و نوجوان» را اعلام کرد. هم‌چنین دبیرخانه از هنرمندان و فعالان سینمای کودک، دوست‌د‌‌اران جشنواره، شرکت‌کنندگان در المپیاد فیلم‌سازی، خبرنگاران و منتقدان سینمایی دعوت کرد که تا پایان شهریور ۱۳۹۹ با ارسال مدارک در تأسیس این موزه مشارکت کنند. قرار است به ارائه‌کنندگان اسناد و خاطره‌های برگزیده، پس از بررسی، جوایزی نفیس اهدا شود. ضمن آن‌که سند و خاطره با نام ارائه‌کننده در پایگاه اطلاع‌رسانی جشنواره منتشر خواهد شد.

در فراخوان نوبت اول تأسیس این موزه آمده است: «جشنواره‌ی تخصصی فیلم کودک و نوجوان ایران، به عنوان قدیمی‏‌ترین جشنواره‌ی‏ فیلم کودک و نوجوان منطقه، در حالی سی‌وسومین دوره‌ی‏ خود را آغاز می‏‌کند که بحران کرونا ، بیش از پیش ما را با خاطرات و میراث خود مواجه کرده و فاصله‏‌گذاری اجتماعی و ماندن در خانه، ارزش یادگاری‏‌های قدیم و روزگار گذشته را بیش از همیشه نزد ما برجسته ساخته است.

به همین مناسبت و‌ هم‌زمان با یک‌صد و بیست‌سالگی سینمای ایران، به منظور گردآوری، حفظ و نگهداری خاطره‌های تاریخی، به عنوان منبع مهم درک تاریخ معاصر سینما، از هنرمندان، خبرنگاران و منتقدان سینمایی، دوست‌داران جشنواره، فعالان سینمای کودک و نوجوان، شرکت‌کنندگان در المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان، داوران و خبرنگاران کودک و نوجوان و عموم مخاطبان ادوار مختلف این جشنواره دعوت می‌شود با مشارکت در فراخوان نوبت اول، تصاویر اسناد و خاطرات مربوط به ادوار مختلف این رویداد سینمایی (خاطره، سند، عکس و فیلم شامل خاطرات دوران مختلف برگزاری جشنواره، اسناد و دست‌نوشته‌ها و … ) را جهت نگهداری و معرفی در مرکز اسناد و موزه‌ی جشنواره، به پست‌الکترونیکی office@icff.ir  ارسال کنند.»

پوسترهای سی و سه دوره جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان

کارگاه‌های آموزشی و شرکت برای عموم علاقه‌مندان

برگزاری کارگاه‌های آموزشی، بخش دیگری از برنامه‌های جشنواره‌ی است. این کارگاه‌ها نیز به شکل مجازی و در دو بخش ملی و بین‌الملل فعالیت خواهند کرد.

حامد سلیمان‌زاده، معاون مدیر بین‌الملل و مسوول کارگاه‌های آموزشی جشنواره، در خصوص نقطه‌ی مثبت برگزاری آنلاین کارگاه‌ها گفته است: «شرایط جدید این رویداد، فرصت خوبی ایجاد کرده تا با برپایی مجازی کارگاه‌ها بتوانیم از اساتید متنوع و باسابقه‌تری استفاده کنیم و در ضمن به فراگیری بیشتر کارگاه‌ها فکر کنیم و این امکان را داشته باشیم تا با مخاطبان گسترده‌تری در تعامل باشیم.»

شرکت در کارگاه‌های آموزشی جشنواره برای همه‌ی علاقه‌مندان آزاد است. کافی است در سایت جشنواره به نشانی https://portal.icff.ir/ ثبت نام و تمایل خود را برای شرکت در کارگاه‌ها اعلام کنید. مشخصات درخواست‌کنندگان بررسی می‌شود و سپس تعداد ۱۵ الی ۳۰ نفر در هر کارگاه ثبت نام نهایی می‌شوند.

گفتنی است کارگاه‌های آموزشی به صورت ضبط‌شده (در بخش بین‌الملل با زیرنویس) در پلتفرم جشنواره ارائه خواهند شد و در ادامه، پرسش و پاسخ محدود با حاضران در کارگاه به صورت زنده و نیم‌ساعت بعد از هر کارگاه از طریق فضای اسکای روم صورت خواهد گرفت.

هم‌چنین زمان برگزاری این کارگاه‌ها در روزهای برگزاری جشنواره خواهد بود. کارگاه‌های بخش بین‌الملل هرروز در ساعت ۱۱ صبح و کارگاه‌های بخش ملی هر روز در ساعت ۱۳ برگزار خواهند شد.

عناوین کارگاه‌ها در بخش بین‌الملل

»معرفی و شناخت عناصر فیلم‌نامه در سینمای کودک (فدریکا یاکوبللی، استاد فیلم‌نامه‌نویسی از ایتالیا) »تکنیک‌ها (متدها)ی بازیگری معاصر در فیلم‌های کودکان و نوجوانان (آنا ردی از بازیگران تئاتر و سینمای ایتالیا)  »جایگاه تجربه در روایت فیلم‌های انیمیشن (یان جوئت از فرانسه)  »مفهوم شخصیت در سینمای کودک با تمرکز بر سینمای کودک قزاقستان (الکساندرا لومپووا از منتقدان مطرح قزاقستان و عضو فیپرشی)  »فیلم عروسکی و نحوه‌ی ارتباط آن با جهان کودکان (رامان جیت کائور از هند و لی تامسون از انگلستان)  »چگونه فیلم کودک خود را به بازارهای جهانی معرفی کنیم؟ (چاندرا کی‌جاها از توزیع‌کنندگان و پخش‌کنندگان مطرح سینمای هند و معاون اجرایی جشنواره‌ی آسیاپاسیفیک)  »جایگاه ریتم در فرآیند کارگردانی فیلم کودک (عبدال رمیدکا از کارگردانان سینمای کودک قزاقستان)

عناوین کارگاه‌ها در بخش ملی

»الگوی سفر قهرمان در سینمای کودک »اصول زیبایی‌شناسی سینما برای نوجوانان »فیلم‌سازی خانوادگی (بهره‌گیری از موضوعات روزمره برای ساخت فیلم)  »فیلم‌برداری ارزان با دوربین‌های دیجیتال »انتقال تجربه: طراحی صحنه و لباس در سینما »تعامل سینما و بازی‌های ویدئویی »ضمناً، اساتید کارگاه‌های ملی همگی از چهره‌های متخصص و شناخته‌شده خواهند بود.

برای اطلاع از برنامه‌های جشنواره‌ی فیلم کودک و نوجوان اصفهان، به این سایت سر بزنید:

www.icff.ir

به اشتراک بگذارید:

golpoonemag.ir/?p=1865

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *